Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Høj retur temperatur på VVB.

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Fer » 28 okt 2010 12:35

Her er en tegning.

Når der køres varmtvands prioritering, lukkes retur ventilen fra centralvarmekredsen og retur ventilen fra VVB åbnes.
Vedhæftede filer
Biotech Top light Alpha 2.pdf
(36.79 KiB) Downloadet 114 gange
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Jens » 28 okt 2010 13:12

Fejlen er at den lukker for retur fra centralvarmekredsen, - prøv at pille ledningen af den motorventil, så den ikke kan lukke, - så er jeg overbevist om at det fungere upåklageligt.

Din vvb skal nok blive vamet op, da det er den nemmeste vej at sende vandet, men der vil så også gå noget gennem centralvarmekredsen, hvilket vil gøre at din returtemp ikke bliver så høj, at fyret lukker ned.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Fer » 28 okt 2010 19:38

Jeg kan ikke pille ledningen af den motorventil, da jeg så ikke vil kunne styre min fremløbstemperatur.

Jeg må få tømt den vvb for kalk i den kommende weekend. Det må kunne lade sig gøre at varme den op med 80 graderes kedel vand, og så få en retur temperatur der er omkring 65 grader.

Update... efter at konen havde vores lille pige i bad, kom den ned på 23 grader, og nu er den 59 grader. det tog ca. 1 t 45 m.
Last edited by 1 on Fer; edited 28 times in total
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Jens » 28 okt 2010 20:13

Vi afventer med spænding :wink:

Problemet er vel også lidt, at temperaturer over 55 grader får kalkudfældning til at accellere, jo højere temperatur, jo mere kalk udfældes der.
Hvilket naturligvis er et større problem, hvis man bor et sted med megen kalk i vandet.

Jeg kan nu stadig ikke rigtig se fidusen i, at der lukkes helt for opvarmning af huset, mens vvb-en skal varmes op, og kan heller ikke se, hvordan det skulle undgåes at fyret begynder at lukke ned, da returtemperaturen nødvendigvis må blive høj til sidst i opvarmningsfasen af vvb-en, - men det er nok bare mig :oops:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Fer » 28 okt 2010 20:16

Jeg kan godt følge dig. Det er vist en meget normal ting at gøre med gas og olie fyr. De har dog også lidt større mulighed for hurtig modulering, og gerne lidt større effekt end det jeg har. (9,2KW)

Dog vil jeg mene at man burde kunne forvente en større afkøling i VVB end jeg oplever.

En anden ting er at jeg har oplevet at når den opnår setpunkt, så går der lige lidt tid, så stiger den omkring 4 grader selvom jeg ikke hælder mere varme i den. Så det må være noget med lagdelingen i den.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Landbo » 28 okt 2010 22:03

Jens skrev:Jeg kan nu stadig ikke rigtig se fidusen i, at der lukkes helt for opvarmning af huset, mens vvb-en skal varmes op, og kan heller ikke se, hvordan det skulle undgåes at fyret begynder at lukke ned, da returtemperaturen nødvendigvis må blive høj til sidst i opvarmningsfasen af vvb-en, - men det er nok bare mig :oops:
Jens, det du ikke ene om, vil selv kalde det en uskik. Den 'gammeldags' metode som en normal radiator med en termisk reguleringsventil og gerne en skydeventil til at regulere flowet plejer der aldrig at være problemer med. :)

Fer: Hvor stor er din vbb og hvor mange personer er hustanden egentelig på ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Fer » 29 okt 2010 07:21

Ja returtemperaturen bliver højere, men jeg vil ikke mene det er urealistisk at kunne forvente at delta T holder sig over 15 grader, hvilket jeg slet ikke kan få den til.

