scotte 5trins

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
fynbo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 nov 2010 07:40

scotte 5trins

Indlæg af fynbo »

Hej

har overtget et scotte fyr 16-24 kw, 5 trins styring idor 32 kw kedel, dog ikke lykkelig ejer.. endnu;)
Uden trækstabilisator med lamdasonde.

Det kører lagt fra optimalt.

Tager jeg iltstyringen fra, kører fyret, men stiger ikke i kedel temparatur, og giver derved ikke varme.

Lige ledes skifter min grundindstillinger af sig selv, når fyret kører.
Punkt 3- pille forbrug i højlast stiger helt op på 74,5, værdien er i følge afvejnings skema 9,2.
Er det normalt den selv ændres?

Hvordan indstiller man ilt syringen?
hvad er det præcis fyret viser når den kører. Den står bare på 100 og med pil ned kommer man til f.eks 18,7(det stiger og falder) og til sidst 999?


Mine indstillinger som følgene:

Når man sætter strøm til og holde ¨SET¨ knappen inde, kommer der en menu(Ved ikke hvad den menu hedder)

Den er sat efter en 16kw
A05
B15
C15
D50

I grund menuen(eller havd man kalder den
1 60
2 2,5
3 9,2 den har så været helt oppe på 74,5
4 13
5 16
6 8
I den Skjulte Menu


A 20
B36
C8
D 80
E120
F 2 tændt 0= slukket for lamdasonden, så giver den ikke varme
G kan man ikke skifte- står på ca 74-standard siger 68


Nogen der har et godt fif? er langt fra stoker prof og savner egentlig bare vores gamle tasso kedel. Et par pinde, så var der varme;)

Mvh Tina

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Re: scotte 5trins

Indlæg af lille_smed »

hej

jeg vil gå ned og købe en ny chip til dit fyr .. 4,99 den er meget bedre en den 5 trinds du har der .. jeg har selv kørt med 5 trins syntes den er umulig at have med at gøre prøv at ringe til dansk vvs center--
fynbo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 nov 2010 07:40

Re: scotte 5trins

Indlæg af fynbo »

Hej lille Smed

Tak for din besked.
Du have måske lignende problmer da du kørte med 5trins styring?

Ja har godt ladet mig fortælle at det er svært at få indstillet.
Har ligeledes unersøgt lidt vedr. den nye version. kan du svare mig på hvorfor nogle tager 250 og andre 800 kr for det der siges at være smme chip? eller er der forskel, det er der jo ihvertfald i prisen:)

Jeg er ligeledes blevet fortalt, at for at de kan lave chippen til netop mit fyr, skal de kende blæseren, samt afvejning på 6 min.
Er det også hvad du skulle, da du gik over til 4.99?


Tina
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Re: scotte 5trins

Indlæg af lille_smed »

det kar jeg ikke hørt før at de skulle vide date på fyret .. jeg skiftede bare om.. uden problemer

men prisen .. så er der nok bare nogen som vil have mere i kassen end andre ..
fynbo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 nov 2010 07:40

Re: scotte 5trins

Indlæg af fynbo »

ok- jamen jeg har haft kontaktet scotte doktor, han skulle have 800 kr og vide hvilken blæser samt hvor mange piller på 6 min, for korrekt justeret chip.

Det lyder for mig måske logisk nok, men min forstand herpå er ej stor.

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: scotte 5trins

Indlæg af Ollii »

fynbo » 01 Nov 2010, 22:13 skrev:Hej

har overtget et scotte fyr 16-24 kw, 5 trins styring idor 32 kw kedel, dog ikke lykkelig ejer.. endnu;)
Uden trækstabilisator med lamdasonde.

Det kører lagt fra optimalt.

Tager jeg iltstyringen fra, kører fyret, men stiger ikke i kedel temparatur, og giver derved ikke varme.

Lige ledes skifter min grundindstillinger af sig selv, når fyret kører.
Punkt 3- pille forbrug i højlast stiger helt op på 74,5, værdien er i følge afvejnings skema 9,2.
Er det normalt den selv ændres?

Hvordan indstiller man ilt syringen?
hvad er det præcis fyret viser når den kører. Den står bare på 100 og med pil ned kommer man til f.eks 18,7(det stiger og falder) og til sidst 999?


Mine indstillinger som følgene:

Når man sætter strøm til og holde ¨SET¨ knappen inde, kommer der en menu(Ved ikke hvad den menu hedder)

Den er sat efter en 16kw
A05
B15
C15
D50

I grund menuen(eller havd man kalder den
1 60 temp indstilling
2 2,5 mætning lavlast
3 9,2 den har så været helt oppe på 74,5 mætning lav last
4 13 mætning pause
5 16 ilt % lav last
6 8 Ilt % højlast
I den Skjulte Menu


A 20 ?
B36 ?
C8 ?
D 80 ?
E120 ?
F 2 tændt 0= slukket for lamdasonden, så giver den ikke varme
G kan man ikke skifte- står på ca 74-standard siger 68 kalibrering af lambda skru denne ud af røret og aktiver derefter g Har du brugt denne med lambda monteret i fyr skal det lave ged


Nogen der har et godt fif? er langt fra stoker prof og savner egentlig bare vores gamle tasso kedel. Et par pinde, så var der varme;)

Mvh Tina

Grunden til dit fyr selv korigerer mætningen er fordi den kører med ilt styring. Slå denne fra i første omgang.
derefter stiller du mætningen efter afmålt mængde og for dette op at køre.
Du kan nu stille og roligt begynde at fin justere på mætning.
Når du har fundet noget du synes kører godt skriver du indstillinger ned.
Herefter kalibrer du din lambda og kan så slå iltstyr til igen.

de 100 der står i display er procent fyret kører med. den burde stå og skifte mellem det og din aktuelle temperatur.
Når du trykker pil ned er de 18,6 (dit eget eksempel) den aktuelle ilt%

Held og lykke for flere svar spørg igen.
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
fynbo
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 4
Tilmeldt: 01 nov 2010 07:40

Re: scotte 5trins

Indlæg af fynbo »

Go morgen

Tak for din besked.
Hjælpesomme folk man finder her.

