Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Nyt fyr - det svære valg..

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
anders.bai@hotmail
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 okt 2010 09:42
Mit fyr: Woody Black star 10kw
Areal: 170
Brændsel: Barlinek 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Geografisk sted: Lindved, Vejle

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af anders.bai@hotmail » 23 okt 2010 19:33

Tak for input :-)

Jeg hælder mere og mere til ren pillefyring, og har siddet de sidste 5 timer og læst op på woody.

Det forekommer mig, at der er rigtig mange faktorer, som kan gå galt, og der er mange indstillinger, som skal tjekkes for at woodyen virker, som den skal - er det korrekt antaget, eller er det for hysterisk en opfattelse? :D (jeg er ikke en ørn til teknik, så tingene skal helst være rimelig logiske at gå til)

Vh Anders


anders.bai@hotmail
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 01 okt 2010 09:42
Mit fyr: Woody Black star 10kw
Areal: 170
Brændsel: Barlinek 6mm piller
Fremviser gerne i postnummer: 7100
Geografisk sted: Lindved, Vejle

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af anders.bai@hotmail » 23 okt 2010 19:40

Tak for input :-)

Jeg hælder mere og mere til ren pillefyring, og har siddet de sidste 5 timer og læst op på woody.

Det forekommer mig, at der er rigtig mange faktorer, som kan gå galt, og der er mange indstillinger, som skal tjekkes for at woodyen virker, som den skal - er det korrekt antaget, eller er det for hysterisk en opfattelse? (jeg er ikke en ørn til teknik, så tingene skal helst være rimelig logiske at gå til)

Vh Anders

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Bigfoot » 23 okt 2010 19:47

Styringen i en baxi feks er ganske nem at gå til. Jeg er vældig glad for hvor nemt mit er at gå til. Det er Så også noget dyrere end feks scotte eller woody. Men jeg er nu vældig godt tilfreds.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af levi » 23 okt 2010 20:07

anders.bai@hotmail » 23 Oct 2010, 19:40 skrev:Tak for input :-)

Jeg hælder mere og mere til ren pillefyring, og har siddet de sidste 5 timer og læst op på woody.

Det forekommer mig, at der er rigtig mange faktorer, som kan gå galt, og der er mange indstillinger, som skal tjekkes for at woodyen virker, som den skal - er det korrekt antaget, eller er det for hysterisk en opfattelse? (jeg er ikke en ørn til teknik, så tingene skal helst være rimelig logiske at gå til)

Vh Anders
Korrekt der er mange muligheder i Scotte/Woody styringen, - men der er jo ingen der siger du skal bruge alle funktionerne, - jeg vil anslå at 50-60 procent af tingene i Scotte/Woody styringen er tiltænkt ekstraudstyr, - og andre features der kan tilvælges efter behov.

Ved en "simpel" installation, - og drift vil jeg mene Scotte styringen er blandt de nemmeste at forstå, - og styre :)

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af MichaelK » 23 okt 2010 23:00

Bigfoot » 23 Oct 2010, 19:47 skrev:Styringen i en baxi feks er ganske nem at gå til. Jeg er vældig glad for hvor nemt mit er at gå til. Det er Så også noget dyrere end feks scotte eller woody. Men jeg er nu vældig godt tilfreds.

Men Du har så ingen auto-tænd :cry: Det er da et must, når man køber pillefyr anno 2010 :great:
Alt det der pausefyring, det er da bare med til at gøre pilleforbruget unødvendigt højt. Men så
længe du er glad for dit fyr, så.....



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Frank_Rasmussen » 23 okt 2010 23:29

anders.bai@hotmail » 23 Oct 2010, 14:05 skrev: VI bor i et rimeligt velisoleret hus (en landejendom vi har sat i stand), og fyret vil komme til at stå i en udbygning ca. 40 m. væk (er det et problem med afstanden?)
Det er ikke noget jeg ved noget om; men hvis det f.eks. er slangerne på http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=1000 og http://www.hedestoker.dk/shop/category.asp?id=999, som skal bruges, så ryger der let 20.000 kr på det....

Ollii
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 909
Tilmeldt: 10 jan 2009 19:18
Mit fyr: Jordvarme
Areal: 250
Brændsel: El
Årligt forbrug: 25-30000
Geografisk sted: sdrj
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 3 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Ollii » 23 okt 2010 23:51

Bigfoot skrev:Styringen i en baxi feks er ganske nem at gå til. Jeg er vældig glad for hvor nemt mit er at gå til. Det er Så også noget dyrere end feks scotte eller woody. Men jeg er nu vældig godt tilfreds.
Kan vi få nogle erfaringer på baxi fyret? bliver da fremhævet over alt hvor du skriver med.

hvorfor er netop baxi så meget nemmere end scotte?
Når du taler kan du kun sige noget du allerede ved. Når du lytter kan du lære hvad andre ved.

M.v.h. Olli.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af MichaelK » 24 okt 2010 01:12

Glem nu Baxi. Det er for gammeldags!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Ulrik » 24 okt 2010 07:20

Fyr som f.eks. Benekov kan også fås uden autotænder.
Jeg vil ikke selv undvære det, men det handler vel egentligt om hvad der er behov for?
Skal det kombineres med solvarme. er autotænd lige pludselig ikke noget must.
Derudover kan jeg referere til Thy som kører hele året rundt med en Baxi 1.5 - Sommerforbrug på 6-8 kilo.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Nyt fyr - det svære valg..

Indlæg af Klaus » 24 okt 2010 07:49

Min far har også en Baxi med alm. gammeldags kontakt styring, selve fyret og økonomien er han glad for. Han er dog ikke imponeret over servicen hvor det er den lokale smed der skifter dele på fyret indtil fejlen er udskiftet og de udskiftede dele der ikke havde behøvet udskiftning kan ikke refunderes :roll:
Han er dog en kende misundelig(han er vestjyde) over mit nye fyr hvor rengøring er et ryk i håndtaget og askesnegl til fjernelse af aske, hvor han må på knæ med boremaskine og skovl 1 gang om måneden.

Men for at give mit indput med nu når du har pladsen, så vil et alsidigt anlæg hurtigt tjene sig ind, jeg kan købe korn til ca 750 kr pr ton og har et forbrug på 8 t = 6000 kr eller 8 t piller til 1700 = 13600 kr der giver en forskel på 7600kr pr år til at betale fyr af med.(der er dog lidt med at korn ikke leveres i sække og man skal selv hente, men bor du på landet løser disse ting dog næsten altid sig selv)
Og har du mulighed for flis er regnestykket endnu bedre :great:
Men vil du se ukompliceret kornfyring kan du kikke forbi, det var let i den gamle Benekov jeg havde men nu er det ligeså nemt som piller, dog skal askebeholderen tømmes lidt mere :lol:
Kom og kik der er kaffe på kanden :great:


Besvar