Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Unical gasogen fastbrændsel

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 18 nov 2010 14:32

Hej

Har også en pumpe på fremløbet. Den du kan se sidder efter mixningen med varmt vand fra toppen af akkutanken, men der sidder en hane allernederst, se sidste billede, bag på returen lige under pumpen. skal den måske være lukket?


Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 18 nov 2010 14:37

Hej

Har også en pumpe på fremløbet. Den du kan se, sidder efter mixningen med varmt vand fra toppen af akkutanken og returvandet. Men der sidder en hane bag på returen lige under pumpen, se nederste billede. Skal den måske være lukket? Hvad hedder min mixerventil eller hvad det nu er iøvrigt og hvad gør den?

Mvh. Eigil

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Per J. » 18 nov 2010 14:46

Jeg prøver lige at ligge nogle billeder ind fra mit anlæg, det virker godt også da jeg havde gasogen kedlen tilsluttet.

Hvordan er det lige man gør?

Mvh
Per

Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 18 nov 2010 14:49

Under der hvor man skriver nyt indlæg, længere nede på siden, kan man lægge billeder ind - et ad gangen. Hilsen Eigil

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Per J. » 18 nov 2010 15:29

Så tror jeg det lykkedes. Jeg havde også først taget dem i en alt for høj opløsning.
Jeg har kun pumpe på returen. Kører på trin 1. Jeg har 16 m. til huset med 2 etager og det kører bare rigtigt godt.

Mvh
Per
Vedhæftede filer
GEDC0474.JPG
GEDC0473.JPG
GEDC0472.JPG


Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Albert » 18 nov 2010 16:23

Hvis ilden går ud efter 1/2 - 1 time efter der er tændt op kunne man jo spørge,kommer der nok frisk luft ind i fyrrummet,hvis ikke er det jo iltmangel der er årsagen.
Jeg har aldrig oplevet at fyret går ud når der først er ild,og forgasningen er i gang.

Det kan jo ikke være noget med cirkulationen når blæser stadig kører og der er træ i kamret.

Per J.
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 130
Tilmeldt: 08 dec 2009 15:52
Mit fyr: KL 2 15 Kw
Areal: 178
Brændsel: 8 mm. piller
Fremviser gerne i postnummer: 6500
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Vojens

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Per J. » 18 nov 2010 17:57

Er du sikker på at din primære luftfunktion virker, at den blæser ind i øverste kammer.
Den opfører sig som om den ikke får luft nok. Der sidder en justerskrue på fronten til primær luft, virker den?

Mvh
Per

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Landbo » 18 nov 2010 19:03

Hej Holtet.

Er enig i at dit shuntsystem med tilhørende pumpe ser mildest talt underligt ud. Kan du ikke prøve og forklare hvor rørene går hen på det nederste billede. Shuntventilen ligner ikke en termisk i mine øjne, hvilket jeg vil mene er en nødvendighed til en kedel med akkutank. Returen ind i kedlen bør være så varm at du ikke bryder dig om at holde på den i ret mange sekunder af gangen.

Edit: :oops: Hovsa opdagede ikke der var en hel side mere. Måske noget allerede er besvaret. icon_cheesygrin.gif
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Albert
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 826
Tilmeldt: 05 apr 2010 05:50
Modtaget likes: 1 gang

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Albert » 18 nov 2010 20:22

Til Landbo`s forsinkede indlæg kan jeg sige at shunten er god nok,kører selv med en magen til,sammenkoblingen ser også rigtig ud med pumpe mellem shunt og kedel.

Som jeg skriver i forrige indlæg er det næppe cirkulationen der er problemet,men lufttilførslen.
Det er jo ikke normalt at nederste låge skal stå åben for at holde gang i forbrændingen i den kedeltype,og den så alligevel går ud efter max. en time.
Hvi fyrrummet ikke er særlig stort og det er tæt til omgivelserne,vil det jo opbruge den ilt der er i rummet ret hurtigt,og uden ilt ingen ild.

Holtet
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 15
Tilmeldt: 16 nov 2010 08:48

Re: Unical gasogen fastbrændsel

Indlæg af Holtet » 19 nov 2010 08:33

Hej igen

Det har givet noget med lufttilførslen at gøre, men ilden går ikke ud, hvis nederste låge er åben, men så kan jeg jo ikke tænde blæser og pumpe og få gang i gasogenforbrændingen. Fyrrummet er et stort gennemgangsrum, hvor døren næsten altid står åben ud til det fri og der er også luft under alle de tre døre, som fører ind til rummet, så den med ilten tror jeg ikke på.
Primærluften virker godt nok. Har checket med øverste låge åben og der sendes masser af luft op der og primærskruen funker også. Men der er noget med at blæseren stopper efter en halv time eller når temperaturen i kedlen er oppe på 80 grader og ved nærmere eftertanke er det typisk efter den halve time det går ud igen. Måske er der noget der!?

Men sodsjaskeriet i manifolden, har det også noget med det at gøre?

Returen er ikke over 40 grader.

Hilsen Eigil :write:


Besvar