Forbrug af piller

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
hls
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 nov 2010 09:03

Forbrug af piller

Indlæg af hls »

Hejsa

Jeg er lige blevet den heldige ejer af et scotte pillefyr, det er det første pillefyr jeg har anskaffet mig og har derfor ikke den store erfaring med det.

Mit spørgsmål er angående forbrug af piller. Det skal varme et hus på 133m2 med nye vinduer og 150mm på loftet, fyret står i værkstedet så der er et lille varme tab ind til huset.

i den forgangne uge har jeg brugt 20kg om dagen hvilket jeg syntes er lidt meget taget betragtning af at frosten ikke rigtig har sat ind endnu.

Jeg ville hører om det var et meget normalt forbrug eller om det evt. er indstillet forkert.

Mvh Henrik

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: Forbrug af piller

Indlæg af rappe »

det kommer meget anpå om du har 25 grader i hele hytten og er der gulvvarme og er det også til det varme vand og hvad med fyr rummet er der varmetab der eller er det godt isoleret?
hls
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 nov 2010 09:03

Re: Forbrug af piller

Indlæg af hls »

Vi har 22 grader i hytten uden gulvvarme. det kører også varmtvandsbeholder og vi er to der tar bad hver dag. fyrrummet er isoleret som huset
Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forbrug af piller

Indlæg af TaagMan »

Det er ikke helt galt. Vi har 135 kvm i to plan, og energivinduer ovenpå. Almindelige 90'er vinduer nedenunder. 100mm i løft, og 50 mm i gulv. Ingenting i halvdelen af murene, og 200 mm i resten. Leca indvendig. Anywho... du kan se hvad vi bruger www.zeion.dk/stoker
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
hls
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 3
Tilmeldt: 13 nov 2010 09:03

Re: Forbrug af piller

Indlæg af hls »

Det kunne da være man skulle få tilsluttet det til pcen, det var da et godt overblik man kan få der. har du tilsluttet solpaneller til din varmtvandsbeholder?

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
13
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: Forbrug af piller

Indlæg af TaagMan »

Det giver et fantastisk overblik ja. Jeg har 30 rør på, men de har jo ikke givet en skid de sidste par uger pga. det har været så mørkt og overskyet... regnet og den slags. Når sneen falder, og vejret bliver mere klart, så skal de nok give en hel del.
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html
Kenny
Stoker IV
Stoker IV
16
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Forbrug af piller

Indlæg af Kenny »

hls » 13 Nov 2010, 09:12 skrev:Hejsa

Jeg er lige blevet den heldige ejer af et scotte pillefyr, det er det første pillefyr jeg har anskaffet mig og har derfor ikke den store erfaring med det.

Mit spørgsmål er angående forbrug af piller. Det skal varme et hus på 133m2 med nye vinduer og 150mm på loftet, fyret står i værkstedet så der er et lille varme tab ind til huset.

i den forgangne uge har jeg brugt 20kg om dagen hvilket jeg syntes er lidt meget taget betragtning af at frosten ikke rigtig har sat ind endnu.

Jeg ville hører om det var et meget normalt forbrug eller om det evt. er indstillet forkert.

Mvh Henrik

Forbruget lyder ganske rimeligt.
Husk på, at selv om frosten ikke har sat ind for alvor, så har det til gengæld været meget blæsende.
Og en blæsende efterårsdag, kan faktisk flytte mere varme fra dit hus, end en stille dag med frost. (windchill faktor). Der er lavet ret præcise udregninger på dette, hvis du søger på nettet.

Ogja, se da endelig at få PC med StokerKontrol (eller anden) interface på din PC.
Så bliver det først rigtigt sjovt at lege med pillefyr (:
Find en gammel laptop, der kan trække XP eller Linux. Den bruger som regel kun en fjeredel strøm end en nyere stationær pc.

Med Stokerkontrol kan du lave dit eget diagram, som flere iøvrigt er begyndt på.
Du kan følge dit forbrug løbende fra måneder ned til timer.
madsen12345
Stoker VII
Stoker VII
14
Indlæg: 277
Tilmeldt: 04 dec 2009 14:56
Mit fyr: RTB 10 KW
Areal: 190m2 +110Lvvb
Brændsel: HP træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9760
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: 9760 Nordjylland

Re: Forbrug af piller

Indlæg af madsen12345 »

Hej Hls.
Med 133m2 synes jeg det lyder rimeligt med et forbrug på ca 20 kg,
som Kenny skriver så har det været meget blæsevejr den sidste tid,
og husk på at omregnet i oliepris er det ca 4 litter olie det er
nok tvivlsomt om du kan varme huset op med i et døgn,

jeg har selv en scotte med Blacstar, mit forbrug ligger højere end dit
men jeg har så også et hus der er lidt større end dit.

Men du skal da have dit interface igang, jeg har lige startet mit op ,
det er da rigtig spændende og giver mange muligheder,
held og lykke med scotten. :great:

mvh Madsen.
levi

Re: Forbrug af piller

Indlæg af levi »

hls » 13 Nov 2010, 09:12 skrev:Hejsa

Jeg er lige blevet den heldige ejer af et scotte pillefyr, det er det første pillefyr jeg har anskaffet mig og har derfor ikke den store erfaring med det.

Mit spørgsmål er angående forbrug af piller. Det skal varme et hus på 133m2 med nye vinduer og 150mm på loftet, fyret står i værkstedet så der er et lille varme tab ind til huset.

i den forgangne uge har jeg brugt 20kg om dagen hvilket jeg syntes er lidt meget taget betragtning af at frosten ikke rigtig har sat ind endnu.

Jeg ville hører om det var et meget normalt forbrug eller om det evt. er indstillet forkert.

Mvh Henrik
Husk blæst og kraftig vind suger meget mere energi end frost :)

Mit forbrug her i den forgangne uge har været højere end den koldeste uge sidste vinter :shock:
rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
14
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: Forbrug af piller

Indlæg af rappe »

ja og har meget og sige hvordan og hvor meget det er isoleret.

Besvar