Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vand i aske ved askeskuffen

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Frank_Rasmussen » 08 okt 2010 16:45

Jens » 08 Oct 2010, 11:10 skrev: Hmm, Frank - det plejer da at være fornuftige og brugbare indlæg som kommer fra dig, - men ovenstående er altså ...... hmm, beviset på at man ikke skal tro på alt herinde :twisted:

I mine vandhaner/blandingsbatterier der møder koldt og varmt vand også hinanden, men det bliver de altså ikke våde af udvendigt 8)

Hvis kedel er tæt, så skyldes vand i askeskuffen altid, - at fugtigheden i luften/røgen inde i kedlen kondenserer på de koldeste flader inde i kedlen. Det er eneste sted vandet kan komme fra.
Det kan godt være, at jeg skulle have formuleret det på en anden måde, da evt. vanddråber på ydresiden af kedlen selvfølgelig kun kan komme fra luften/røgen. Men som skrevet, så skulle vand på ydersiden kun være et symptom på det egentlige problem: At kedlen tærer op indefra.

Det er noget, som jeg har læst på et forum, så det kan sagtens være forkert :)

I virkeligheden verden ser jeg for øvrigt altid kondens på ydersiden de vandhaner/blaningsbatterier, som jeg skrue kraftig op for...

PS: Iltstyring er noget man slår til, når Scotten/Woodyen er finindstillet helt, og man ønsker at beholde den gode forbrændning på trods af forandringer i pillerne, slid m.m. Så iltstyring kan man altid købe tilsidst.


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Dunas » 08 okt 2010 17:45

Tjoo.. så har jeg indstillet brænder efter alle kunsten regler :lol: . Men har lidt af et problem, som jeg ikke forstår. Har lavet flere afvejning i 360 sek. Afvejet dem på en digital vægt som vejer efter pr. gram, og ja har husket og trække taravægten fra!. :lol:
Den giver 996 gram. Svinger 2 gram + - ud af 3 afvejninger. Har tastet dette ind på autoberegner og gik igang med finindstillingen. Men så gik det rigtig galt, den gav simpelhent alt for mange piller, prøvede og justere i korrektion, blæst osv, men intet hjælp. Så jeg prøvede med en alternativ metode, gik ind i autoberegner og tastede 1500gr. pr. 360 sek selvom den reelt kun giver 996 gram. Sjovt nok, så kunne jeg indstillet dyret så den forbrænder perfekt :great: . Det forstår jeg ikke rigtig, ved faktisk ikke om jeg har overset noget, men det køre bare perfekt nu. Brun aske, ingen kondens og flammen er som beskrevet fra MHES icon_cheesygrin.gif .
Da jeg prøvede og indstille flamme ved fuldt last med 996 gram i autoberegnet gav jeg den mere blæst for at få røget til at forsvinde. Hold da kæft mand, da jeg åbnede låget kom der bare en mega flamme der var tæt på at slikke på mit loft i mit bryggers :oops: . Der var bare fuld goddaw i den brænder. Tja... lidt for mange piller og for meget blæst på!. Det var startskuddet til min alternativ indsilling på snegydelse pr. 360 sek. mht. at forøge den til 1500gr. selvom den reelt kun giver 1000gr. Så passede pengene.
Jeg bruge Olimp 6 mm træpiller, hmm.. måske er det en virkelig god træpille jeg har fået leveret med noget goddaw i icon_cheesygrin.gif .

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Frank_Rasmussen » 08 okt 2010 19:32

Der har været nogle eksempler på, at styringen er blevet leveret med forkerte grundindstillinger til den blæser, der sidder i brænderen. Grundinstillingerne kan f.eks. ses kortvarrigt i styringens display, når der sættes strøm til styringen.

Hvis du alligevel skal tale med installatøren, om der virkelig ikke er installeret en shunt, så kan du måske også komme ind på dine oplevelser med autoberegneren, og blæser-værdierne til den nye brænder.

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Frank_Rasmussen » 08 okt 2010 19:45

PS: Det er sikkert talene på denne side, som du kan bruge http://www.scotte.dk/product.asp?product=821

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Dunas » 08 okt 2010 19:58

Hej. Der er ikke noget galt med grundindstillingerne, pudsigt nok, har jeg faktisk samme tal "blæseindstillinger" "17-blæs midt" og "25-blæs høj", efter jeg har indstillet dyret idag med 1500gr. selvom den kun giver 1000gr. Har fravalgt lav blæs, da jeg køre med min. 40% ydelse og max. 100% ydelse i drift. Jo jeg skal snakke med ham igen, men jeg er jo også nybegynder :roll: . Måske jeg har overset noget??, men er helt sikker på, at det får jeg at vide af Finn, når han kommer igen. Jeg er meget tilfreds med den behandling jeg har fået, ingen problem mht. montering af en shunt. Så det bliver bragt iorden, ingen tvivl her icon_cheesygrin.gif .


