Spiral i akkutank

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
poulc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2010 20:50

Spiral i akkutank

Indlæg af poulc »

Hej

Jeg har købt en Laddomat 4030 og skal køre med fastbrændsel og akkutank. Senere vil jeg koble solvarme på.

Da jeg bor på Færøerne og det er dyrt og besværligt at bestille en standard akkumuleringstank, så vil jeg istedet bede en smed her lave en til mig.

Den må ikke være mere end 2 meter høj (maksimal højde i kælderen). Smeden har en "standard" bund som er 1250mm i diameter og den bliver 1920mm høj fra bund til top (uden ben og studse). Det er den mindste bund han har. Den bliver ca. 2000L. Der bliver sat riste i top og bund som skal sørge for bedre lagdeling så vandet ikke strømmer for hurtigt ind. Der blive så monteret studse i top og bund og 3 studser i siden til termometer. Hvilken størrelse studse bliver normalt brugt?

Hvordan skal solvarme-spiralen laves i tanken?

Tænkte at have den ca. 20m lang (kobberrør), men hvor tyk skal den være og hvordan skal den ligge indeni tanken?

Tænkte umiddelbart bare på at lægge kobberrørene på bunden i spiral form. Er det ikke det nemmeste og smarteste?


Vh.
Poul Laust Christiansen

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af Flemming DJ »

Solvarme på Færøerne, det lyder spændende, men kan det svare sig?

Ikke for at ta' entusiasmen fra dig, og jeg ved godt, der om sommeren er flere "lyse" timer end her, men er der ikke også meget tåge og overskyet? (Så kan man vel heller ikke "høste" solen mere end i allerbedste fald 12 timer i døgnet, da man ikke umiddelbart får solindfald fra bagsiden af fangeren?)

Hvis du pønser på et lavbudgetanlæg med hjemmelavede fangere, kan det selvfølgelig være en anden sag.

Der skal da godt nok også nogle m2 fangere til at varme sådan en 2000 l vand op???

Men, det lyder i hvert fald spændende. :)

NÅH, ja... jeg vil tro, du kan nøjes med et 20 mm rør i spiral i tanken, men det er selvfølgelig afhængigt af, hvor meget vand (og varme) du skal flytte, og det afhænger igen af fangerens effekt.

Vil du kun producere solvarme til akkutanken, eller skal den også lave brugsvand? I så fald skal der jo lidt mere tænkes ind.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk
poulc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2010 20:50

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af poulc »

Hej

Jeg vil lave et større hjemmelavet anlæg. Der er ikke lige megen sol på Færøerne som i DK, men jeg vil kompensere ved at have større anlæg :-)

Min plan er at producere til akkutanken. Men akkutanken skal levere brugsvand og opvarmning.

20 mm lyder fornuftigt.

Vh.
Poul Laust
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af Ernst Drastrup »

For at du kan aftage solvarme hurtigt nok og godt nok, skal din spirals overflade være på 0,2 m2. pr. m2 solfang.

Vi lavede spiralerne af 1" sort rør, startede med en lille diameter og så viklede rørene der omkring så diameteren blev størrer og størrer. (set fra siden, var den flad som en pandekage.).
Måske kan jeg finde et billede, og lægge det ind.
Diagram Bent Henriksen  spiral 19.05.08. 004.jpg
Du opnår ikke noget ekstra med lagdeling i tanken, ved at lægge riste ind i den.
Det hele kommer an på, hvor du påsvejser stutsene. Og hvor du montere de forskellige fremløb og returrør.
Jeg har set flere, der også har lagt rør med huller indvendigt i tanken, for at bedre lagdelingen.

Jeg har skrevet det mange gange før, og gør det gladeligt igen.:
Vand er sådan en underlig størrelse.
Hvis du pumper noget varmere vand ind i bunden af en koldere tank, så vil dette varme vand straks boble opad, som om det var en ballon.
Denne opadgående boble vi skabe omrøring og dermed turbolæns og ødelægge lagdelingen totalt.
Pumper du der i mod noget koldere vand ind i toppen af en varmere tank, så vil du med en hånd udenpå tanken kunne føle dette kolde vand synke stille og roligt ned i tanken indtil det møder andet vand, der har samme temperatur, først her blander det sig med det øvrige vand.

Den slags er noget, jeg lavet rigtig mange forsøg med, så jeg taler af erfaring.
Det er simpelthen vægtfyldeforskellen, der bestemmer, hvor dette vand skal lægge sig, og intet andet.

Jeg vedhæfter et diagram, så du kan se, hvordan jeg plejer, at gøre den slags.
Diagram til Lea og Ronnie 7. Okt. 09.doc
(47 KiB) Downloadet 231 gange
Om yderlige pålysninger måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.

Solen er min allerbedste ven.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af Flemming DJ »

Poul> Vil du varme brugsvand op via akkutanken?

Det kan godt blive svært, medmindre du vil bruge suppleringsvarme til at holde brugsvandstemperaturen oppe. (SKAL være over 50 grd. p.g.a. risikoen for legionella).

I mine øjne er en akkutank i.f.m. solvarme mest til rumopvarmning, da man her kan nøjes med en lavere temperatur.

