Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

røggastemp er for lav-cn stoker

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
anders1111
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 okt 2010 12:06

røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af anders1111 » 02 nov 2010 18:27

Hej
Jeg har lidt problemer med indkørsel af mit "nye stoker"(år 2002).

Anlægget er et CN-stoker(45kw brændehoved) monteret på en alcon 6 kedel.
Styreenheden på stokeren hedder noget med TM3010. Skulle være den samme som nogen multiheatstyringer.

problemet er at røggastemp. tit ligger og svinger omkring 50-60 grader. Der løber kondensvand ud af røgrør. Røgen der kommer op af skorsten er tydelig. Temperaturen på kedel er 65 grader og kan fint følge med varmeforbruget. Huset er 300 kvm dårligt isoleret. iltstyring er sat til auto, har prøvet med lav og gear er sat til lav auto.

iltprocenten på styringen kører lidt op og ned. Nogen gange er den 0 % og nogen gange er den oppe på 30 %.
Ydelsen på styreenheden svinger ligeledes op og ned. fra 0 % til 70-80%. Selvom ydelsen er oppe på fx 80 % står den sommetider bare og oser. Jeg kan ikke rigtig finde sammenhæng mellem iltprocent-ydelse og hvornår den bare oser eller brænder rent.

Er der nogen der kan hjælpe med fejlkilder. :)

På forhånd tak.

Anders


Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af Ollii » 02 nov 2010 18:42

Jeg kender ikke fyret men jeg ville slå ilstyrring fra. og om muligt tvinge fyret til at køre med bestemt ydelse eksempelvis 50%.
og derefter manuelt justere fyret ind til at køre tilfredsstillende derefter kan du begynde og bruge alle de andre features der ligger i styringen.
Dog ville jeg mene at fyret er ret stort til forbruget.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

anders1111
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 okt 2010 12:06

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af anders1111 » 02 nov 2010 19:56

Hvis jeg slår iltstyringen fra og sætter ydelsen til 50 % (og fx gear lav og o2 lav- fyrer med piller) vil stokeren så ikke bare køre derud af og ikke tænke på temperaturen?
Har ingen erfaring med stoker!!!

Jeg har forhørt mig mht. størrelsen på stokeren og kedelen.
størrelsen på stokeren mente producenten ikke var noget problem, den ville selv tilpasse behovet. Han var bevist med husets størrelse og isolering og at jeg var igang med at købe et brugt anlæg og ikke handlede hos ham.

mht. kedelen så svarede en forhandler at jo større kedel, jo større varmeoptag og derfor ingen problem med en alcon 6.

Er det helt forkert?

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af Landbo » 02 nov 2010 20:27

Hej Anders.

Tja, den er 'lidt' svær, den der. :) Kunne godt få den mistanke at der er noget galt med din iltsonde da O2 ikke burde kunne komme over 19,2, hvilket er iltprocenten i ren luft.

Lad mig spørge. Er iltsonten renset og kallibreret i fri luft for nyligt ?

Angående vand ud af røgrøret. Ved ikke om røret er isoleret men hvis ikke kan du prøve og vikle noget alm. rock/glasuld omkring og sikre det med noget ståltråd. Det er ikke kønt at se på, men virker.

Når stokeren kører burde iltprocenten ligge et sted mellem 7 og 12-13%. Lavest ved høj ydelse.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

anders1111
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 20 okt 2010 12:06

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af anders1111 » 02 nov 2010 20:50

Hej

Tak for svar.

iltsonden har nok ikke været skiftet før. Jeg har renset og kalibreret den i fri luft lige inden jeg satte fyret til, som manualen sagde. Der bliver ikke meldt om nogen fejl på sonden.
Jeg vil prøve at isolere røgrøret og se om det giver noget på røgtemp.
Jeg vil nok også røve at sætte ydelsen til en bestemt ydelse og se hvad det gør ved forbrænding.

Hvorfor kommer der så meget sort røg i kedelen når pusteren ikke køre? for lidt ilt?
Forbrændingen er slet ikke lige så ren som i en alm. brændeovn. Burde den ikke være det?

mvh
anders


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af Landbo » 02 nov 2010 21:45

anders1111 skrev:Hej

Tak for svar.

iltsonden har nok ikke været skiftet før. Jeg har renset og kalibreret den i fri luft lige inden jeg satte fyret til, som manualen sagde. Der bliver ikke meldt om nogen fejl på sonden.

Så burde sonten være ok.

Jeg vil prøve at isolere røgrøret og se om det giver noget på røgtemp.

En isolering vil ikke kunne hæve røgtemperaturen på kedlen men hæver temperaturen inde i røret så du forhåbentelig får en temperatur der ikke kommer under 'dugpunktet'.

Jeg vil nok også røve at sætte ydelsen til en bestemt ydelse og se hvad det gør ved forbrænding.

Hvorfor kommer der så meget sort røg i kedelen når pusteren ikke køre? for lidt ilt?

Det er p.g. af at temperaturen er for lav i herden (ildstedet). Iltprocenten ligger formodentelig > 17. Det er i øvrigt derfor man bør begrænse pausefyring til minimum ved at vælge en stoker der kun lige er så stor at den knap kan varme huset helt op når der er -15 grader udenfor og en hård østen/nordenvind.

Måske du også fører for meget brændsel ind i herden når stokeren pausefyre ?


Forbrændingen er slet ikke lige så ren som i en alm. brændeovn. Burde den ikke være det?

Jo, forbrændingen burde være ren og uden synlig røg op af skorstenen.
mvh
anders
P.S. Sitter og kommer i tanke om at det kunne også være din SYR ventil (tilbagebrændingsventil) der lækker en smule så brændslet bliver en smule vådt. Prøv at tjekke det.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af thy » 02 nov 2010 22:56

ilt% kan ikke komme over 21%(21% er den iltprosent der er i ren luft) hvis den kan det så er der fejl på sonde eller andet...

røgrørene bør/skal isoleres...

sæt kedel temp op til 70-75grader det vil give min 15 graders stigning på røg temp...
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af Bigfoot » 02 nov 2010 23:49

Hvis du mangler stenuld til røgrøret, så har jeg 3 kvm liggende i 50mm tykkelse. Hvor i landet er Du fra?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af thy » 02 nov 2010 23:57

kik lige engang.. det er vel ikke en 50graders
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: røggastemp er for lav-cn stoker

Indlæg af Ollii » 03 nov 2010 01:38

anders1111 » 02 Nov 2010, 19:56 skrev:Hvis jeg slår iltstyringen fra og sætter ydelsen til 50 % (og fx gear lav og o2 lav- fyrer med piller) vil stokeren så ikke bare køre derud af og ikke tænke på temperaturen?
Har ingen erfaring med stoker!!!
Den går vel i pause når den når set punkt? :)
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.


Besvar