problem med cirkulation og esbeventil

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af John Skov Jensen »

Hvis du allerede har købt delene skal du selvfølgelig bare bruge dem.
Jeg havde bare opfattelsen af at du troede at en alpha2 pumpe ikke kunne bruges i forbindelse med ESBE shunten og derfor ville have pumperne byttet rundt og have monteret en alpha+ pumpe i stedet.

/John

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

Det var faktisk planen. Netop som du foreskriver der, men jeg er kommet lidt i andre tanker igen, og tror det bliver en alpha2 alligevel. Prisforskellen er 400 kr. Så efter at have regnet på det, så bliver det nok en alpha2 Der er en krone at spare i døgnet.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

vi har så lige opdaget endnu en fejl i anlægget.... esbeventilen er oveni også placeret på den forkerte side af varmvandsbeholderen, så det skal alt laves om i denne weekend.

Smeden har fået en alpha2 pumpe mere hjem til mig, så vi skal godt igang med at rive rørene fra hinanden, så vi kan få esben på den rette side af vvb og placeret korrekt.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

Så blev det fikset. En ekstra pumpe er monteret, ventilen sidder korrekt, og det hele er startet op igen. Og sørme om det ikke også virker. Så snart opvarmningen nærmer sig 60 grader, så stiger temperaturen kun i fremløb.

Jeg har så samtidig ændret settemp til 73 efter råd fra thy, så nu er jeg spændt på hvordan det kører. Jeg kan så fortælle at ikke nok med at esben sad på fremløbet, så sad den også omvendt af løbsretningen, så den har været en total prop i mit system.

Men det er lavet om, og jeg må sige, at presfittings er en smart opfindelse.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Torben Wulff
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26 jan 2009 18:45
Mit fyr: Passat C1 med iltstyring
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 20-40
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Djursland

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af Torben Wulff »

Hej

Efter at have læst på de foregående indlæg, er jeg måske kommet nærmere en løsning på mit problem.

Jeg har også svært ved at få varme nok frem og har nu konstateret at returtemperaturen efter min esbe ventil er over 70 grader på trods af at den hedder ESBE TV 55.

Returtemperaturen før esbe ventilen er meget lavere, typisk 40-50 grader

Min fremløbstemperatur er 75 grader og det levner jo ikke meget i forskel.

Er det ikke rigtigt forstået, at jo mindre forskel i temperatur på fremløb og retur(målt efter esbe ventil) jo mindre er der til cirkulationspumpen at arbejde med i forhold til at få en passende mængde vand frem i systemet?

Mit anlæg er kun 2 år gammelt.

Torben

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

hvordan sidder din varmvandsbeholder på anlægget???? For sidder den før esben, som den skal, men med permanent gennemløb af fremløb --> returløb, så får du jo til tider 75 grader varmt vand over i dit retur, og er det ikke shuntet en smule ned, som f.eks med en kuglehane, så blander du jo bare vandet der, og mængden af varmt vand i huset er begrænset.

Det vil jeg tro er problemet ved dig, eller tager jeg fejl???? for det er nemlig det eneste jeg skal have lavet om ved mig endnu.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
Torben Wulff
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 26 jan 2009 18:45
Mit fyr: Passat C1 med iltstyring
Areal: 200
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 20-40
Årligt forbrug: 5-6
Geografisk sted: Djursland

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af Torben Wulff »

Hej Bigfoot

Min varmvandsbeholder står i et tilstødende rum og dermed efter både fyr, pumpe og esbe.

Jeg er ret sikker på at fyr, pumpe og esbe er korrekt monteret.

Det er rigtigt at der er permanent gennemløb i min varmvandsbeholder, men der er dog en kuglehane som jeg ikke rigtig har prøvet at bruge endnu.

Du kan have ret i din teori om, at den høje returtemperatur kan skyldes dette, især her hvor forbruget ikke er så stort endnu til rumopvarmningen.

Er det den rigtige løsning, at dæmpe gennemstrømningen med kuglehanen, eller skal der andet til?
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: problem med cirkulation og esbeventil

Indlæg af Bigfoot »

Jeg ville prøve det. Luk den halvt til feks, vent en kvarters tid, Og se om det ændrer noget.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Besvar