Der findes ganske vist også solvarmebeholdere med indbygget/nedsænket varmtvandsbeholder, men de er i reglen udstyret med el-patron. F.eks. fra sonnenkraft.dk.

PS: Jeg googlede på "solskinstimer færøerne" og fik bl.a. et hit fra dmi.dk og andre, der ku' gi' lidt information om sagen. Måske ku' det være interessant....

Du må da lave en projekttråd, så vi kan se fremskridtet, når du kommer i gang. :)
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af Walder »

Spændende tanke.

Jeg har lavet min egen beholder på 1200l.
Jeg har brugt 30m 18mm kobberrør.
Jeg har lagt dem i en flad spiral i bunden af tanken, og den er derfor ca. 15 cm høj.
Desuden har jeg 120 vaccumrør med en hældning på 51 grader.
Resultatet er blevet at jeg får varmet HELE beholderen op på én gang.
Forskellen fra top til bund ligger inden for én grad.
Forskellen mellem frem og retur ligger på ca. 10 grader.
Den højeste temperatur jeg har haft er 70 grader i sommers, men det er vel og mærke samtidig med yderligere 300l til varmtvandsforbrug, samt lidt varme i gulvet i badeværelset.
Jeg har efter lidt søgen på nettet kommet frem til at hvis man vil have hurtigere varme i toppen, skal man have en høj spiral, og evt. have denne indkapslet i et rør således at vandet i dette rør bliver opvarmet og søger op i toppen, medens koldt vand kommer ind i bunden.
Men min tank er fin til mig, og jeg bruger den til at "foropvarme" mit vand til fyret:
Er returen til fyret koldere end vandet i akkumuleringstanken, føres vandet først igennem denne, ellers går det direkte i fyret.
Sidste år fyrede jeg for 10.000,- kr. i træpiller. Huset er middel isoleret, og fyrrummet er 8 meter fra huset - rør er i en kanal i jorden isoleret med ca. 100mm uld i plastic.

Walder :oops:
poulc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2010 20:50

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af poulc »

Hej

Tak for jeres input.

Planen er ikke direkte at bruge solvarmen til brugsvand, men at forvarme det kolde vand inden det skal ind i fyret.

Ernst: du skriver at lagdelingen afhænger af hvor studsene er monteret. Jeg har planlagt at sætte den ene studs midt i i toppen og den kolde midt i i bunden.

Færøerne har 840 soltimer, vs. DK som har ca. det dobbelte. Men til gengæld bruger vi mere penge på opvarmning da de allerfleste bruge dyr fyringsolie som p.t. koster 6,4 pr. liter.

Vh.
Poul Laust
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Der er flere måder på at tilføre tanken returvand fra radiatorene.

En god måde er.: Sæt et 2" rør op ad tanken lige udenfor isoleringen.
Dette rør forbinder du med tanken fire steder i fire forskellige højder, en i toppen, - en i bunden og et par forbindelser der midt i mellem.
Forbindelserne kan udmærket være 1".
Returen fra radiatorene svejser du bare på det 2" rør et sted, det passer dig bedst, så vil vandet selv gå igennem den forbindelse, hvor vægtfyldeforskellen siger, det hører hjemme.
Returvandet vil nu selv gå stille og roligt på plads.
Diagram til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(43.5 KiB) Downloadet 171 gange
Med hensyn til en solvarmespiral, der monteres nede i bunden af en tank, har den "ulempe" at alle termometerne på tanken vil vise det samme, netop fordi tanken opvarmes fra bunden, og det skaber altid turbolæns, så tempareturen vil være ens hele vejen op.

Vil du fylde tanken med varme fra toppen. Kan du montere en 150 liter v.v. kappebeholder (som veksler) ved siden af tanken, og køre solvarmen ind i kappen på denne v.v.beholder, så opvarmes vandet i v.v.beholderen og en selvcirkulation starter stille og roligt med, at det varme vand kravler op og ind i toppen af den store tank og den kolde retur kravler fra bunden af tanken ud til v.v.beholderen.

Det var bare et par fif, for at få dit anlæg til at virke optimalt og godt.

Solen er min allerbedste ven.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
poulc
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 19 aug 2010 20:50

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af poulc »

Dvs. hvis man har solspiralen i bunden, så ødelægger man lagdelingen.

Men hvis man har solspiralen i toppen, så får man ikke "trukket" lige meget vand ud fra solspiralen, fordi temperaturforskellen er for lille. Jeg forventer ikke en særlig høj temperatur fra solvarmen her på Færøerne.

Så det er et valg mellem pest og kolera.


Den eksterne VV beholder du foreslår lyder umiddelbart fornuftigt. Men hvordan er virkningsgraden ved forholdsvis lave temperaturer fra solvarmen?

Vh.
Poul Laust
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 11 gange

Re: Spiral i akkutank

Indlæg af majland »

Man kan jo også droppe spiralen i akku tanken og istedet sætte en varmeveksler eksternr. Dernæst lukke vandet ind det sted i tanken som temperaturen passer til. Prøv f.eks at på principperne her: http://www.vvfs.dk/pages.php?pid=39&cid=39
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Besvar