orland 25 super

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge »

tja ang udnyttelsen af brændet, så ved jeg det ikke... men det vigtigste er jo at få underforbrændingen til at køre, så kan der justeres derudfra...
Det jeg tænker på at der (når justeringen af div spjæld står standart) må komme noget mere luft ind i kedlen når du køre med 80% og spjæld fuldt åben, kontra 50% halvt lukket...
Det er muligt det er det rigtige for din kedel med når det nu ikke kører for godt var det nærliggende at starte der... ;-)
Jeg har lige prøvet at åbne spjældet helt og skifte melem 30-100% og der kan jeg godt høre forskel, men egentlig ikke så meget som jeg havde troet... Men på 30% kan blæseren ikke åbne mit spjæld (bliver holdt lukket af en magnet) det kan det på 50% så nogen forskel må der jo være... :-)
Men umiddelbart så er spjældet foran blæseren langt mere vigtig, udfra hvad jeg kan se/høre...

Mvh Tonni Madsen

anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt »

syntes heller ikke at forskellen mellem 50%og 100% vilde mene at blæseren kun kørte halvt så stærkt
har også tænkt på at sætte en omdr. regulator på ledningen til blæseren så jeg kan køre den trinløst i omdr
men ved ikke om det er en relæ udgang i styringen til blæseren men det er der nok ikke.
kom lige til at tænke på den relæ udgang der er i styringen til c.pumpen har du c pumpen styret af temp i styringen
Mhv Anders Witt
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge »

Tja, både og, den styrer min ladomat istedet, men i min styring kan jeg kun vælge "altid om" eller "tændt over 65grader" hvad har du i tankerne?
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt »

snakkede bare med en som sagede at det ikke var godt at styringen styrede pumpen
og jeg har aldrig fået lavet det sådan. men skal have akk. på i weekenden så skal ladomaten styres at styringen
men sætter en omskifter imellem som auto,0,man... men det er noget andet
tængte på at den står til start ved 65c. men kører ladomaten så ikke indtil kedlen er på 65c
kan ladomaten ikke tage varmen fra tanken og køre det i kedlen så den bliver ved med at køre
eller stopper den bare når bludset går ud
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge »

Den med omskifteren er en go ting, jeg har også en omskifter så jeg kan tvangs tænde ladomaten indtil fyret er varmt nok til at tage over, for jeg havde problemer med at det gik galt når pumpen startede og skiftede vandet i fyret... Egentlig ville en røgtermostat nok være bedre til at styre ladomaten men man er vel nærig jyde;-)
Kan godt se dilemmaet med at få kedlen under 65 når ladomaten pumper over 60grader ind... Men det virker nu fint, det skal dog nævnes at jeg har justeret styringen så den viser 10 grader for lidt, så jeg kan give noget mere ud af kedlen... Og det resulterer jo også i at den slukker udgangen ved 75 grader istedet for 65... Men jeg har også hørt at det virker for andre så det bør jo også virke selvom den kører standard...;-)

anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt »

hvordan har du snydt den 10c havde også tængt på at skyde en knap ind til blæserer så den også kan tvinges til at køre højre
op i temp. mener at max temp er 95c men jeg kan vel ikke få tanken på 95c i bunden så vilde køre kedlen på 100c
men ved ikke om det har nogle efekt for så vilde jeg ku fylde mere varme i tanken
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge »

Åh... Skrev en vejledning i en anden af mine tråde så det kan du læse der...;-) jeg har som sagt min til at stoppe ved 90 jeg vil gerne ha lidt at rage på inden den kommer i kog og jeg tror ikke de sidste par grader i tanken vil ændre det vilde...
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt »

det tror jeg sådan set heller ikke men har nedkølings spiral i kedlen og den starter ved 95c så vilde godt have lidt friløb før nedkølingen starter men den kan jo slukkes
hvordan havde du snydt din 10c
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: orland 25 super

Indlæg af Zarge »

Man slukker styringen, holder "pil op" og "pil ned" inde samtidig, og tænder igen. Nu blinker displayet med den aktuelle temperatur, og man kan så bare køre op og ned med piletasterne, og trykke "menu" for at gemme.
Det er naturligvis på eget ansvar, men også meget smart hvis termometret viser lidt forkert... ;-)
anderswitt
Stoker X
Stoker X
13
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: orland 25 super

Indlæg af anderswitt »

har et termometer på fremløbet lige over kedlen men det viser lidt højre end det på styringen så tængte på om
styringen viser forlidt eller det er mit termometer som viser formeget det er sådan et som sider med en fjeder om røret

Besvar