Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ekstern snegl

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 17:20

Jo lavere hældning på sneglen, jo færre pille falder tilbage i sneglen , jo jævnere dossering. Hvis NBE anbefaler nogen hældning, så må det være en anbefalet max. hældning.

I en version 6 styring (og ver. 5 ?) er den et menupunkt, Korrektion, hvor man kan lave selv meget så ændringer på blæserne ved forskellige ydelser. Det var i 'gamle dage', at man justerede via fabriksindstillingerne på blæseren.

Jeg tror ikke på noget magisk omkring at stille effekten på 10 kW. For det første så er det mere enkelt at sætte max. ydelsen, og for det andet så tror jeg, at der er noget at vinde ved at finjustere efter at man har brugt autoberegneren.


david.f
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2010 20:10
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 77 + 77 kælder
Brændsel: Samba piller
Fremviser gerne i postnummer: 4490
Dagligt forbrug: ca. 18 kg
Geografisk sted: Ubby, Vestsjælland

Re: Ekstern snegl

Indlæg af david.f » 14 nov 2010 17:34

Min autoberegner sætter sig på 8,78 i lav mætning - det siger stokerkontrol er 6 kw..

Jeg har slået autoberegneren fra og rettet lav mætning til 4,5 - hvilket giver 3,0 kW i lav drift og så tunet luften ned så flammen er rolig uden at ryge.. Er jeg helt gal på den her?
Ved godt det måske er lavt, men er nødt til at ha den længere ned end de 6 kW - ellers pausefyrer den ca. 20 minutter i hver time...

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 17:45

jnie » 14 Nov 2010, 17:20 skrev:Mig bekendt skære de bare af længden på brænderen, ved ombygning fra 16 til 10 KW, eller...?

Problemet er at ved lavlast ryger en for stor del af forbrændingsluften uden om bålet, og deltager derfor ikke i forbrændingen.
Derfor er man tvunget til at køre med alt for stort luftoverskud i lavlast, og dermed alt for stort røggas tab.
Dette har noget med højde og brede på brænder at gøre, ikke længde.
Ved at montere en skamolfætter, tvinges alt luft gennem bål, og man kan derfor reducere luftoverskudet/formindske røggas tab.
Det er vist snart nødvendig med nogle billeder af en ombygget brænder :)

Ved ombygning skæres noget af længden på brænderhovedet sådan, at det får samme længde (og bredde) som en 10 kW-brænder (se evt. http://www.hedestoker.dk/content/NBE/bl ... %20NBE.pdf ). Desuden skæres, bøjes ned og svejses overkanten af brænderhovedet, så der vel opnås en 'skamol fætter'-effekt.

Desuden får man en 10 kW-herd (færre og større huller). Ved en stor ombygning får man også samme blæser som på 10 kW-brænderen.

På den ombyggede brænder kan gå langt ned i lav mætning uden at miste så meget virkningsgrad, som man ellers ville have gjort.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 18:30

david.f » 14 Nov 2010, 17:34 skrev:Min autoberegner sætter sig på 8,78 i lav mætning - det siger stokerkontrol er 6 kw..

Jeg har slået autoberegneren fra og rettet lav mætning til 4,5 - hvilket giver 3,0 kW i lav drift og så tunet luften ned så flammen er rolig uden at ryge.. Er jeg helt gal på den her?
Ved godt det måske er lavt, men er nødt til at ha den længere ned end de 6 kW - ellers pausefyrer den ca. 20 minutter i hver time...
Selvom det ikke kan sammenlignes direkte, så er min lav mætning på min 16 kW-brænder ca 3. Jeg har ikke gjort noget for at få lav mætning længere ned.

Hvis styringen kan se lys, så kan du godt gå længere ned; men som skrevet: Virkningsgraden bliver dårligere jo længere ned du kommer.

Har du fået slået Urstyring til?

