Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 20 okt 2010 19:39

Flowmåleren monteres ind i kredsen mellem hus og akkutank. Derudover er der 2 temperaturfølere, den ene føler på fremløbet og den anden føler på returen. Denne temperaturforskel giver energiforbruget når det sammenholdes med flowet.
Prøv at google kamstrup multical lll (3) der kan du selv læse lidt mere om den

/John


hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af hudle » 20 okt 2010 20:26

ja der er jo meget logik i det du siger... jeg har ladomat og temp på den lige nu siger 75 grader..

Hmm så stor akkutank for 1 døgn.. jeg tør slet ikke tænke på hvor meget jeg så skulle fyre når den knap kan fyre 1000 liter op...

Ja jeg har set den stopper... der er røggas og kedeltemp ikke nået til max... så er det nærmere fordi den tror at der ikke er mere brænde der er faldet til bunden og kan brændes af.. men så kigger jeg og der er ingen bro.. brændet kan fint falde ned.. nu fyrer jeg heller ikke med træ der er tykkere end et håndled for så kokser den helt.. det vil den ikke brænde af.. så stopper den endnu mere.. har tænkt på om jeg skulle have et større fyr..

Men som overskriften går ud på... kunne det ikke hjælpe lidt hvis jeg havde pillefyr og så jeg skippede akkutanken.. kunne jeg så ikke nøjes med 20-24 kw....
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 20 okt 2010 20:33

Hvis det har interesse kan du også prøve at montere Kamstrup`en på kedelkredsen, så kan du se om kedlen leverer den effekt den skal. Jeg har monteret en Kamstrup permanent på min egen Atmos. Der kan jeg aflæse at kedlen typisk ligger tæt på nominel effekt i ydelse, det svinger mellem 18 og 23 kw. Hvis der er virkelig gang i gasserne kører den helt op på 33kw i ydelse.

/John

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af hudle » 20 okt 2010 20:39

hmm lyder stadig spændende.. men hvordan monteres dette fantastiske stykke værktøj så???
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af Jens » 20 okt 2010 20:55

Synes du skal gå ind på Biovarme og prøve at lave lidt beregninger omkring din akkutank og kedel.
http://www.biovarme.dk/index.php?id=7

Håber ikke dit hus er så stort eller utæt, at du permanent har brug for 20kw i timen når det bliver koldt, - da det svarer til næsten 5 kg træpiller i timen eller 120 kg i døgnet. Løst omregnet 240,- pr dag eller 7200,- kr i måneden.

Hvis din akku er 2000 liter og helt varmet op til 65 grader, og du køler den af til 35 grader, - så har du 70 kw til rådighed, eller hvad der svarer til den afgivne energi i ca 17 kg træpiller i en fornuftig pillebrænder.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af John Skov Jensen » 20 okt 2010 20:56

Flowmåleren er udstyret med 2 stk unioner med 1/2" nipler i begge ender, så det er blot at dele den kreds man ønsker at måle på, montere flowmåleren ind imellem og samle kredsen igen. Selvfølgelig skal der nogle muffer på, så størrelsen kommer op på den dimmension dine rør er.
Følerene sidder selvfølgelig bedst i en følerlomme, men hvis de fastgøres til rørene med alutape og de efterfølgende vikles ind i isolering vil det også fungere fint.

/John

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af hudle » 20 okt 2010 21:19

Jens: Jeg hr lavet beregningen ud fra følgende tal:
Kedlens effekt i kW 20kW

Husets forbrug (tilslutningseffekt) 28,9 kW

Akkumuleringstankens vandindhold 1200 l.

Delta T 35 Grader (65 -30 grader på kold dag)
(forskellen på en kold og en varm tank) Eks.:
varm tank = 90 °C
kold tank = 45 °C
giver en Delta T på 45 °C °C


Giver :
Energi til rådighed i form af varmt vand 42 kW

Temperaturstigning pr. time ca. 1,43 °C

Opvarmningstid ca. 21 timer
(den tid det tager at varme akkumuleringstanken op) timer ogminutter

Temperaturfald pr. time ca. 20°C

Afkølingstid ca.
(den tid det taget at bruge varmen i akkumuleringstanken) 1 timer og 30 minutter


Det ser jo helt galt ud... så vidt jeg kan se..

John: Jeg forstår ikke lige hvordan jeg skal dele kredsen og så samle det igen.. jeg kan jo ikke bare forlænge nogle jernrør der sidder i forvejen.. det er jo lidt for indviklet for mig.. er total vvs spasser.. og det med at lukke vand af og på osv for at koble det til.. puha.. er allerede ved at stå af der..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af Jens » 20 okt 2010 21:55

ok, jeg mente din akku var på 2000 liter, det gør jo noget af en forskel.

Hvor meget af dine 320 m2 er opvarmede og til hvilken temperatur ??

Sandsynligvis er den tilslutningseffekt på 28,9kw som du regner med voldsomt overdrevet, ved godt det svarer til ca 200m2 ældre stuehus i følge Biovarme, men det er også ved 20 grader indenfor og minus 12 grader udenfor, og det er da heldigvis de færreste dage, det er sådan.

Hvis det var korrekt at dit hus trækker 28,9kw i timen, så vil dit fyr jo hele tiden være 8,9kw i underskud i timen, - så slemt er det jo næppe, men der er ingen tvivl om du komme til at fyre meget når det bliver koldere.

Men jo til et hus som dit, havde det passet bedre med en 3-4000 liter akkutank og et 50kw's fyr, - jo større fyr, jo færre gange skal der fyldes brænde på og jo hurtigere er tanken varmet op.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af hudle » 21 okt 2010 08:41

det er alle m2 der er opvarmede.. og det er ca 20 grader i snit i hele hytten...

de 28,9 kw svarer til 340 m2, da faktoren er pr 100 m2 og det har jeg ganget med 3,4 for at få de 340 m2.... Og ja så kan man trække lidt temp fra de -12 grader osv så passer det nok meget godt med 20 kw.....

hmm... tror du et så stort fyr ikke vil være for stort til det brug?? hvis jeg nu droppede akkutanken og fik pillefyr.. ville det så måske hjælpe..
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Fra fastbrændsel m. akkutank til pillefyr

Indlæg af Jens » 21 okt 2010 15:43

Som Mejeristen skriver så burde din akkutank være 3400-4000 liter for at passe til huset.
Når det drejer sig om fastbrændselsfyr med akkutank, så gælder det om at have den så stor som muligt, - altså ved en 3500 liters akkutank, skal kedel være 50 kw, - ellers kommer du til at fyre hele dagen (og sikkert også natten med) for at få varmet tanken op.
Ved fyring med brændefyr og akkutank gælder det jo om, at producere nok varme til det kommende døgn (eller længere) på kortest mulige tid = mindst arbejdsindsats.

Ved pillefyr/stoker gælder det om at ramme den størrelse, som passer til husets forbrug, og hellere lidt for lille end alt for stor.
Den skal jo producere varmen løbende hen over hele døgnet.

Jo, naturligvis kan du droppe akkutank og brændekedel, og få et pillefyr istedet, - men med så stort hus, så skal du være forberedt på at den vil spise mange piller, rigtig mange.

Varmeudgiften afspejler jo som regel:
Stor arbejdsindsats = billig varme
Lille/ingen arbejdsindsats = dyr varme

Så er det jo blot at beslutte, hvor på skalaen man helst vil være ;-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar