Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagnose søges?

Her kan du få hjælp til Bil, MC og Motor samt alt "gør det selv" til Bil, MC og Motor
Ny bil, nye dæk eller startproblemer
Besvar
nimbus49
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
Mit fyr: Benekov VL 25 silver
Areal: 300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 14
Geografisk sted: Odder

Diagnose søges?

Indlæg af nimbus49 » 20 okt 2010 10:55

Min trofaste Opel Corsa 1,7d har nu kørt 328000 km. Imidlertid har jeg et problem der bekymrer mig en del:
Mit kølervand er sort som kul! Mekanikeren har "vasket" motoren indvendigt og skyllet køleren igennem, men vandet er på to dage blevet sort igen. Efter min bedste overbevisning er der ikke tale om olie, det virker ikke fedtet, der er ingen oliehinde på overfladen. Det virker som om det er sod der er i vandet.

Bilen bruger ingen i n g e n olie, og ingen vand. Alt virker for så vidt normalt, kører 19-20 km per liter som den plejer.
Er der nogen som har forslag? Toppakning? Revnet topstykke eller andre gode ideer. Hvis galt skal være hvor får man så en brugt motor lagt i til en pris der kan betales? Skal jeg virkelig til Tyskland hvis det går så galt?
Det kan vel ikke betale sig at lave topstykke på en der har kørt så langt?

Mange spørgsmål, men jeg er lidt på røven når det gælder dieselmotorer.
mvh
Poul


Brugeravatar
gel
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 171
Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
Mit fyr: Passat
Areal: 250
Brændsel: træ & olie
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diagnose søges?

Indlæg af gel » 20 okt 2010 12:10

udstødnings gasser i kølevandet måske.
er temperatur normal?
er det tryk på køleslager?

skift toppakning, og det kan du måske selv gøre, det tager en lille dags tid...

nimbus49
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
Mit fyr: Benekov VL 25 silver
Areal: 300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 14
Geografisk sted: Odder

Re: Diagnose søges?

Indlæg af nimbus49 » 20 okt 2010 12:47

Det lyder sandsynligt med udstødningsgassser i vandet. Temperaturen er fuldstændig normal, om der er tryk på slangerne ved jeg ikke.
Måske kan jeg selv skifte toppakning, jeg er ikke sikker. Men skal der så gøres noget ved topstykket eller skal den bare have en ny pakning. Det er jo et stort arbejde hvis det ikke hjælper.

Brugeravatar
gel
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 171
Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
Mit fyr: Passat
Areal: 250
Brændsel: træ & olie
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diagnose søges?

Indlæg af gel » 20 okt 2010 12:56

det er normalt at får planslebet topstykket når man skifter toppakning, bare for at være sikke det er lige/plant.

når motoren køre, så kan du prøve at trykke på slagerne fra kølen om de er hårde = tryk...

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Diagnose søges?

Indlæg af Bigfoot » 20 okt 2010 13:13

HOLD stop stands! Sådan en vogn der, har vandkøling i udstødnings manifolden. Der render et par vandkanaler der igennem. Det er højst tænkeligt bare en ny manifold, så kører du igen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


nimbus49
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 26
Tilmeldt: 28 dec 2009 22:33
Mit fyr: Benekov VL 25 silver
Areal: 300
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Årligt forbrug: 14
Geografisk sted: Odder

Re: Diagnose søges?

Indlæg af nimbus49 » 20 okt 2010 13:20

Det var da interessant, er du sikker på det? Hvis det er rigtigt har du reddet min dag, det er helt sikkert.

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Diagnose søges?

Indlæg af Bigfoot » 20 okt 2010 13:25

Jeg har set det før ved opel. Jeg har haft 4 af dem selv. Hvilket også er grunden til at jeg kører skoda nu. Men helt sikker er jeg ikke, men det er da et forsøg værd
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
gel
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 171
Tilmeldt: 20 feb 2010 11:12
Mit fyr: Passat
Areal: 250
Brændsel: træ & olie
Modtaget likes: 1 gang

Re: Diagnose søges?

Indlæg af gel » 20 okt 2010 14:06

ja det er da en mulighed, - kan bypasse vandet så man kan se om fejlen ligger der?


Besvar