Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

shuntventiler

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
jorgenboesgaard
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 mar 2009 01:13
Mit fyr: Knudsen ovn Vulkano m.Gris + Roca P30-7
Areal: 208
Brændsel: Brænde + koks + olie som back up
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 750kg koks 100l olie
Geografisk sted: 4952 Stokkemarke, Lolland

Re: shuntventiler

Indlæg af jorgenboesgaard » 11 okt 2010 05:32

Alcom 6 kedlen kaster rigtig meget varme fra sig, mit råd monter en ladeventil med indbygget pumpe, prøv for en god ordens skyld, at gå ind på http://www.laddomat.se, de har beskrevet meget let forståeligt med div. tegninger og billeder, hvordan man opbyger et anlæg med akkutank/tanke, med bemærk lige, jo større rør frem til akkutank, jo bedre, men altid min 5/4", det gælder i princippet om, at "rode" så lidt rundt i vandet som overhovedet muligt, flow´et skal være så langsomt som muligt, frem til akkutanken for, at skabe den kniv skarbe afgrænsning i lagdelingen, jo mindre rør, jo større hastighed på vandet, jo mere bliver der "rodet" rundt i vandet inde i akkutanken og lagdelingen ødelægges og du omdanner akkutanken til en varmt vands beholder og ikke en akkumulerings tank

Mvh Jørgen


neros
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: shuntventiler

Indlæg af neros » 11 okt 2010 23:07

Hej .
Det lyder ikke værst at kedlen er hurtig til og fylde tanken med varmt vand , da jeg har fyret med fastbrændsel de seneste år men i en gl kedel uden akkumuleringstank, og sidste vinter med sne til vinduerne og -22 grader i næsten en 14 dage skulle der fyres et par gange eller 25 ca i døgnet for at have noget varme.
så jeg glæder mig til det nye anlæg kommer og jeg kan komme igang med og montere det,
Men hvor er mest hensigtsmæssigt og lade rørene til ekspansions beholderen gå fra, er det et t-tør på afgangsrøret fra fyret lige før tanken eller er det bedre fra toppen af tanken.
,
Og jeg kan se at det er bedre og bruge en kappebeholder til solvarme end en varmeveksler med pumpe og man sparer også den en pumpe så jeg tror jeg vil prøve og finde en sådan beholder og koble til, og jeg har lige læst at cirkulations pumperne døjer med og holde til de høje varme grader solfangeren afgiver, og jeg havde store problemer i sommers med og holde den 1000 l akkumuleringstank under 95 grader, og en ekstra beholder giver også lidt større volume, så jeg vil lige gøre klar til beholderen med nogel haner så kan jeg altid skifte når jeg finder en sådan kappebeholder.

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: shuntventiler

Indlæg af leo-pol » 12 okt 2010 01:35

ja... Det lyder næsten som mit system var inden jeg lavede mit system om sidste vinter... Sidste vinter kørte jeg dog kun sikker i Alcom 6 kedlen og brænde i den gamle ledel hvor jeg hele tiden har haft på fornemmeren at alt varmen smuttede i skorstenen... Og her i sidste uge fik jeg taget mig sammen til at monter en ekstre blæser til brænde... På jeg har kun kort brænde i kedlen en uges tid... Og det er jo helt vildt... Med den gamle ledel skulle jeg nok smide 2 trillebør fulde godt brænde som ask og eg for at fylde tanken til 80grader... Og det var noget der blev brugt flere timer på... Idag smed jeg en gang fyr og grand i den nye røde satan... 2,5 time og 3fyldninger af kedlen og der var 1200L...80grader vand.... Og jeg hade selvfølig også forbrug på huset mens det kørte.... Så du kan godt glæde dig til du får gang i projektet... Men vil råde dig til at monter en fremløbshunt så du kan drosle fremløbet ned...den er jeg blevet meget glad for så man ikke smelter radiatorene....:-) mvh leo-pol fra mobil....

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: shuntventiler

Indlæg af leo-pol » 12 okt 2010 01:44

hov... Mit eks-p... Har jeg monteret på fremløb mod huset der kommer fra toppen af tanken... Så slipper jeg for at skal lufte tanken ud...det klare den selv. Det er dæleme mange litter luft der skal ud inden alt vandet er afiltet....

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: shuntventiler

Indlæg af John Skov Jensen » 12 okt 2010 18:23

Jeg kan ikke lige læse mig til om det er trykekspansion eller åben ekspansion du vil lave??
Trykekspansion bør tilkobles på returen(Det koldeste sted) da membranen i en trykekspansionsbeholder ikke kan tåle mere end 65-70 grader.
Åben ekspansion bør tilkobles lige uden for kedlens fremløb, med et jævnt stigende forløb direkte op i beholderen uden nogen form for ventiler, haner eller andet.