Landbo den gammeldags metode kan du jo ikke bruge når du har variabel fremløbs temperatur. Jeg kunne dog nok bygge det om således at det kørte helt autonomt på kedelvandskredsen uden om fyrets styring. Dog finder jeg det mærkeligt at det ikke kan lade sig gøre at afsætte de "sølle" 9kW når min kedel temperatur er 80 grader og VVB max er 60 grader. Det bør kunne lade sig gøre. Dog vil det så ikke kunne lade sig gøre at få varmt vand fra fyret om sommeren, da fyret slukkes når der er 20 grades udetemperatur og der ikke er behov for varmt vand.

110liter og 3 personer i hustanden.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Fer » 29 okt 2010 19:19

Så fik jeg taget mig sammen. Der var vist bingo.

Selve spiralen havde en hård belægning på omkring 2 mm i tykkelsen og så en porøs belægning på 3 mm oven på :shock: Det værste var egentligt at spiralen var groet helt sammen så der ikke var vandflow imellem rørne hvis i forstår.

Altså overfladen var tæt på halveret og med en god belægning.

Her er lidt billeder af operationen.

Kan kun sige at operationen lykkedes. Nu er delta t over spiralen omkring 20-25 grader :) Så nu kan jeg få den til at varme op med højere effekt. Før lå den på under 15 % effekt når der var 50 grader i VVB, nu ligger fyret ved 77% Så varmeoptaget er klart forbedret :P

Derudover har jeg også fået gennemskuet styringen på mit fyr! Jeg kan selv vælge om jeg har vvb prioritet til eller fra. Hvis den er fra så laver den både varmtvand og central varme, det tror jeg at jeg vil jeg vælge fremover.

Selve jobbet med at afkalke spiralen var ikke så slemt. Selvom mine fingre er lidt ømme nu :) Den nederste halvdel kunne jeg tage med fingrene, den øverste halvdel fik slag med en hammerskaft. :twisted:

Jeg genbrugte pakningen da jeg ikke havde købt en ny, havde dog et stykke pakningsgummi liggende jeg kunne klippe til i tilfælde af.

Min VVB er fra 2002, så altså 8 år, mon ikke det her er fra alle 8 år. Jeg vælger at kigge ind i den igen om 2 år.
Vedhæftede filer
CIMG1399 (Medium).JPG
En lille spand :)
CIMG1398 (Medium).JPG
Her næsten ren
CIMG1390 (Medium).JPG
Lige i starten af processen
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Landbo » 29 okt 2010 20:13

Fer skrev:Landbo den gammeldags metode kan du jo ikke bruge når du har variabel fremløbs temperatur. Jeg kunne dog nok bygge det om således at det kørte helt autonomt på kedelvandskredsen uden om fyrets styring. Dog finder jeg det mærkeligt at det ikke kan lade sig gøre at afsætte de "sølle" 9kW når min kedel temperatur er 80 grader og VVB max er 60 grader. Det bør kunne lade sig gøre. Dog vil det så ikke kunne lade sig gøre at få varmt vand fra fyret om sommeren, da fyret slukkes når der er 20 grades udetemperatur og der ikke er behov for varmt vand.

110liter og 3 personer i hustanden.
Nååå, anlæget kører med variabel temperatur på huskredsen og så dutter den alm. gammeldaws metode naturligt ikke. Kan se du har renset vbb'en for kalk og alt er ok nu. TILLYKKE.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Duborg
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 121
Tilmeldt: 18 jan 2009 12:54
Mit fyr: Hoval Biolyt Eksklusiv 10 Kw
Areal: 170 m2
Brændsel: Neova 6 mm. træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4700
Dagligt forbrug: ca 10 kg
Årligt forbrug: 6,2 T.
Geografisk sted: Holløse, 4700 Næstved
Modtaget likes: 1 gang

Re: Høj retur temperatur på VVB.

Indlæg af Duborg » 29 okt 2010 21:08

Hej Fer.

Flot arbejde... :great: så holdte din første intiution stik, har du vejet kalken du baksede ud af kedlen...

Det er først når der er problemer med tingene at man lærer dem rigtigt at kende...
Med venlig hilsen

Duborg


Besvar