Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt stokerfyr

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af john m » 14 nov 2010 16:34

Hej min opop kedel er fra 2003 og jeg regner da med at den holder
lige så lang tid igen icon_cheesygrin.gif .

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"


levi

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af levi » 14 nov 2010 17:27

Frank_Rasmussen » 14 Nov 2010, 14:29 skrev:Black Start-kedler bliver da vist også lavet af Opop i Tjekkiet. De giver i øvrigt 5 års garanti på svejsninger i deres kedler http://www.opop.cz/en-historie.php.

Jeg tror Levi overvurdere antallet af solgte kedler i Danmark. Jeg mener, at NBE for et års tiden nævnte noget med 10-12.000 kedler; men det er vel også gået stærkt på det sidste :-)

Det er også første gang, at jeg læser det med 5 års levetid; men de Opop-kedler, som vel nu er ude af markedet, er vist også kun blevet lavet i de sidste 8 år, så det er vel svært at modsige din ven :-).

Det er meget sjældent man læser om gamle Opop-kedler, der går hul i...medmindre folk kører anlægget konstant på 10 atm., som en lige har gjort...det kunne hans varmvandsbeholder heller ikke lide...

Siden du skriver i 'Andre stoker'-afdelingen, så er det måske fordi, at I vil fyre noget andet end med træpiller? Hvis I vil prøve med f.eks. korn, så er det vist tvivlsomt om det kommer til at gå godt i 5 år.

Woody/Scotte/Boink er kun til træpiller...selvom der vist er nogle forsøg med mini-træflis til et fremtidigt anlæg.

Min Woody S-kedel (den mindste af de høje rød-sorte kedler) vejer 250 kg uden vand. Jeg var glad for, at det ikke var mere, da jeg stillede den op...

Hvis din ven prøver at få dig til at købe en stødejerns-kedel, så er det vist ikke moderne længere...

Jeg regner med at beholde kedlen min tid ud. Træpille-røg er jo ikke aggressiv..
Jeg har fået at vide at NBE sælger ca. 3000 anlæg i snit årligt, - hvis man tager de sidste 10 år gir det 30000 stk.

Om de har solgt lige mange anlæg hvert år melder historien ikke noget om, - der er nok år man sælger flere, - og år man sælger mindre :)

Jeg er dog ikke sikker på at alle de 3000 anlæg sælges i DK alene, - NBE sælger jo anlæg i hele Europa, - ja selv i Rusland, - så det kan godt være de 3000 eksemplarer om året er incl. salget worldwide ?, - I dont know :)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 19:01

For et år siden skrev Jannich fra NBE:
Vi har arbejdet med Opop igennem mange år, og har ikke været søde ved den,
til tider temmelig onde :twisted:
har endnu ikke skiftet en pga tærringer ( 6000-7000 solgte i DK )
... Den er godt 8 år.
...
Man kan selv gætte, hvem der er hjemmesidens administrator. Hans brugernavn starter med 'L' ...det er på fire bogstaver...han har skrevet i denne tråd..... :) ...

NBE har sikkert ret i, når de på forsiden af http://www.nordjysk-bioenergi.dk/ hævder:
Danmarks mest solgte brænder, over 16000 kørende fyr, samt et stort forhandler net.

levi

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af levi » 14 nov 2010 19:26

Jeg tror ikke man medregner Dakon Dor sættene i det antal, - den brugte man på scotte anlæggene helt frem til 2006-07 så vidt jeg husker...

Antallet af solgte anlæg er jo et samlet antal, - det kan godt være der "kun" er solgt 16000 tusind Opopèr sæt, - men tager vi samlet antal, - så er tallet så vidt jeg ved meget større :)

Men det kan vi da få afklaret meget nemt, - jeg spørger Jannich i morgen :)

levi

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af levi » 14 nov 2010 19:33

Jeg har sendt Jannich en mail, - så må han svare på spørgsmålet, - så vi får de rette tal på bordet :)

/kram


martinknudsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2010 12:30

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af martinknudsen » 14 nov 2010 19:49

Super jeg er overbevist jeg tror jeg snupper mig en woody.

Tillægs spørgsmål er det væsentlig bedre at købe den røde komfort kedel end Blackstar kedelen

levi

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af levi » 14 nov 2010 19:55

Jeg ville personligt ikke give det ekstra en comfort kedel koster, - den nye blackstar kedel er så tæt på comfortkedlen, - at besparelsen ikke er tilstede..

martinknudsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 14 nov 2010 12:30

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af martinknudsen » 14 nov 2010 19:57

Ok tak for alle svarene det har virkelig været en stor hjælp.

levi

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af levi » 14 nov 2010 19:59

SP har en speciel aftale viewtopic.php?f=103&t=8465

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt stokerfyr

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 20:03

For mig at se, så er det helt afgørende, at du med Black Star-kedlen kan få et 10 kW-anlæg, og at den høje rød-sorte Woody er på 16 kW. Faktisk har den rød-sorte egentlig en 30 kW-kedel.

De 10 kW passer langt bedre til dit varmeforbrug.

Da jeg købte den rød-sorte sidste sommer var kedlen helt ny på markedet. Så man kan vel dårligt tale om større modenhed på kedlen. Black Star-kedlen har vel været på markedet et par måneder...


Besvar