Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Pillefyr i hus

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Pillefyr i hus

Indlæg af Bigfoot » 13 okt 2010 20:32

Selv med et automatisk stokerfyr, går jeg også regelmæssigt i fyrrummet for at klø baxi bag ørerne. Mit gamle fyr var så dyrt i drift, at jeg er nede på en tredjedel af de årlige udgifter. Så selvom den fik hele armen i rummet, med varmvandsbeholder og det hele, så tager det under 5 år at betale anlægget af i driften alene. Jeg kiggede også på scotten før, men da min smed fik mulighed for at skaffe mig baxien til meget få ekstra kr, ja faktisk kun 3000 mere end scotten, så var mit valg ikke så svært.

Men er man igang, så tag hele omgangen komplet. Så ved man hvad man har de næste mange år.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


levi

Re: Pillefyr i hus

Indlæg af levi » 13 okt 2010 21:38

Hej Bigfoot, - jeg skal forsøge at være så "uafhængig" som overhovedet muligt :)

Jeg sælger både baxi og scotte/woody.

Vi skal lige være helt enige om at der er stor forskel på et stokerfyr og et pillefyr.

Baxi er et stokerfyr, - og at kalde det Automatisk kan jeg ikke rigtig se logikken i, - hvad er det der er automatisk - pausefyringen ?

Et pillefyr, - uanset navn, - kan selv tænde og slukke, - det modulerer på en helt unik måde hvor baxien slet slet ikke kan følge med, - derudover kan de gode pillefyr køre sommerdrift med brugsvandsprioritering...

Nu er det forskelligt hvordan man definerer kvalitet, - jeg mener virkningsgraden er en ret god indikator på hvor godt anlægget er, og der er baxien igen bagud ift. f.eks Scotte/Woody.

Jeg sælger kun baxi når kunder vil kunne fyre med forskellige granulater, - men til ren pillefyring kunne jeg aldrig drømme om at anbefale baxi.

Baxi er kram, - enig, - men moderne og automatisk, - nej bestemt ikke.

For 10 år siden ville jeg vælge en baxi frem for mange andre anlæg, - idag ville jeg vælge 5 anlæg inden jeg valgte baxien.

Tag ikke mit indlæg ilde op, - men kvalitet og automatik ligger ikke i navnet :)

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Pillefyr i hus

Indlæg af Bigfoot » 14 okt 2010 07:05

Se netop den slags info ville jeg gerne have haft for to måneder siden.
Alle de smede der var her, sagde baxi, glem alt andet, min skorstensfejer sagde det samme, og min egen smed var helt enig med dem. Min skorstensfejer tillod sig endda at sige at alle andre kunne komme på en 2.plads, baxi var altid nummer 1....

Men fair nok, jeg blev da lige lidt klogere der.

Men jeg er da stadig glad for mit fyr :-)
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

levi

Re: Pillefyr i hus

Indlæg af levi » 14 okt 2010 12:06

For 10 år siden blev der mere eller mindre kun solgt baxi og passat i DK, - desværre er vvs-folk ikke så gode til at holde sig opdateret med hvad sker på markedet inden for pillefyring, - så der er stadig smede der kun anbefaler baxi og passat.

Dit fyr er absolut ikke dårligt, - men at kalde det moderne og automatisk er nok en overdrivelse :)

janjak
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 07 okt 2010 06:57

Re: Pillefyr i hus

Indlæg af janjak » 14 okt 2010 16:44

hej. jeg bor i randers nu, men det hus vi har kikket på det ligger uden for randers. resten af centralvarme anlæget det er ok der er lidt der skal laves men det er ikke det store problem. jeg har nu ikke tænk mig at der skal være pillesug det er mere det med aske, men et krav det er at det selv kan tænde op, og er effektiv samt rimelig billig i reservedele.
det er nok nemmere at finde ud af hvad ens krav er når jeg har været ude og kikke på nogle stykker og hørt om det.


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Pillefyr i hus

Indlæg af Bigfoot » 02 nov 2010 07:41

levi » 13 Oct 2010, 21:38 skrev:Hej Bigfoot, - jeg skal forsøge at være så "uafhængig" som overhovedet muligt :)

Jeg sælger både baxi og scotte/woody.

Vi skal lige være helt enige om at der er stor forskel på et stokerfyr og et pillefyr.

Baxi er et stokerfyr, - og at kalde det Automatisk kan jeg ikke rigtig se logikken i, - hvad er det der er automatisk - pausefyringen ?

Baxi er kram, - enig, - men moderne og automatisk, - nej bestemt ikke.


Tag ikke mit indlæg ilde op, - men kvalitet og automatik ligger ikke i navnet :)
Fair nok du har den mening, jeg er som sådan også ligeglad omkring det. Men.... som forhandler bør du da læse papirerne på dine egne produkter. Prøvningsattesten på baxi multiheat 1.5, læs lige den. Læs især under fyringsprincip. Automatisk.....

Vi skal ikke have en større debat over dette. Jeg ville bare lige nævne det. Fortsat god dag.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Pillefyr i hus

Indlæg af MichaelK » 03 nov 2010 20:27

@bigfoot

Fyringsprincip: Automatisk. -Det læser jeg, som fyret selv tager brændslet ind i brændkammeret.
Du skal altså ikke selv "skovle kul på". Men det er, efter min bedste vurdering, ikke det Levi mener
med, at Baxi ikke er automatisk. Jeg gætter på at det primært er den manglende autotænder, der
hentydes til.

Det er da godt du er glad for din Baxi. Opfylder den dit behov og står arbejdsindsatsen på mål
med resultatet? Så kan vi andre jo være ligeglade.



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar