Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Spørgsmål vedr. KL samt det tilbehør der laves til KL Stokerfyr
Besvar
GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 19 nov 2010 20:02

Hej alle og tak for et godt forum. Jeg har luret en del herinde og tækte at nu var det min tur til at lave et indlæg.
Jeg har netop skiftet mit gamle oliefyr ud med en KL2 fra vvs-eksperten, og er indtil videre godt tilfreds. Vi bor to voksne i et 200m2 skidt isoleret hus, hvoraf halvdelen er opvarmet. Der er også installeret en 100l vvb og vi er lidt nogle svin med det varme vand. Med KL´eren på fabriks indstillinger ligger forbruget indtil videre på 30kg Barlinek 6mm piller pr. døgn. Jeg har prøvet at skifte indstillingerne til en model jeg havde set her på forumet, men det resulterede i utrolig meget pausefyring med en masse røg. Jeg er ikke helt inde i det at have stoker endnu, så derfor læser jeg meget på dette forum for at prøve at forstå hvad de forskellige indstillinger betyder for fyrets performance, og jeg er selvfølgelig meget interesseret i råd omkring hvordan jeg kan indstille fyret optimalt. Samtidig er jeg meget interesseret i en god beskrivelse af hvordan man renser fyret bedst muligt da jeg kan se på måden det brænder på og mængden af aske at det er ved at være på høje tid. Flammerne er blevet meget store og slikker ud af kedelen når jeg åbner ind til herden. Går man på manuel, og stopper fyret og venter til bålet er brændt ud?....og hvad så derefter. Jeg lyder muligvis som en komplet tumpe, men jeg er som sagt ny og er meget interesseret i at lære....
På forhånd tak.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af pille bruger » 20 nov 2010 10:10

Når du slukker fyret skal du gå på manuel og starte sneglen.
Al brændsel med ild i eller det er sort skal rages ned i askeskuffen.
Så stopper du sneglen igen, og venter.
Ellers er der mulighed for tilbagebrand og vand på gulvet.
Når du renser er det vigtigt at du kigger i manualen og renser godt ud i alle kamre.
Indstillinger: igen kig i manualen (der er stor forskel fra fyr til fyr, afhængig af trækforhold mm.)
Det er vigtigt at bålet har den rigtige højde, så asken kan blive blæst af.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 22 nov 2010 10:27

Hej Michael og tak for respons.
Nu er den manual der hører til KL´eren temmelig begrænset, og der står faktisk ikke et ord om rengøring af dyret. Men jeg kan se at der ligger lidt andre indlæg her på forummet...så må jeg prøve at se hvordan og hvorledes. Jeg har kunne læse om en såkaldt sodring der skal fjernes, men er ikke helt med på hvad en sodring er. Jeg har også kunne læse mig frem til at jeg kan fjerne tallerkenen inde i fyret for rensning, men kan ikke helt se hvordan. Og der må vel også være noget omkring aftræksrør og sådan der skal renses?
Håber at der er nogen der kan hjælpe.

Mvh

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af agentjensen » 22 nov 2010 11:34

Sodringen sætter sig nede i herden (der hvor pillerne brænder)
Du skal når du renser fyret tage tallerkan af - et godt slag første gange med en hammer plejer at hjælpe - og så skal du rense nede i herden for en hård belægning på siderne. Jeg bruger en hammer og et skarp mejsel og banker løs på den.
Bliver sodringen for stor kan den blokere for tilførsel af piller og sikringssplitten ved motoren til sneglen springer.

Mvh
AgentJensen / Michael.

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 22 nov 2010 11:52

Skal tallerkenen af hver gang jeg renser? Og skal den drejes af eller hvordan? Jeg har netop talt med fyrteknik som siger at den kun skal af en gang om året ca. Han sagde at rensningen skulle foregå således: Stoppe fyret og lade det brænde ud. Fjerne røgvender sten, og så ellers bare skrubbe/banke sod og slagger væk så godt jeg kan. Der er jo ikke meget plads at gøre godt med derinde. Men jeg kan læse om "grise" og røgkanaler og alt muligt andet der skal renses..jeg er lidt lost...