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Dunas » 09 okt 2010 21:16

Nu har jeg fået mere styr på mine indstillinger af brænder :lol: . Var oppe ved NBE idag, da de havde åben hus. Fik en snak med Jannich fra NBE omkring mine problemer mht. indstilling af brænder "Har jo sat min afvejning til 1500 gr. selvom den reelt kun giver 1000gr. :roll: ". Viste ham mine indstillinger som jeg havde med der op idag, og fortalte ham om problemet. Han kiggede dem hurtig igennem og tilrettede nogle enkelt parametre, som blev noteret. Hmm.. tænkte jeg, kan det virkelig passe :lol: . Så da jeg kom hjem blev de straks tastede ind, og kørte test på 10% tvang ydelse og 100%. Det var lige godt s.... :shock: , dyret køre jo nu med korrekt afvejning icon_cheesygrin.gif . Er da helt klart blevet noget klogere idag, efter besøget hos NBE. Men mangler stadigvæk noget erfaring, så det ender nok med, at jeg nok skal prøve det noget mere af. Kan ikke lade være, da jeg er en pilfinger icon_cheesygrin.gif.
Den store tilretning var, at brændeeffekten blev ændre fra 16kwh til 10kwh plus nogle andre små ændringer.
Men skal lige følge det, de næste par dage.
Tror også jeg har fået styr på kondens i bunde af kedelen, jeg har ikke direkte monteret en shunt på mit anlæg, men det er inddirekte monteret under betegnelsen blandingssløjfe via vvb som har en kugleventil. Har bare glemt at åbne den helt under opvarmning. Har meget korte vvs rør fra kedel til vvb. Så når vandet har passeret vvb ryger det direkte tilbage i min kedel "meget kort afstand". Så vælger at køre med dette indtil vidrer, men det er absolut ikke et problem hvis jeg vil have shunt på, det har jeg fået tilbud af Finn fra Andresen bioenergi, hvis jeg ønsker det. Men har takkede nej i første omgang og vil teste dette af først. Er meget tilfreds med den behandling jeg har fået af Finn. Ville nok være rigtig meget ked af det :cry: , hvis jeg har købt en passat og fået problemer med den, som der skrives om her stokerpro. Der er ihverfald en kunde som ikke er tilfreds med passat :roll:.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Ulrik » 09 okt 2010 21:52

Godt at høre at du har fået styr på det :great:
MvH Ulrik©

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Frank_Rasmussen » 09 okt 2010 23:03

Ja, det er nok jo vigtigt, om anlægget tror der er på 10 kW eller et 16 kW :) Det er måske også en fejl, som andre af de leverede 10 kW anlæg har...

Hvis man lader være med at justere på resultatet af 6 minutter-afvejningen (men i stedet justere på mætning og/eller korrektion af luft m.m.), så har man den store fordel, at næste gang man indtaster et resultat af en 6-minutters afvejning, så vil anlægget automatisk få den samme gode forbrænding, som det havde ved første afvejning.

Når man juster, så vil jeg mene, at det gælder om at gøre det i små step og bruge god tid på at observere resultatet. Ellers kommer man let i en situation, hvor man handler på løse forkerte fornemmelser..

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Dunas » 10 okt 2010 16:00

Ingen vand i aske eller på bunden af kedelen, da jeg kiggede efter her i dag icon_cheesygrin.gif . Så det er bare super :great: . Ser ud til, at det er en korrekt løsning med blandingssløjfe via vvb, så længe kugleventil står åben til vvb :oops: . Så det forsætter jeg med og holde øje med dette, de næste par dage. Fik også monteret temperatur føle til vvb og udendørs. Det virker bare perfekt :great:. Så nu ser det ud til, at jeg har fået styr på div. småproblemer, som det nok er for en nybegynder icon_cheesygrin.gif.

Kenny
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 110
Tilmeldt: 19 okt 2007 21:53
Mit fyr: Scotte 10KW v6.50, BlackStar kedel
Areal: 170
Geografisk sted: Sydsjælland

Re: Vand i aske ved askeskuffen

Indlæg af Kenny » 24 okt 2010 18:26

Har du fået løst problemet?


Besvar