Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Brugeravatar
Scotte Kim
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 312
Tilmeldt: 03 jun 2008 13:35
Mit fyr: Scotte 10kw + Black star kedel styr 6,25
Areal: 145 bolig +60 garage
Brændsel: Træpiller 8 mm
Årligt forbrug: 3,5 tons
Geografisk sted: Lyndby (vest for Roskilde)

PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Scotte Kim » 22 okt 2010 10:12

Hej

Hvordan ser jeres setup ud med PC til scotten?

Har i en PC stående tændt hele tiden?
Bruger i bare programmet nogen gange?
Mister i historik på forbrug mv hvis i slukker for PC'en?
Kan man sætte fyret op med indstillinger og timere og så slukke pc'en?

Jeg har overvejet at sætte en gammel 1Ghz maskine med XP til at køre hele tiden og koble den til både pillefyr og netværk. Den skal ikke bruges til andet og vil derfor ikke blive fyldt med virus mv med tiden. Den kunne jeg så fjernstyre med teamviewer eller lignende program. Er det en dum ide?

Mvh
Meget snarlig scotte 10kw ejer icon_cheesygrin.gif


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 22 okt 2010 10:54

Jeg bruger interfacet on og off.

Man mister ikke den forbrugsstatistik, som er opsamlet på PC'en, men når PC'en er slukket så stopper opsamlingen (NBE vil vist komme med en dims, som kan opsamle udenom PC'en; men det er noget usikkert om hvornår og til hvilken styring).

De timere der er i PC-programmet er ikke aktive, når PC'en er slukket; men urstyringen i styringen kan også sættes via PC'en...

Det er indbygget i MitPilleFyr, at man kan fjernstyre anlægget over PC, så man ikke selv skal ligge at rode med PC-fjernstyringsprogrammet, remote desktop m.m.

Brugeravatar
ozong
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 56
Tilmeldt: 07 okt 2008 10:53
Mit fyr: Scotte 16kw - v.10.27 - OPOP 418 H kedel
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5620
Dagligt forbrug: 15-35 kg
Årligt forbrug: 6 - 7 tons
Geografisk sted: Fyn

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af ozong » 26 okt 2010 19:44

Hej

Jeg bruger en gammel PIII 500hz, som logger hele tiden, det fungerer rigtig godt, ville ønske havde en hurtigere CPU, men det går lige. Fjernstyrer via teamviewer og det fungere perfekt, uploader opdateringer til min egen hjemmeside så jeg kan følge udviklingen i hjemmet. Ville ønske at NBE fik udviklet noget så man kunne spare en tændt pc, har også hørt der er noget på tegnebrættet, men desværre ikke lige om hjørnet.

Historikken og setup mistes ikke når pc'en slukkes, men der skal logges en gang i mellem, for at data er sikre.
Jeg mener som minimum der skal være to timer i døgnet, men er ikke sikker.

P.s. Jeg bruger selv stokerkontrol og er meget tilfreds, har ikke prøvet mitpilefyr men ser spændende ud...

Brugeravatar
TaagMan
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1702
Tilmeldt: 22 sep 2010 19:16
Mit fyr: Woody 10kW, BlackStar 20, V10 styring
Areal: 135
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8850
Dagligt forbrug: 15-20
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Bjerringbro

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af TaagMan » 26 okt 2010 20:46

Pfff nørder.

Har et stykke jern stående, som kører 24/7. StokerKontrol kører i en Virtuel PC, blandt mange Virtuelle PC'er, og cykler rundt :P
Aka. Martin Pedersen/Falkeøje
Online fyrdata: http://stokercloud.dk/dev/M.html

brian-hkd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af brian-hkd » 27 okt 2010 08:58

Jeg får også snart min Scotte 10KW og tænkte på om der ikke fandtes noget software, som kunne logge via Linux ?

Jeg har en Qnap NAS server som kører 24/7 og ville jo være rart ikke at skulle have en Windows maskine til at stå og bruge strøm, bare for at lave lidt logging.


Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Royaldo » 27 okt 2010 09:43

brian-hkd » 27 Oct 2010, 08:58 skrev:Jeg får også snart min Scotte 10KW og tænkte på om der ikke fandtes noget software, som kunne logge via Linux ?

Jeg har en Qnap NAS server som kører 24/7 og ville jo være rart ikke at skulle have en Windows maskine til at stå og bruge strøm, bare for at lave lidt logging.
Sig lige til hvis du finder sådan et stykke software. Jeg har nemlig også sådan en qnap nas. Det ville være nemt med en QNAP APP + seriel til ethernet adapter, så skulle det jo være på plads i løbet af no time icon_cheesygrin.gif

Nu har jeg ikke lige sat mig grundigt ind i QNAP NAS'en, men den kan vel ikke køre programmer der ikke er lavet af QNAP selv? Eller spurgt på en anden måde, er der en kompiler tilgængelig til QNAP platformen?

Findes der frit tilgængelig dokumentation på kommunikation med styringen? Så kunne man jo skrive logger softwaren selv... Jeg kører nemlig en (selvopsat) x86 linux webserver som også kunne bruges til formålet.

Alternativt burde det være muligt at tage f.eks. en LIAB og programmere den som dataopsamler som man så kunne tilgå via ethernet

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Royaldo » 27 okt 2010 11:10

Det hele står jo lige her

viewtopic.php?f=137&t=5531

Så skal der bare en sådan en fætter her http://www.kochshop.dk/ESP211-232 (som jeg så efterfølgende kan se ikke understøtter linux :great:) til så burde det jo ikke tage lang tid at sætte op på webserveren

Brugeravatar
Emborg41
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 355
Tilmeldt: 29 apr 2008 13:56
Mit fyr: Scotte på Opop kedel + Solvarme
Areal: 230 + kælder
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Årligt forbrug: ca. 7 Tons
Geografisk sted: Nordjylland

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Emborg41 » 27 okt 2010 11:43

Jeg har arbejdet lidt videre på frederiks projekt.

Koden skal nok blive frigivet, når jeg lige får tid til at finpusse doc filen.

Styring af Scotten foregår med simple kommandoer i et terminalvindue da det jo ikke sker ret tit.

Peter

Royaldo
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 36
Tilmeldt: 25 okt 2010 22:19

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af Royaldo » 27 okt 2010 12:13

Det kunne være sjovt at bygge det på en nanoLIAB

wwwm.liab.dk/upload/nanoliab-brochure-rev2.pdf

Hvis de oplysninger jeg fandt på nettet passer, så koster hardware boardet omkring 200$ (produceres af et dansk firma) og kommer med en apache webserver.

Programmerede engang en temperatur opsamler på et ældre LIAB board, det er forholdsvist nemt at gå til hvis man har lidt erfaring i linux og C++

brian-hkd
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 29
Tilmeldt: 13 okt 2010 08:58

Re: PC setup til stokerkontrol / mitpillefyr.dk ??

Indlæg af brian-hkd » 27 okt 2010 14:35

Emborg41> Har godt læst den tråd som Frederik lavede og ser også rigtig spændende ud og fedt at du har arbejdet videre på det.

Kan du give lidt mere info om hvad du har brugt ?
Det er ikke så meget styring jeg har brug for, da man vel lige kan smide en PC på og rette lidt i tingene, men mere logning som jeg synes kunne være spændende, så man kunne følge med i tingene.
Har samtidig en luft til vand varmepumpe, som man måske også kunne logge lidt på og evt. få tingene til at køre bedre sammen.


Besvar