Mvh


agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af agentjensen » 22 nov 2010 15:01

Jeg tager tallerken af når jeg renser - hver gang - så kan jeg nemlig kigge ned til "grisen" som er pillerøret ind i herden.
der er 6 huller (hvoraf du kan se de 3) som bør renses for ubrændte piller der lukker af for luften.

Når du renser skal du skrabe al belægning af siderne inde i fyret - have låget af og rense deroppe også + bruge en lang rensebørste ned i røgrørene og få så meget som muligt skrabt af.

Jeg gør det ca hver anden uge - tager en time (efter fyret er kølet ned) - så er du sort i hovedet, trænger til et bad og en kold fra kassen.

AgentJensen / Michael.


@GDK - udfyld lige din profil ordentligt :-)

GDK
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 47
Tilmeldt: 01 nov 2010 11:02
Mit fyr: KL2
Areal: 200m2 og 100L VVB
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4920
Dagligt forbrug: ca 35
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Lolland

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af GDK » 22 nov 2010 16:43

Fedt AJ. Det var lige nøjagtig den info jeg søgte..nu har jeg lige renset det så godt jeg kunne uden at hive tallerken af. Men hvordan får jeg den af? Skal den drejes? Og hvordan får jeg toppen af. Er den under den isolering som styringen ligger på under låget? Jeg kunne godt forestille mig at der ligger piller nede i de huller...den kørte fint med fabriks indstillinger men pludselig var ilden derinde fuldstændig vidl og væltede ud af kedelen når jeg åbnede. Nu har det godt nok hjulpet og jeg har skruet luften ned...men tror stadig at der sidder noget. Og ja jeg skal nok få den udfyldt ordentligt haha..

Tynding
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 18
Tilmeldt: 22 okt 2010 20:49
Mit fyr: KL2 15KW
Areal: 220
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 5892
Dagligt forbrug: 40
Geografisk sted: Gudbjerg (Sydfyn)

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af Tynding » 23 nov 2010 06:57

Hej GDK,
jeg tror ikke du kan få toppen af på din model, jeg har selv et KL 15 fra i år, og der er ikke nogen manual der viser hvordan man skiller ad - jeg fik, da jeg spurgte hos VVS-eksperten udleveret en "gammel" manual, der viser hvordan man tager toppen af, og renser ned igennem røgrørene - Det kan man bare ikke!
Du skal tage fat i fronten (over lågen til brændkammeret), træk i dette frontdæksel og der åbenbarer sig en låge hvorigennem du kan rense ud for belægninger og sod.
Mine data:
Temp - 66 gr. (60 gr. retur via shunt)
snegl - 12 sek
pause - 45 sek
Pausefyrring - 15 min
Mvh. Tommy
Med venlig hilsen
Tommy

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af pille bruger » 23 nov 2010 07:45

Jo den er god nok icon_cheesygrin.gif
Der er to modeller der forvirrer jer.
Den ene er med låg i toppen, den anden med låge i front (bag den røde frontplade over øverste låge)

@Tynding: du han hente en manual her http://www.fyrteknik.dk/page_1173653089224.html
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

agentjensen
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 429
Tilmeldt: 02 jan 2007 11:26
Mit fyr: KL 15kw
Areal: 253+100L VVB
Brændsel: 8mm træpiller
Dagligt forbrug: ca 40kg
Årligt forbrug: ca 10
Geografisk sted: Halskov v/Skive

Re: Endnu en ny KL bruger..søger råd og vejledning

Indlæg af agentjensen » 23 nov 2010 07:47

som jeg skrev til GDK (gælder også Tynding) ville det hjælpe hvis han udfyldte sin profil, så vi kan se det er en KL2....altså den nye model.
(Ok det kunne jeg måske godt have gættet)
Min er en KL1 altså den gamle og den renses fra oven af...

mht til tallerken, så var min kittet fast - den fik et par gode dask med en mellemstor hammer - så gik den løs og kunne løftes ovenud af det hul den sidder i.
Nogle kitter så igen når de sætter den ned på plads - jeg har lagt glassnor rundt der hvor der var kit - det fungere helt fint og så er tallerkenen nem at få af næste gang.

/AgentJensen / Michael.


Besvar