/John


Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: shuntventiler

Indlæg af leo-pol » 12 okt 2010 21:01

hey neros....
nu ved jeg ikke hvor meget du har pillet ved sådanne instalstioner.....
men da jeg startede på mit anlæg viste jeg ikke ret meget andet en hvordan man skar gevind og skruede gevindene sammen.....
så hvis du er på samme plan som jeg var dengang kan du se min søgen på svar og problemer mens jeg var igang med at bakse mit anlæg sammen...
der er helt sikkert svaret på alt hvad man kan komme ud for af spørgsmål....og tegninger som diagram som uvidende kan tyde.....



link her......
viewtopic.php?f=20&t=5926



god fornøgelse hvis du har brug for det.....
mvh leo-pol

mvh leo-pol

neros
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: shuntventiler

Indlæg af neros » 12 okt 2010 23:47

Hej
Det er rigtigt dejligt med alle jeres svar, jeg suger til mig med viden ,, men jeg er ikke helt på bar bund i alt det her for med 20 års fastbrændsel og div stokere så har jeg prøvet lidt eksperimenter, den sidste stoker jeg havde var et reka magasin på en gl. koks kedel men det har kørt fint indtil sidste vinter en søndag kl 17.45 med -18 grader og ligepludselig var ilden gået ud og jeg kom nyt brænde i,, men lige lidt hjalp det for der dryppede vand fra røgrørende og lidt kratten med en skruetrækker og så væltede det ud med vand ,,, fat i en smed og en ordentlig svejser og det blev fikset,, men i løbet af sommeren er det blevet utæt igen, så det skal vist på pension...
Jeg kører med åbenekspansion da jeg har en noget gammel gulvvarme i jernrør i et rum i huset det var utæt for 20 år siden men holder stadig ,

Men det jeg ikke er helt sikker i, er de forskellige shunter og styringer, og lige hvordan de virker, for jeg tror jeg kan spare mange ture i fyrrummet for at fyre når jeg får det nye fyr,,,, 2 dage til ..
jeg har en gulvvarme ventil der ligger og den tror jeg der kan bruges til og regulere ingangs temperaturen med efter min vvb. hvis jeg kan få plads til både pumpe og fittings og ventil under vvb for der er ikke ret meget plads håber ensådan kan bruges
og en 3 vejs ventil har jeg også.

mvn Neros

neros
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: shuntventiler

Indlæg af neros » 13 okt 2010 22:06

Hej Leo-pol

ja det vil da være rigtigt dejligt hvis jeg må trække på din ekspertise når pumper, rør og ventiler og des lige begynder og drille og der ikke kommer varm vand i haner og hus ,,,
for det er jo ved og være i den kolde periode,,,

Mvh neros

Brugeravatar
leo-pol
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 780
Tilmeldt: 25 nov 2008 22:56
Mit fyr: KSM 275-18
Areal: 140m2 + div 200m2
Brændsel: stokerføde.... men 80%fastbrændsel
Dagligt forbrug: 1½ hjulbør
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: 4673 rødvig stevns sjælland
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 8 gange

Re: shuntventiler

Indlæg af leo-pol » 15 okt 2010 00:39

hey neros... Jamen du spørger bare løs... Men jeg er nu langt fra ekspert... Jeg har jo selv samlet mit anlæg ved stor hjælp fra folk her inde på stokerpro....ellers hade jeg nok ikke fået det til at køre som det gør nu.... Grunden til at jeg smed linket var mer at der var et par gange jeg stod med et problem kl bæ om natten og der bare skal varme på... Og så er det lidt noget møg at skulle ind her på stokerpro og vente så at andre står op og svare.... Så det var mer så kunne du læse om nogle af de tvivl problemer jeg støtte på under processen.....jeg gjorde jo det at jeg lod min gamle kedel stå på den ene side af skorstenen og trak varmen mens jeg byggede hele systemet på den anden sidde i samme rum... Så jeg kunne prøvekøre hele systemet mellem den nye kedel og buffertanken ,og det var jeg glad for med de problemer jeg hade og ikke skulle bruge tid på at slutte den gamle kedel til igen for at få varme i huset indtil jeg fik løst problemet eller manglende stumper blev fremskaffet.... Mvh leo-pol

neros
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 23
Tilmeldt: 29 aug 2010 00:51
Mit fyr: alcon 6 kedel med greenheat stoker
Areal: 145
Brændsel: flis/savsmuld/fastbrændsel
Geografisk sted: hjallerup

Re: shuntventiler

Indlæg af neros » 17 okt 2010 21:05

Nu er jeg begyndt og skrue rør sammen og vil , men jeg er blevet lidt i tvivl om hvilken shunt er den letteste og bruge og den bedste,,til og styre de 60 grader ind i bunde af kedlen


Mvh Neros


Besvar