Problemer med Woody.

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Serilvia
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2010 17:42

Problemer med Woody.

Indlæg af Serilvia »

Hejsa. vi køre med et Woody pillefyr og vi har pænt mange problemer med fyr og varmt vand.
i en længere periode har vi kørt med lunkent vand men varme radiatorer. vis vi skal i bad og sikre os varmt vand bliver vi nød til at slukke for dem alle ellers bliver vandet hurtigt koldt.
det bliver også hurtigt koldt men der er stadig varmt vand. vis man lige slukker i 10sek. og tænder bliver vandet meget koldt og så omtrænt 60-75 grader ved kun varmt vand.
Aner ikke hvad der kan skyldes dette problem.
Men hovedproblemet lige PT er at vi nærmest er kørt fast.
Da skuffen ikke har været tømt (så jeg da jeg skulle tømme den, efter vores udlejer havde hevet stikket ud)fik den ikke nok luft og begyndte at spytte Træ-kul ud i stedet og gløder overalt i brændekammeret og massive mængder røg ud af både skorsten og kammer. der var stadig gløder overalt i kammeret efter en halvanden time og også ild i det her trækul på kedel siden lige under brændestedet.(til venstre når man kigger lige ind til der hvor den spytter piller ud til at blive brændt)
så jeg tog et par handsker på og har tømt den så godt jeg kunne for aske, kul og gløder.
Siderne og i skorstenen sidder der et 2-3 millimeter tykt lag "flydende sod". det er lige så hårdt som moddeller voks, måske lidt blødere, og så klistre det lige så godt som en go' omgang gennembrugt motor olie.
Det sidder overalt og har været noget der afgav en del røg. der faldt en klump ned på den skovl jeg brugte til at tage asken ud med og den osede så lykkeligt...
men alt i alt er der noget vi kan gøre ved det her olie/sod ting?
og hvad kan der eventuelt være galt med det varme vand?

de venligste hilsner Jonas & co. :)

Serilvia
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2010 17:42

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af Serilvia »

PS: når jeg siger kul mener jeg ufærdigbrændte piller @ Trækul
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Velkommen til!

Løbesoden i skorstenen...mon det er en opgave for skorstensfejreren?

Hvilken version af styringen har du? Det står på toppen af den store chip i styringen...
Serilvia
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2010 17:42

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af Serilvia »

Render lige ned og tjekker... 2 min :)
Serilvia
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2010 17:42

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af Serilvia »

Woody 4.23. ser ud til at være en gammel model :)

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
15
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af Frank_Rasmussen »

Jeg ved ikke om, du bør vente på lige at få talt med skorstensfejreren, der kan jo være en risiko er skorstensbrænd...ellers er det vel tid til en god omgang justering med afvejning i 6 minutter osv. For anlægget har vel virket godt før end, så det kan det vel komme til igen..

Der er eventuelt en vejledning i justering på http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... y_4_99.pdf, som retter sig mod en lidt højere version end din; men jeg tror, at det meste passer meget godt.

Når anlægget er indstillet igen, så kan det være, at problemet med for lidt varmeproduktion også er væk.
tvivleren
Stoker X
Stoker X
14
Indlæg: 447
Tilmeldt: 07 aug 2009 23:06
Mit fyr: woody comfort 14-30kw
Areal: 140 fra 42
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8620
Dagligt forbrug: pt omkring 15
Årligt forbrug: forventer 4,5
Geografisk sted: Thorning 8620
Blevet takket: 1 gang

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af tvivleren »

hvor i landet bor du, det kunne jo være at der var en venlig sjæl indenfor rækkevide.
det ser ud til at der skal en større gennemgang til og den er ikke til at skrive sig igennem, hvor lang tid har i haft fyret, hvornår er det sidst renset og justeret
Serilvia
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2010 17:42

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af Serilvia »

Stort set aldrig været justeret men renset som den ellers skulle.

Har lige haft kigget lidt på det igen.

Da jeg tømte den var der aske til lidt over skuffen(ca.3-4cm over den bakke der sidder i) og resten var forkullede piller og gløder. jeg kiggede lige i bunden og det ser ud til at kedelen er utæt... Vand i inderste venstre hjørne og bagved fyret er det også en lille halv udtørret pøl. Hele kedelen er fuldstændig smurt ind i det her tjære agtige sod.
Kan det om muligt være at vandet fra kedelen og kulstoffet i røgen har bundet sig og sat sig overalt i anlægget? det tjære agtige sod kunne godt stamme fra det fra et mere logisk perspektiv. vi har nemlig ikke haft problemer med forbrænding andet en for stor ilt tilførsel men det har også haft stabiliseret sig.
vis man skal ligge det i procenter vil jeg sige det sådan her.
12% aske i bunden dækket af yderligere 25% forkullede piller hvor at ved ca. 40% er brænderen næsten dækket. der var et hul på 4x2 cm hvor at ilden har skubbet det hele væk.
min mors kæreste kiggede til det igår aftes hvor at der kunne se ud som om at der normalt ville gå en uge og så skulle bakken tømmes. på en aften havde den slugt dobbelt så meget som den plejer. vores udlejer slukkede for den ved en 12tiden i morges hvor den havde kørt lige knap 18 timer efter ny påfyldning. den havde allerede der taget ca 1/3 af en kubikmeter. lidt over måske.

Endten Vandbinding eller løbesod. Vi bor nær flakkebjerg :) vores udlejer har ringet til en ekspert, en Christian så vidt jeg husker. han skulle komme i morgen og kigge på det.

min mors kæreste har gået og stilt på det fordi at den skulle køre på minimum hele sommeren og han sætter den lidt op en gang imellem når vejret bliver koldere. om sommeren har den brændt sort stort set hele tiden og ham eksperten sagde sidst han var her ude (før sommerferien må det så ha været) at dette ikke kunne undgås om sommeren.

Det bliver renset stort set vær gang at det går ud. de gamle har det med at glemme at fylde på før det er for sent :roll: så der renser jeg det selv lige for aske og sod + at min mors kæreste flere gange har renset hele fyret igennem et par gange. han kan dog ikke huske hvornår han sidst gjorde det men det var vidst nok i sommerferien.

men vi må se hvad der har været galt. den har jo tilsyneladende spyttet massivt mange piller i og så er de ikke brændt ordentligt eller noget i den stil og så har den bygget sig et tårn af kul og halvkvalt sig selv. der lå et bjerg, dog ikke jævnt fordelt, oven på askebakken af de her forkullede piller. ca 50-65cm helt fra bunden af kedelen til toppen af det bjerg
Serilvia
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 7
Tilmeldt: 25 okt 2010 17:42

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af Serilvia »

Forresten så lugtede der også sindsygt brændt som i virklig brand og ikke som normalt bål eller afbrænding af træ og hvordan fyret normalt lugter når det er igang. og man behøver sådan set bare lige gå der over åbne op for kedelen og så stå der i et minut og så lugter alt tøj også sådan.
jnie
Stoker II
Stoker II
13
Indlæg: 34
Tilmeldt: 16 okt 2010 18:26

Re: Problemer med Woody.

Indlæg af jnie »

hej
bor i nærheden af flakkebjerg sender dig en pb
mvh jesper

Besvar