Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Raps Halm Piller i en Multi 22 KORN

Spørgsmål vedr. Multi 22 samt det tilbehør der laves til Multi 22 Brændere
Besvar
Timon
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 16
Tilmeldt: 15 okt 2009 14:01
Mit fyr: Multi22
Areal: 165 bolig +55 garage
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Nær 6640 Lunderskov

Raps Halm Piller i en Multi 22 KORN

Indlæg af Timon » 25 okt 2010 21:04

Hejsa Derude...
Jeg er den tvilsom lykkelig ejer af en Multi 22 korn ,har været det nu i ca 3,5år måske 4,,
Men nu har jeg så prøvet at fylde beholdren med nogle Raps halm piller,, Men sikke da noget... )-:
De er fine og meget faste ,ingen smul eller støv... Men hvor giver de da meget aske fra sig ...
Min. èn gang i timen kan jeg gå i fyrrummet og fjerne aske og ikke færdig brændte piller fra hederen,eller hvad brand stedet nu hedder på sådan en fætter.. Tviler om det kan være rigtigt?? (træpiller = ingen aske)
En anden ting som også piner mig er at helle fyrrummet er fyldt med tynd rør !!! Det kommer fra bunden af beholdren og ud i rummet, eller sagt på en anden måde forbi den vandrette fremførings snegl op gennem nedfalds slangen ,ned i sneglen fra beholdren og så ud .. Hvad sker der ?? synes ikke den har gjort sådan før med træpiller ...
Er det fordi der ikke er noget savsmul i de piller til at holde på røgen ?? Det skal siges at når jeg køre med træpiller så har jeg konstandt olie dryp i sneglen ,for ellers sætter det sig total fast i sneglen med smul ( har kun brugt BARLINEK men har så en beholder på 2,5 TON som den står og "spiser"af )


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Raps Halm Piller i en Multi 22 KORN

Indlæg af Jens » 26 okt 2010 15:25

Har aldrig prøvet rapshalmpiller eller andre halmpiller, men har hørt at det giver sindsygt meget aske, hvilket desværre jo åbenbart er rigtigt nok :(

Røgen der kommer ud forkerte steder, skyldes vel ikke at røgkanaler og røgrør er ved at være stoppede med aske ?

Røg og uforbrændte piller tyder på for lidt luft, har du eksperimenteret med lidt mere luft ?

Bedste forslag må være at iblande 30-50 % træpiller i halmpillerne, måske det kan afhjælpe lidt af problemerne, - håber ikke du har fyldt din 2½ T silo med halmpiller, for så bliver der godt meget arbejde i det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Raps Halm Piller i en Multi 22 KORN

Indlæg af Landbo » 26 okt 2010 19:05

Hej.

Kender intet til betjeningen af din multi, menn........ Ja, rapshalmspiller giver helt rigtigt en del aske. Men i mine 'ører' lyder det ikke som om du får afbrændt dine piller ordenteligt og asken dermed er halvbrændte piller. Asken fra pillerne bør være let og luftig. Mit råd er, som Jenses, mere luft eller nedsæt snegletiden, alt efter hvad du finder nemmest. Monstro det ikke også løser dit røgproblem.

Får man spørge om hvem der har fremstillet dine rapshalmspiller ?
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Mads J
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 07 nov 2008 12:33
Mit fyr: Multi 22
Areal: 150+75 kælder
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: varierer
Årligt forbrug: 6-7 tons
Geografisk sted: Djursland

Re: Raps Halm Piller i en Multi 22 KORN

Indlæg af Mads J » 27 okt 2010 20:21

Halmafbrænding giver MEGET mere aske, en afbrænding af træ, så jeg tvivler stærk på, at du vil kunne få fyret til at køre fornuftigt. Fik selv et godt tilbud på halmpiller, og var nødt til at prøve dem af trods sund skepsis. Det virkede ikke!!!!


Besvar