Og iltstyringen kalibres i fri luft, og sættes derefter i røgrøret, korrekt forstået?

Problemet er bare at når ilt styringen tages fra, stiger kedel temparaturen ikke, altå det giver ingen varme.

Inat har den da kørt fint, og holdt sig på de 60(render og kigger i løbet af natten) men den er sulten.
Vores silo blev fyldt op lørdag 320 kg, den kørte ikke hele mandag før om aften, og nu er siloen klar til opfyldning. Det bliver en dyr vinter i det tempo.

Tror jeg vil forhører mig om den nye chip version, for det lyder til det KUN kan blive nemmere af det.

I menuen vises der procent fyret kører med-temparatur-iltstyring-999, hvad kan det stå for?
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: scotte 5trins

Indlæg af Frank_Rasmussen »

fynbo » 01 Nov 2010, 23:28 skrev:ok- jamen jeg har haft kontaktet scotte doktor...og vide hvilken blæser samt hvor mange piller på 6 min, for korrekt justeret chip.
Falck (Scotte-doktoren) er her på forum'et, så det kan jo være, at han svarer...

Mit gæt er, at der findes to chips til dit fyr. Programmet i dem er det samme; men standard-tallene i den ene er beregnet på et 16 kW-anlæg, mens det andet retter sig mod et 24 kW. Man kan eventuelt selv ændre tallene i styringen.

Før version 4.99-et-eller-andet regulerede iltstyringen på pillemængden (=mætningen). I de 4.99-versioner, som kan købes nu, regulerer iltstyringen på blæseren.

Iltstyringen i det fleste versioner (jeg er usikker på nuværende og kommende versioner af 6.50) er beregnet på at beholde et godt indstillet fyrs gode forbrændning. Derfor slå iltstyringen fra (=sæt den på vis), og indstil fyret efter f.eks. en af vejledningerne på http://www.mhes.dk/
Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
15
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 3 gange

Re: scotte 5trins

Indlæg af Ollii »

fynbo » 02 Nov 2010, 06:57 skrev:Go morgen

Tak for din besked.
Hjælpesomme folk man finder her.

Og iltstyringen kalibres i fri luft, og sættes derefter i røgrøret, korrekt forstået? korrekt

Problemet er bare at når ilt styringen tages fra, stiger kedel temparaturen ikke, altå det giver ingen varme. Hvordan ser bålet ud? Stort, lille, rolig eller meget hissig. hvordan ser flammerne ud?
Det burde kunne komme til at køre med nuværende chip men den anden er vel bedre?
hvis ikke det stiger i temp skal det jo bare justeres højere op i ydelse.
Kan du komme til at se hvad blæser indstillingen står til?


Inat har den da kørt fint, og holdt sig på de 60(render og kigger i løbet af natten) men den er sulten.
Vores silo blev fyldt op lørdag 320 kg, den kørte ikke hele mandag før om aften, og nu er siloen klar til opfyldning. Det bliver en dyr vinter i det tempo. Det lyder som om der går noget igennem men igen hvis den står justeret forkert for du jo ikke udbytte af det hele

Tror jeg vil forhører mig om den nye chip version, for det lyder til det KUN kan blive nemmere af det.

I menuen vises der procent fyret kører med-temparatur-iltstyring-999, hvad kan det stå for?
Mit gæt er røg temp der ikke er korrekt monteret men bare et gæt da jeg ikke har røg temp måler på mit
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.
Brugeravatar
Falck
Stoker XIV
Stoker XIV
17
Indlæg: 892
Tilmeldt: 31 dec 2006 19:49
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 230 i 1 plan
Brændsel: Træpiller, solfanger + solceller
Årligt forbrug: 6000 kg
Geografisk sted: Ødsted
Blevet takket: 1 gang
Kontakt:

Re: scotte 5trins

Indlæg af Falck »

fynbo » 01 Nov 2010, 23:28 skrev:ok- jamen jeg har haft kontaktet scotte doktor, han skulle have 800 kr og vide hvilken blæser samt hvor mange piller på 6 min, for korrekt justeret chip.

Det lyder for mig måske logisk nok, men min forstand herpå er ej stor.
Grunden til at jeg skulle vide hvilken blæser, samt snegl ydelsen, er at jeg lavede en chip til Tina, som hun så bare kunne putte i styringen, og efterfølgende få fyret til at spille, samt fintune justeringerne før hun fik den udleveret.
Så det var som kun for at gøre det nemt for dem. Men hun valge at hun hellere ville købe en der hvor hun kunne få den billigst, og så efterfølgende selv få den til at spille.
De har iøvrigt ca 400 m2 som de ikke rigtigt kan få varmet ordenligt op, da den opfører sig lidt underligt (styringen) har jeg anbefalet at chippen udskiftes til en 4,99 og da hun ikke udtrykte den store viden om fyret, mente jeg at det ville være mere smart at programerer den her.

ps. chippen ligger iøvrigt stadig i posen og klar til dig, ny programeret, som aftalt i weekenden
Jan Falck
Scottedoktor.dk
VVS Eksperten, Hedensted

Besvar