Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billigt vamrt vand til vaske maskinen.

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Billigt vamrt vand til vaske maskinen.

Indlæg af BVMP » 20 mar 2007 03:15

Chefen har ikke klaget over vaskekvaliteten. Og hun vasker både alm vasketøj og en masse gulvmopper og klude fra eget firma.

Vores AGE's slange er mrk. max 80 grader og den slange der er med Alfa mix'eren er mk. 70 grader.

Så med den minimale opvarmings pris vi har på varmt vand er jeg ganske tilfreds. :D
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af JOP » 20 mar 2007 20:35

Jesper Hvidt: Hvor har du det der med at enzymerne dræbes ved at få det varme vand med det samme istedet for langsomt hævet temp. ?
Jeg har googlet højt og lavt endda på engelsk men det skrives der intet om nogen steder tværtimod faktisk. Enzymerne er så godt som ubrugelige ved temp. under 50-60C noget andet er så at Novozymes har opfundet nogle der virker ligeså godt ved 30-40C.
Biotex fx. skriver på nogle bøtter at man kan sætte i blød ved at blande midlet i 50 - 60C varmt vand de skriver ikke at det skal hæves langsomt.

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 21 mar 2007 18:37

Hej
Fra nogle af de teknikkere der kun kører rundt og laver garanti reperationer på div. hvidevare. Samt fra hvidevare producenterne, som har prøvet mange forskellige modeller og løsninger i deres prøvestande. Indimellem i samarbejde med vaskemiddel producenter, andre gange uden.
mvh.
Jesper

david_db
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jan 2007 15:18
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af david_db » 22 mar 2007 09:19

Mht til enzymerne så har jeg svært ved at se hvordan langsom opvarmning i forhold til hurtig opvarmning kan gøre nogen særlig forskel, i hvert fald med den kendskab jeg har til kemien i enzymer. Enzymer er oftest relativt komplicerede kemiske forbindelser, men humlen er at hvis de er designet til at arbejde ved en bestemt temperatur så burde det ikke gøre nogen forskel hvor hurtigt man varmer vandet op til den temp. det kan dog nok give problemer hvis temp'en kommer meget for højt op, men det er dog næppe et problem i praksis da vaskemidler jo i hvert fald kan klare 90 grader kogevask og der er vel ikke nogen der har planer om at hælde kogende vand i maskinen (det vil lillemor nok heller ikke være glad for hvis hun af og til vasker uld :) )

david_db
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 24 jan 2007 15:18
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Fyn
Kontakt:

Indlæg af david_db » 22 mar 2007 09:41

Hej igen,

Jeg googlede lige lidt på problemet og fandt flere interessante ting.
Det lader til at flere opvaskemaskiner (i hvert fald dem fra Zanussi jeg faldt over) direkte kan tilsluttes varmt vand. Her er problemet også lidt lettere da de benytter varmt vand hele vejen igennem programmet.
Det andet jeg fandt var et produkt det hedder alfa-mix, der er en form for timerstyret ventil der tilsluttes både koldt og varmt vand så den giver koldt vand til skylning og varmt vand til vask, samtidig er den temostatstyret så man ikke ødelægger en 30 graders skånevask med 60 grader vand fra stokeren eller solfangeren.
I kan selv læse mere her http://www.varmtvandfrasolen.dk/Produkt ... et_til.htm

så vidt jeg kan se ligger prisen på ca. 1900,- så den er ikke helt billig.


Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 22 mar 2007 11:39

Prøv at følge dette link

viewtopic.php?t=316
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".


Besvar