Borebiller

Her snakker vi om Huset samt alt "gør det selv" til huset
Alt om renovering, byggeri og konstruktion
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Borebiller

Indlæg af Flunk »

Duborg » 08 Nov 2010, 22:53 skrev:Hvordan er dit udhus forsikret ?

Tit og ofte kalder forsikringsselskaberne, udhuse, tilbygninger osv. for "andre bygninger" og så er der ikke meget at hente hvis de ikke er nævnt seperat i forsikrings aftalen.

Håber du får bugt med de små møgdyr.
Jeg får besøg af forsikringsmanden i morgen, så må vi se hvad han siger.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Borebiller

Indlæg af hudle »

hmm jeg er lige med på en lytter.. det står i vores tilstandsrapport på huset at der er borebiller... mons tro jeg snart skulle få noget gjort ved de dyr... Har en tanke om en maske og så i gang med malersprøjten til kompressoren og så bare i gang...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Borebiller

Indlæg af pelle »

Jeg går med samme ide, hudle. Har et langt tynd aluminiumsrør. Den kan sættes på ukrudsprøjten. Har også en del borebiller der gnaver lidt i træværket.Kan huske fra læretiden, der brugte vi grøn kobber og gori22/7 mod den slags og mod svampeangreb..Gad vide om man kan putte noget blåsten i noget dieselolie og benytte det. Blåsten er kobbersulfat...
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
hudle
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Blevet takket: 2 gange

Re: Borebiller

Indlæg af hudle »

hmmm.... jeg ved fra en byggesagkyndig, at det der gori 22/7 skulle være ret effiktivt og det man anbefaler...
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)
MGM
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 okt 2010 11:30

Re: Borebiller

Indlæg af MGM »

Hej Flunk
Jeg er tømrer og har haft en del med borebiller at gøre
Det er nogle værre lømler, og de spreder sig hurtigt overalt
Det bedste jeg har haft med at gøre imod borebiller er Gori 22-7, og det bedste ville være at du sprøjter hele din tag konstruktion også de spær der ikke er angrebet, så du er sikret for fremtiden
Sprøjt hele konstruktionen, og gå det efter om en måneds tid, så skulle du være på den sikre side
MGM

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Borebiller

Indlæg af Flemming DJ »

Yes... Pinotex Trærenovering (til insekter) hedder det. Det er svjh en del billigere end Gori 22/7.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Borebiller

Indlæg af Jens »

Hmm, er der ikke noget med at nogle af produkterne ikke bør bruges i skunkrum og lign.
Protox Insekt må bruges overalt, men mener at eks Gori 22/7 og Pinotex'en kun må bruges, hvor der ikke er risiko for at dampe trænger ind i opholdsrum, - der var engang en udsendelse omkring et hus, som var ubeboelig fordi træværket i den var behandlet med noget lignende og den vedblev med at afgive sundhedsskadelige dampe.
Noget med at Gori'en og Pinotex'en også indeholder midler mod svamp og råd, - hvilket skulle være temmeligt usundt for os to-benede.
Lige klippet fra Dyrups side:
Anvendes til behandling af udendørs nyt og gammelt konstruktionstræværk over jord mod skimmelsvampe, træmisfarvende svampe, trænedbrydende svampe og træborende insekter.

Så kan man selvfølgelig sige at tagkonstruktion er næsten udendørs, - men jeg valgte livrem og seler, og har brugt Protox Insekt, - det er jo ikke til at gøre om, hvis det først er sprøjtet/smurt på.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !
MGM
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 10
Tilmeldt: 17 okt 2010 11:30

Re: Borebiller

Indlæg af MGM »

Nej det behøver du ikke at være nervøs for, det er kun i det øjeblik du sprøjter eller maler det træværk der skal behandles at det lugter, senere trænger det ind i træværket og der er ingen lugt eller dampe
Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
17
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Blevet takket: 1 gang

Re: Borebiller

Indlæg af Flunk »

Tak for alle forslagene, jeg tager det hele med til diskussionen med forsikringsmanden.
Så finder vi en løsning.
I får tilbagemelding når jeg finder ud af hvad jeg skal gøre ved det.
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Borebiller

Indlæg af Jens »

MGM » 10 Nov 2010, 00:11 skrev:Nej det behøver du ikke at være nervøs for, det er kun i det øjeblik du sprøjter eller maler det træværk der skal behandles at det lugter, senere trænger det ind i træværket og der er ingen lugt eller dampe
Det er jeg så ikke enig i, - både Gori 22/7 og Pinotex Trærenovering er beregnet til udendørs brug. Udendørs træbeskyttelse må ikke anvendes indendørs pga indholdet af stoffer mod svamp, selvom de ikke kan lugtes, - så betyder det ikke, at de er ufarlige.
Det er jo ikke uden grund, at producenterne foreskriver at det kun benyttes udendørs, - de vil jo helst sælge deres produkter uden nogen form for restriktioner, da de så kunne sælge mere.

Jeg vil ikke afvise at det fint kan bruges i tagkonstruktionen uden efterfølgende problemer, men det er ikke i overensstemmelse med reglerne. Og hvis der ikke er problemer med svamp, men kun borebiller, så er der jo ingen grund til at løbe nogen risiko.

Og så mener jeg iøvrigt også at Protox Insekt er billigere end de to andre, hvilket kan være en ekstra grund til, ikke at smøre sit hus ind i flere giftstoffer end højst nødvendigt. Antallet af børn med astma-problemer er støt stigende, og der er jo ingen grund til at forringe sit indeklima mere end højst nødvendigt.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Besvar