Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Billigt vamrt vand til vaske maskinen.

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Billigt vamrt vand til vaske maskinen.

Indlæg af JOP » 15 mar 2007 21:06

Jeg har fået en ide der ikke vil forsvinde :x

Vores ellers udmærkede vaskemaskine A kategori bruger EL til at varme vandet.
Jeg ville jo gerne have fyret og særligt mit kommende solvarme projekt til at levere vandet varmt.
Men det skal kun være til at vaske med ikke til skylningerne.
Derfor har jeg fået den her ide med at sætte VVB ind i vandledningen til maskinen. Det vil jo opvarme alt vandet men ikke hvis VVB'en er lidt lille i forhold til det samlede vandforbrug maskine bruger på en hel vask.

Altså den bruger ca. 90L på en hel vask.
VVB'en forestiller jeg mig på 30L opvarmet af radiator vandet selvfølgelig.
Mor starter en vask op er VVB'en helt varm (sig 50C) når den tager vand ind tappes VVB'en og når den kommer til skylningerne er den tømt for varme.
Er det helt skørt ?


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 15 mar 2007 21:58

Det kommer an på hvad projektet vil koste?

Jeg mener at der findes vaskemaskiner der kan tilkobles både koldt og varmt vand så det fungerer som du ønsker.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 15 mar 2007 22:46

der fås også blandere til at sætte i mellem...

emnet er vendt engang før herinde
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Rene`larsen
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 556
Tilmeldt: 29 dec 2006 09:55
Mit fyr: EKOHEAT 1500/ Blacksmith combi light
Areal: 350
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4050
Dagligt forbrug: 40kg temp 24+
Geografisk sted: 4050 skibby

Indlæg af Rene`larsen » 15 mar 2007 23:39

blandere hvor købes man sådan en kal

MVH RL

Brugeravatar
MORA
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 521
Tilmeldt: 20 jan 2007 23:11
Mit fyr: Overtaget selvbyg
Areal: 202
Brændsel: Flexheat
Dagligt forbrug: 32
Årligt forbrug: 10
Geografisk sted: Horsens
Kontakt:

Indlæg af MORA » 15 mar 2007 23:49

Søg og du skal finde :)
viewtopic.php?t=316
Forhandler af Stokerbot


jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 17 mar 2007 19:53

Hej
Vil desværre komme med lidt dårligt nyt, til en ellers fin ide.
Det kræver en industri vaskemaskine med tilslutning af både koldt og varmt vand for at ideen rigtigt duer i praksis.
Dette skyldtes at vaskepulverets enzymer bruger den kontrollerede opvarmningstid til at "komme i omdrejninger" hælder du bare 50-60 grader varmt vand direkte på dem slår du dem simpelthen ihjel, med et meget dårligere vaskeresultat til følge.
Flere forskellige mærker har haft forsøg med tilslutning af forskellige grader af forvarmet vand til almindelige vaskemaskiner, og opvaskere, alle med et betydeligt dårligere vaskeresultat som følge deraf. Vaskepulvret er simpelthen ikke gearet til det. Bla. derfor tilsluttes en industrimaskine også både til koldt og varmt vand.
En industri opvasker eller vaskemaskine med mulighed for koldt og varmt vands tilslutning koster typisk min. 3-5 gange så meget som en almindelig maskine.
mvh.
Jesper

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 17 mar 2007 20:21

Kom lige til at tænke på at jeg var på service seminar ved Elektrolux i torsdags og der var dette netop kort oppe og vende, ham teknikkeren fra Elektrolux sagde bare at dette var en meget dårlig idé da de havde mange eksempler på at maskinerne blev ødelagt, da indføringsslanger og lign. ikke var lavet til de høje temperaturer.
Det som der bliver nævnt i den anden tråd med at varmt vand er bedere for glas har jeg aldrig hørt før, men derimod at indstillingen på opvaskeren skal passe til vandets hårdhedsgrad er meget vigtigt for eksempelvis glas.
Noget der også kan ødelægge både maskine og glas er at kører uden salt og afspænding. Dvs. at de 2-3-4 i en tabs der er så populære, i længden er dårlige for både maskinernes levetid, og laver unødigt stort slitage på servicet.
Fylder man derimod både salt og afspændingsmiddel på maskinerne (som de er skabt til) så er der ingen problemmer.
PS. ved godt at langt de fleste nyere maskiner har et "program" hvor de skriver at afspænding ikke er nødvendigt. Dette "program" gør dog desværre ikke andet end at undertrykke den alarm lampe der viser at maskinen mangler afspænding.
mvh.
Jesper

Brugeravatar
BVMP
Stoker Pro Sponsor
Stoker Pro Sponsor
Indlæg: 458
Tilmeldt: 05 jan 2007 16:35
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 211 i 3 plan.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9900
Dagligt forbrug: -
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Frederikshavn
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 1 gang

Indlæg af BVMP » 18 mar 2007 13:22

Jesper hvad sker der med vaskemiddelet i en maskine med både varmt og koldt vand tilsluttet ? For på jobbet har vi Miele maskiner med både og - og de tager varmt vand ind, ikke noget med koldt først!
Mvh
BVMP
MGM Junior, stålskorsten. Står i udhus/værksted forbundet med huset m. 2x12 m Løgstørrør. Dertil 7,56 m2 IDMK indbygningssolfanger mod syd. 750 l akku-beholder incl. 250 l nedsænket vvb. 6,0 kW. 400 V varmelegme "just in case".

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 18 mar 2007 14:30

Det er nok en industri maskine I har på arbejde, en alm. miele har kun koldt vands tilslutning.
En industri maskine er bygget noget anderledes op en en alm. maskine, og kan eksempelvis vandet til den temperatur der skal bruges på det givne tidspunkt. Derfor kan den eksempelvis godt lægge ud med tempereret varmt vand på 25-30 grader eller lign. og så holde temperaturen der så længe den behøver.
Der er også nogen maskiner der kan bruges hvor der er krav til en bestemt rengøringstemperatur, for at kunne være helt sikker på at overholde alle krav skal man eksempelvis også her kigge i retning af en industrimaskine, da de som oftest også er i stand til at opnå en noget højere top temperatur en de alm. der som oftest sjældent kommer langt over 80-85 grader på trods af at der står 95 grader i programmet.
Mange industrimaskiner vasker også langt hurtigere end alm. maskiner.
Opbygnings messigt og funktions messigt er der nok ligeså stor forskel på en industri vaskemaskine og en alm. som der er på en industri opvasker (som mange nok har set i større køkkener) og en alm. Dette på trods af at de til forveksling ligner hinanden noget mere.
mvh.
Jesper

jesper hvidt
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 33
Tilmeldt: 26 dec 2006 01:19
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af jesper hvidt » 18 mar 2007 14:35

Jeg gik ud fra at du spurgte til en vaskemaskine, og ikke sådan en Miele opvasker der oftest står i børnehaver og lign.
Hvis det er sådan en du spørger til, så skyller den af i det meget varme vand, og vasker i mere tempereret, som den langsomt varmer op til en høj varme.
mvh.
Jesper


Besvar