Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Justere snegletid?

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Justere snegletid?

Indlæg af ktm » 26 mar 2010 15:45

Jeg kører med en 8 år gammel styrebox på min lige så gamle TB-mini og vil ikke skifte den ud til noget nyere, især da jeg kan forstå, at der på de nyere styringer ikke er stop, ved opfyldning af faldrør.

Men kan jeg justere den tid, sneglen kører, måske blot 1 sekund op? Eller er det no go at pille inde i det system?

Grunden er at jeg har fået nogle knaldhårde piller fra SAB, og spiralen fjedrer så meget, at der i lange perioder ikke kommer piller frem. Når sneglen har kørt en periode, kan jeg se på blæseren ved sneglemotoren, at den løber lige så meget baglæns, som den har kørt frem, cirka. Så efter nogen tid, får den knækket den pille, der har siddet i klemme, og så går det igen en stund.

Jeg har købt en reservesnegl, idet jeg regner med, at det en dag må gå galt :shock: :evil:

For et par år siden var der meget debat om Stampemøllens hårde piller, men dem havde jeg slet ingen problemer med, men de her!!! :evil: :evil: smiley121.gif new21
mvh
ktm


Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Justere snegletid?

Indlæg af marbjergper » 16 nov 2010 15:29

hej,jeg har prøvet det samme problem som dig,i min manaul står der at man kan få sneglen til at køre længere
når man flytter svits nr6 i boxen til "on" i stedet for off.jeg har haft gjort det( pga piller fra stampemøllen der var for hårde som hos dig) og det virkede rigtigt godt,husk dog på at hvis der kommer mange piller så juster også luften,så prøv det .
ps det er selvfølgelig kontrolboxen og der er 6 kontakter på den svits med nummer på.
mvh Per Jensen. :great:

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Justere snegletid?

Indlæg af ktm » 16 nov 2010 17:06

Javel så, jeg må prøve at kigge indenfor i styreboksen og se om jeg også har den mulighed.
Jeg måtte simpelthen returnere de resterende piller jeg havde i foråret og få nogle andre.
Til denne sæson købte jeg dog igen piller ved SAB, som nu hedder noget andet. Dog først efter at have købt et mindre prøveparti. De er ikke nær så hårde i år, men til gengæld indeholde de en hel del smuld. Det går, selv om TB-minien ikke er begejstret for smuld.
mvh
ktm

chen4885
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 29 aug 2008 23:23

Re: Justere snegletid?

Indlæg af chen4885 » 17 nov 2010 20:51

Jeg har fået et trick fra en pillefyrsreparatør. Han tager selve sneglen ud af røret og skærper vindingerne med en vinkelsliber. På den måde bliver belastningen på motoren også meget mindre, når sneglen engang imellem skal kværne en pille.
Sneglen er lidt tricky at skille ad, da der sidder nogle små åndsvage penol-skruer og holder motor og aksel sammen. Disse penol-skruer skal i øvrigt tjekkes engang imellem for hvis der kommer slør imellem motor og aksel kan penol-skruerne meget nemt blive ødelagt. Mine er i stykker, så jeg har boret et hul gennem flangen på el-motoren og akslen på sneglen. Det har holdt i årevis. Held og lykke.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Justere snegletid?

Indlæg af ktm » 17 nov 2010 21:06

Tak for gode fif! :)
mvh
ktm


Brugeravatar
marbjergper
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 173
Tilmeldt: 27 jan 2010 11:29
Mit fyr: mgm comfort 15
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 2640
Årligt forbrug: 5-6t
Geografisk sted: Hedehusene
Givet likes: 30 gange
Modtaget likes: 5 gange

Re: Justere snegletid?

Indlæg af marbjergper » 25 nov 2010 10:04

Hej Igen, hvordan gik det?er der kommet mere gang i den?.hvis du ikke har en manual til den kan den findes (på svensk)
på torsbyovnen .se det er deres hjemmeside jeg købte min derovre i 2002 den gang sparede jeg en god del penge på at hente den der.nå håber det er blevet bedere.mvh Per

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Re: Justere snegletid?

Indlæg af ktm » 25 nov 2010 11:36

Lige nu kører det perfekt, med de piller jeg nu har.
Derfor har jeg ikke turdet pille ved systemet, men kigger jævnligt nysgerrigt på boksen. Det er ikke en vindersag, hvis jeg piller og det resulterer i ingen varme. :) :)
Jeg vil kigge ind på deres hjemmeside. Jeg har dog en slags manual på dansk, som jeg tror Biovarme i sin tid oversatte. Men måske er der mere på hjemmesiden.,
mvh
ktm

Rune72
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 1
Tilmeldt: 15 dec 2010 12:33

Re: Justere snegletid?

Indlæg af Rune72 » 15 dec 2010 15:54

Jeg ligger inde med manuel på dansk hvis det har nogens interesse :?
Det er også muligt at bypass flamme indikatoren via styringen hvis der er problemmer med den brænder i stykker


Besvar