Indstilling af returventil i gulvvarme?

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Jens
Stoker XV
Stoker XV
17
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Har takket: 75 gange
Blevet takket: 60 gange

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Jens »

Ingen kold del af gulvet, tyder kun på at dine gulvvarmeslanger er lagt på den helt korrekte måde, - lidt svært at forklare, men hvis du søger på det, kan du se eksempler, hvor slangerne snor sig frem og tilbage efter et avanceret mønster der gør at varmen bliver jævnt fordelt, - så det er kun et godt tegn :great:
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Lund »

Hej Jens, ja det håber jeg genierne før mig gjorde , men hvorfor faen de havde sparet telestater og styring væk, var traaals, men nu er det på.
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Fer »

Jeg kan da give dig noget man kan undre sig endnu mere over. Her i huset (som vi vi købte i sommers) Der hænger trådløse termostater i de 4 rum med gulvvarme. Der er bare ikke noget i den anden ende! Der hang 4 stk returtemperatur termostater. Det var det. Plus at fyret giver 60 grader fremløb ved minus 20 grader.. Dvs at der en kold kold dag ville komme 60grader varmt vand ind i kredsen.

Søndag skulle jeg gerne få smidt mit nye manifold op. (Jeg valgte ikke at være en nærrig per, og købte mig en alpha 2 pumpe til shunten, så jeg ikke bliver ked af forbruget :) )
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Lund »

Hehe ja man kan squ se meget sjovt rundt omkring icon_cheesygrin.gif jeg var henne og kigge på pumpen der sidder på shunten, fæj da ved trin 1 tager den 25W så det nager mit vestjyske hjerte at køre den på trin 3 som er 55W puhadada
Brugeravatar
Lund
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1493
Tilmeldt: 09 dec 2009 21:50
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 150
Brændsel: Biopillen 8 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 7620
Årligt forbrug: 5,5 Ton
Geografisk sted: Tørringhuse/Lemvig
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange
Kontakt:

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Lund »

Fer » 21 Oct 2010, 21:04 skrev:Ja, den kører bare på cirkulationspumpen fra dit fyr. Mit kører sådan lige pt. På søndag sætter jeg også et shunt system op.

Problemet et at man kører man på samme fremløbstemperatur som på resten af anlægget. Du vil altså have en varm og en kold ende på dit gulv. Ved at have pumpen til at kører det samme vand rundt og så kun tilsætte den mængde varmt vand der er nødvendig,

Jeg ville gøre som du siger. Fuldt knald på skidtet og så ellers bare afsted :)
Nå efter et par kander kaffe har jeg været ved at studere shunten. Du skriver:"Ved at have pumpen til at kører det samme vand rundt" , det går ikke lige ind på lystavlen. Så vidt jeg kan se, så sender shuntens pumpe vandet rundt, men når ønsket temperatur er nået i stuen, lukker telestaten for returen fra gulvslangen og pumpen har så ingen funktion, er det ikke korrekt?

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Flemming DJ »

Når du har en form for termostatstyring, kan det vist godt være en fordel at ha' en Alpha2 eller lignende pumpe med automatik på blandesløjfen. Men, sådan en er jo dyr i indkøb for en vestjyde (og for en nordjyde som mig). ;-) Du har helt ret i, at når telestaten lukker returen, stopper cirkulationen.

For vores vedkommende er der næppe nogen gavn af sådan en pumpe på samme sted, for vi har rent manuel indstilling af de 6 eller 7 zoner i vores gulvvarme. Eneste termostat sidder på fremløbet til blandesløjfen, så det er lidt tricky at få temperaturen balanceret af mellem rummene ;-)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
13
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Blevet takket: 1 gang

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Fer »

Det er korrekt. Den styring jeg selv har slukker for pumpen når der ikke er nogen telestater der er åben, men som der også skrives vil en alpha 2 også gå ned på minimum hvis alle telestater lukkes.

Jeg vil påstår det snildt kan svare sig at skifte til en alpha 2 selvom at det er med manuelle returventiler.

En standart UPS 25-40 bruger 60W i trin 3. En Alpha 2 25-40 bruger 22W. Dvs du har en besparelse på: (((24*(60-22)*365/1000)*2) = 665kr pr år. Pumpen er altså betalt på 2 år hvis du finder den billigt. Derefter tjener den penge!
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
14
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Indstilling af returventil i gulvvarme?

Indlæg af Flemming DJ »

Når nu, du siger det på den måde, sååå.....

Jeg har desværre været så dum at skaffe en spritny 25-40 til huse, som bare står i sin kasse og ser dum ud som reserve nu. (Ville ha' brugt den til solvarme-rumvarme men fik tænkt den nuværende cirkulationspumpe ind i stedet). Den har energiklasse B, mærkeligt nok - men jeg har dog ikke set på forbrugstallene.

Regnestykket ser lidt anderledes ud, når jeg kører trin 2 på UPSen, og den/de om sommeren kun kører, når solvarmeanlægget slår over på varmeveksleren, så der skal flyttes "rum"varmevand. Men, der kan utvivlsomt stadig spares penge, så. 8)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Besvar