Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af Ollii »

Med et lille nyt hus kommer der nok start og stop. Men scotten kan gå rigtig langt ned i ydelse.
Jeg mener heller ikke du skal være bekymret. gulvarmen kører jo på en shunt for sig selv.
Men kig da lige på muligheden for jordvarme.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af Flemming DJ »

Sådan et hus kan også varmes op med sol en ret betragtelig del af året. 8) Og i det tilfælde gi'r størrelsen på beholderen lidt sig selv (læs: min. 300 ltr). (Vi har kørt ren solvarme fra først i april til ind i oktober i et halvskidt isoleret hus, lidt suppleret med kakkelovn. Se profilen for info).

Ellers ville jeg da ikke ta' for lille en VVB, for huset skal måske sælges til en familie med to voksne og to børn på et tidspunkt i fremtiden. Så er det jo ærgerligt, hvis det punkt trækker ned... og så er det jo altid rart at ha' vand nok. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
pjunker
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31 aug 2010 16:34

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af pjunker »

Jordvarme har jeg haft oppe at vende, men jeg syntes det er lidt for meget der kan gå i stykker, i forhold til et solanlæg, investeringen er også noget dyrere end et solanlæg, så hvis jeg skulle vælge et alternativ til pillerne, så blev det nok et solanlæg. Jeg regner dog med at jeg kan fyre for omkring 6-7000,- kr. med piller, og så er det begrænset hvor meget jeg gider at bikse med andet. :-)

Hvor meget dyrere tror i det vil være at have en 200L VVB i stedet for et 100L's? Det bliver vel ikke dobbelt så dyrt, vi bruger jo ikke mere varmt vand end ellers, men der er vel lidt spild...
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af Flemming DJ »

Nej, det bli'r næppe dobbelt så dyrt, og varmetabet bli'r vel heller ikke dobbelt så stort, for overfladen bli'r ikke fordoblet, og der er noget fysik m.h.t. masse og temperatur involveret, som jeg ikke har helt styr på.

Jordvarme er ikke et alternativ til solvarme. De supplerer nærmere hinanden, for man skal altid ha' en varmekilde til vinteren, når man har solvarme. Den skal ses om et supplement til din primære varmekilde, men det er nu fedt at kunne slukke for fyret hele sommeren (og i ydersæsonen). Men, selvfølgelig er det mindre væsentligt, hvis man har et fyr, der selv kan tænde.

Jordvarme er ret dyrt at installere, men Gu' ve', om man kunne klare sig i sådan et hus med f.eks. en luft-til-vand varmepumpe???

"Bedre Hjem" havde et tema om valg af varmekilde og grøn energi m.v. i sidste nummer. Du kan prøve at finde det som pdf på http://www.bolius.dk.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
pjunker
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31 aug 2010 16:34

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af pjunker »

hvilken slags skorsten vil i anbefale jeg monterer i mit nye fyrrum?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af Ulrik »

pjunker » 07 Nov 2010, 06:47 skrev:hvilken slags skorsten vil i anbefale jeg monterer i mit nye fyrrum?
Jeg vil anbefale at du monterer den lidt dyrere Rondo skorsten. Den er beregnet til de lave røggas temperaturer og er samtidig syrefast.
MvH Ulrik©
pjunker
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31 aug 2010 16:34

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af pjunker »

Gælder det også hvis jeg kun fyrer med piller?
Hvilken dimension (Ø) passer til scotte 10kw?
Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
16
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Har takket: 23 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af Lau »

pjunker » 07 Nov 2010, 06:47 skrev:hvilken slags skorsten vil i anbefale jeg monterer i mit nye fyrrum?
Eftersom det er et træhus du bygger, ville jeg nok en anbefale en stålskorsten.
Jeg kan ikke rigtigt lide at blande mur og træ sammen :oops:
pjunker
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 11
Tilmeldt: 31 aug 2010 16:34

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af pjunker »

Mener du synsmessigt eller?
Fyrrummet er dog et gammelt muret hus som bliver beklædt med træ udvendig, så det kommer til at ligne det nye træhus sum vi bygger ved siden af.
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt hus projekt med Scotte 10kw

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Udseende det er jo et svært spørgsmål :-) Er det en eksisterende skorsten, som du vil renovere, eller er den helt ny?

Hvis det nu skal ligne en bjælkehytte i en western-film, så duer en stålskorsten jo ikke...så er vi vel over i noget med granitsten ...

En skorsten skal jo leve længe. Måske kommer der på et tidspunkt et kornfyr, eller noget andet som kræver en syrefast skorsten...eller huset bliver udvidet til storfamilien, og det kræver et større fyr...

Jeg har renoveret en gammel muret skorsten med det som http://www.isokern.dk/fileadmin/data/de ... e_pris.pdf kalder 'renoveringsrør isokern'. Det er nok gjort ud fra betragtninger omkring prisen...

Som man kan læse i viewtopic.php?f=51&t=8145&start=10#p76716-tråden, så giver producenter heller ikke altid et klart svar på valget af skorsten...

Besvar