PS: Jeg går ud fra, at du har ikke slået pausefyring direkte til...

david.f
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2010 20:10
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 77 + 77 kælder
Brændsel: Samba piller
Fremviser gerne i postnummer: 4490
Dagligt forbrug: ca. 18 kg
Geografisk sted: Ubby, Vestsjælland

Re: Ekstern snegl

Indlæg af david.f » 14 nov 2010 18:57

til start kørte jeg med autoberegning og stokerkontrol sagde 6 kw ved lav drift (stokerkontrol beregner ud fra pillernes energiindhold og hvor meget sneglen kører og yder) her slog jeg pausefyring til på max 30 minutter, ellers ville jeg have 7-8 start/stop i døgnet.

Nu har jeg slået autoberegning fra, sat mætning i lav ned (så stokerkontrol siger 3,4 kW) og tunet luften lidt ned. Og så brænder der en fin lille flamme i en lille bunke piller og fotocellen siger 99 lux hele tiden..

Så lader jeg fyret stoppe hver dag mellem kl 12 og 15 (med timeren)

Typegodkendelsen på Scotte BlackStar S siger i øvrigt 3,5 kW ved lav drift, så kan ikke forstå hvorfor autoberegneren ikke vil under 6 kW


nicolaj mogensen
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 93
Tilmeldt: 03 feb 2010 22:04
Mit fyr: bio18
Areal: 150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Årligt forbrug: håber 5 tons
Geografisk sted: sindal

Re: Ekstern snegl

Indlæg af nicolaj mogensen » 14 nov 2010 19:30

hej jeg kan godt lave en snegl til dig med fast aksel meget billiger end vvs eks kan lave den

prisen motor 25w 900kr og så 550 kr pr meter du skal bruge vis du svejser selv 450 pr meter

mvh nicolaj

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 20:12

david.f » 14 Nov 2010, 18:57 skrev:...her slog jeg pausefyring til på max 30 minutter, ellers ville jeg have 7-8 start/stop i døgnet.
Nu er 30 minutter jo ikke meget. Alligevel tror jeg, at jeg ville slå pausefyring fra, og lave mere Urstyring i stedet.
kan ikke forstå hvorfor autoberegneren ikke vil under 6 kW
Det er vel dens måde at reagere overfor en snegl, som giver så meget som din...Endnu en grund til at finjustere efter at autoberegneren har givet det første gæt på en indstilling.

PS: Vist et godt tilbud fra Nicolaj..

david.f
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 05 sep 2010 20:10
Mit fyr: Scotte Blackstar 16 kW
Areal: 77 + 77 kælder
Brændsel: Samba piller
Fremviser gerne i postnummer: 4490
Dagligt forbrug: ca. 18 kg
Geografisk sted: Ubby, Vestsjælland

Re: Ekstern snegl

Indlæg af david.f » 14 nov 2010 21:47

Tak for alle rådene - der er meget at lære for en nybegynder, der før bare smed brænde i en keddel og ladede på akku-tanken icon_cheesygrin.gif Skal nu nok blive dus med det anlæg med tiden tror jeg :wink:

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Ekstern snegl

Indlæg af Frank_Rasmussen » 14 nov 2010 22:22

Det er en god vejledning i justering på http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Ekstern snegl

Indlæg af Kenny » 14 nov 2010 23:13

jnie » 14 Nov 2010, 17:20 skrev:Mig bekendt skære de bare af længden på brænderen, ved ombygning fra 16 til 10 KW, eller...?

Problemet er at ved lavlast ryger en for stor del af forbrændingsluften uden om bålet, og deltager derfor ikke i forbrændingen.
Derfor er man tvunget til at køre med alt for stort luftoverskud i lavlast, og dermed alt for stort røggas tab.
Dette har noget med højde og brede på brænder at gøre, ikke længde.
Ved at montere en skamolfætter, tvinges alt luft gennem bål, og man kan derfor reducere luftoverskudet/formindske røggas tab.

Det er IKKE kun længden der forkortes. Der laves en ny konstruktion på toppen af brænderen, så udmundingen også bliver mindre.
Men den væsentligste ændring er selve risten i brænderen, der er en helt anden type, end den der sidder på 16KW.

DERFOR: Det er den fysiske ændring af brænder og rist der udmunder sig til en 10 KW. IKKE "matematik" og neddrosling af en 16 KW, der vil for de FLESTES vedkommende blot resultere i flere slagger og dårligere forbrænding.


Besvar