Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er det ved at være tid?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af MichaelK » 03 nov 2010 21:20

hudle » 03 Nov 2010, 20:53 skrev:ja komfortmæssig set.. men sikkerhedsmæssig er de formentlig ringere.. Jeg må erkende at med de temperaturer under 8-10 + grader så er sommerdækkene ved at komme til kort for de er hårdere i gummiet og har ikke den samme evne som om sommeren med højere temperaturer.. Jeg må sige at jeg kan TYDELIG mærke forskel med sommer / vinterdæk når man bruger sin bil til arbejdsbrug hver dag og man ofte kan komme ud i situationer hvor sikkerheden skal være i top...

Ja, min oplevelse er, at vi skal under +5 grader, før sommerdækkene bliver for ringe.



Mvh.



PS.:
Min firmabil (VW LT35) har baghjulstræk, og køre på sommerdæk hele året :P
Det elektronisk differentialespær redder mig ud af de fleste besværligheder.
Selv med maskintrailer har jeg endnu ikke oplevet at sidde uhjælpeligt fast.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af hudle » 03 nov 2010 23:59

neeej det er måske rigtig men vil stadig komme med den påstand at jeg kan køre jyllandsringen mere sikkert igennem med vinterdæk på våd bane med temp under 10 grader end med sommerdæk....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af Flemming DJ » 04 nov 2010 10:43

Hmmm... det er ellers efterhånden flere gange påvist, at sommerdæk både styrer og bremser bedre på våd og tør vej end vinterdæk - uanset temperaturen. Selv FDM har indset det. :D

MEN, hudle har nu en god pointe; når man begynder at få nattefrost og nogle glatte områder på udsatte steder, så ER det mere sikkert at få vintersutterne på. For på is, i sne og slud får sommerdækkene SÅ mange bank af vinterdæk.

Det er noget med, at vinterdæks bremselængde på våd vej er 10-15% længere end sommerdæk, MEN omvendt på sne er sommerdæk op til 75% længere om at standse end vinterdæk. Is er svjv endnu værre.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af Bigfoot » 04 nov 2010 11:22

Flemming DJ » 04 Nov 2010, 10:43 skrev:Det er noget med, at vinterdæks bremselængde på våd vej er 10-15% længere end sommerdæk, MEN omvendt på sne er sommerdæk op til 75% længere om at standse end vinterdæk. Is er svjv endnu værre.
Det faktum er fabrikanterne så ved at være ovre nu.... conti og michelin har ihvertfald fået deres vinterdæk opdateret til at kunne klare våd vej.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange
Kontakt:

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af Lund » 04 nov 2010 17:44

Ulrik du er squ ikke rar. Jeg havde heldigvis glemt alt om de 8 hjul jeg skal have skiftet, men nu brager min dårlige samvittighed frem. Jeg får det aldrig gjort inden det er så kold at jeg er ved at fryse fingrene af og konen har sat bilen fast i indkørslen til huset et par gange :(


Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af Landevejsridderen » 04 nov 2010 18:24

De kommer på slut november/start december og tages af igen først i april.. Så længe vi stadig har flest dage med 5 gr og derover (flest tæt på 10gr og derover), er det faktisk ikke forsvarligt at køre på vinterdæk uanfægtet de 3 dage der var med let nattefrost. Hvis man vil hænge sig i den smule, så skal man skifte sine dæk efter vejrudsigten. MEN vinterdæk er bare for bløde i gummiet når temperaturen kommer over 5 gr, og dette forringer styreegenskaber OG bremseevne.. Opdateringer eller ej, så er de blevet bedre, men står stadig langt fra mål med sommerdæk, uanset om det er tør eller våd vej. Jeg har haft den fornøjelse at køre dæktest af både standard og vinterdæk over en årrække, ganske vist til lastbil, men det er faktisk kun vægten til forskel. Jeg vil her sige at der er kolosal forskel på kvaliteterne i dæk, og man skal virkelig se sig godt for. De dyre er ikke altid de bedste! Michelin laver fx nogle vildt gode dæk, hvis altså du skal krydse nordpolen i din Avensis, hvor imod i vores klima her i dk, er de for dyre at køre med, og ikke bedre end andre "alm"-vinterdæk. Til kørsel i Dk, syd og mellem Sverige, Sydlige Norge samt syd for grænsen, vil jeg anbefale Viking vinterdæk, der har et rigtigt godt greb, og er designet til vores klima, med en del plusgrader henover vinteren. At de ligger i det rimelige prisleje gør jo kun dækket bedre ;)
En anden lille detalje der er et stort problem om vinteren er, at folk tror at de kan køre som var det sommer og solskin, for "jeg har jo vinterdæk på".. Den holder bare ikke, så tænk jer godt om!! Kør som du ville på sommerdæk, så hjælper dine vinterdæk dig nemlig.. ;)
God tur derude på vejene :)

Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af Landevejsridderen » 04 nov 2010 18:37

Vil lige indskyde at Kormoran Winter Pro, er et rigtig godt dæk også, der ligeledes er tilpasset vores klima. Det er et ganske billigt vinterdæk, og man skal lige være opmærksom, hvis man er mange sæsoner om at slide dem ned, da de godt kan blive lidt møre i gummiet efter nogle år.. Men er du 2-3 sæsoner om at slide dine vinterdæk ned, så er det helt sikkert valuta for pengene ;)

rappe
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 309
Tilmeldt: 21 okt 2009 18:10
Mit fyr: woody 16kw v6.22 på luksus-kedel
Areal: 125
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Årligt forbrug: 5.5ton
Geografisk sted: ringsted

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af rappe » 04 nov 2010 18:50

vil bare lige sige jo smallere dæk jo bedre..

Landevejsridderen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 34
Tilmeldt: 26 okt 2010 11:15
Mit fyr: JA stoker på Tasso US3 m. 400l tank
Areal: 122
Brændsel: Barlinek 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6372
Dagligt forbrug: 20kg
Årligt forbrug: forventet ca 6 tons
Geografisk sted: Bylderup-Bov

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af Landevejsridderen » 04 nov 2010 18:58

rappe » 04 Nov 2010, 18:50 skrev:vil bare lige sige jo smallere dæk jo bedre..
Helt enig.. Jo mindre trykflade, jo bedre vejgreb..

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Er det ved at være tid?

Indlæg af mejeristen » 04 nov 2010 20:55

ja indtil en hvis grad, de skal stadig kunne overføre motorens kræfter sikkert uden at bilens hjul mister vejgrebet!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Besvar