Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

nye black star ???

Spørgsmål vedr. Scotte samt det tilbehør der laves til Scotte pillefyret
Besvar
Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: nye black star ???

Indlæg af Fyrteknik » 06 okt 2010 16:26

jeg spørger jo bare ind til et nyt produkt :wink: . Den nye scotte er sikkert fin nok men undrer mig at man bare sætter en lillebitte brænder på den samme kedel. så er det vel ikk så svært at hæve virkningsgraden...?
det er altså osse lidt frisk at Levi siger at 10 kw er 91-93 for den er altså kun 85-91 ifgl attesten. Og den er osse kun 8,5kw altså 15% mindre end den blives solgt som :shock: .
Jeg siger ikke at den ikke er go, men man skal vel holde sig til sandheden

Dette indlæg er oprindeligt skrevet fra en falsk bruger, michael madsen

Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.


levi

Re: nye black star ???

Indlæg af levi » 06 okt 2010 17:12

Nu skal en scotte 10 kw ikke varme Herning messecenter op, - så din anekdote er lidt fejlplaceret :)

Faktum er at konvektionstabet bliver mindre jo større ydelse procentvis en kedel har i lavlast.

Den gamle model scotte, - havde 88 procent i virkningsgrad ved lavlast på 5,5 kw.

Den nye scotte 10 kw har 85 procent i virkningsgrad i lavlast på 2,2 kw.

Det er en væsentlig forbedring, - hvis vi tog lavlasten på en 10 kw, - og ændrede den til 5.5 kw i stedet for 2,2 kw, - så ville virkningsgraden være omkring 90 procent istedet :)

Tog vi lavlasten på den gamle 16 kw, - og ændrede den fra 5,5 kw til 2,2 kw, - så ville virkningsgraden ende på ca. 75-80 procent!

Jo lavere ydelse et pillefyr yder i lavlast, - jo mere bliver man straffet da konvektionstabet er stort set det samme på kedlen uanset om den yder 2,2 kw eller 5,5 kw,

Konvektionstabet ville være 5,5 procent ved 5,5 kw , - og ved 2,2 kw ville det samme konvektionstab være 13,6 procent.

Lavede man en lavlast test på 0,3 kw, - så ville virkningsgraden være 0 procent.

Ja nu blev vi tekniske, - og det ønskede jeg ikke at blive, - men faktum er at den nye serie er blevet markant bedre i virkningsgrad end den gamle serie :)

levi

Re: nye black star ???

Indlæg af levi » 06 okt 2010 19:35

michael madsen » 06 Oct 2010, 16:26 skrev:jeg spørger jo bare ind til et nyt produkt :wink: . Den nye scotte er sikkert fin nok men undrer mig at man bare sætter en lillebitte brænder på den samme kedel. så er det vel ikk så svært at hæve virkningsgraden...?
det er altså osse lidt frisk at Levi siger at 10 kw er 91-93 for den er altså kun 85-91 ifgl attesten. Og den er osse kun 8,5kw altså 15% mindre end den blives solgt som :shock: .
Jeg siger ikke at den ikke er go, men man skal vel holde sig til sandheden
Du spørger ind til et produkt på en måde der lugter lidt af tis icon_cheesygrin.gif

Er du sikker på du ikke forhandler et andet produkt ? icon_cheesygrin.gif

Hvis det var så simpelt at hæve virkningsgraden ved at sætte en mindre brænder på en større kedel, - tror du så ikke mange andre ville gøre det samme ? :great:

Kig på listen her http://www.biomasse.teknologisk.dk/kedl ... egning.asp - jeg tror der er 3 eller 4 anlæg der faktisk yder det kw præcist det markedsføres som.

Scotte blackstar 10 kw, - kan sagten yde 10 kw, - jeg vil endda mene den kan yde endnu mere hvis det endelig skulle være :)

Ja undskyld mig Michael, - men dine indlæg har udviklet sig i en retning der ikke er normal for hvad en normal "kunde" spørger ind til, - og "hænger" sig i.

Noget andet der er lidt sært er at du er en helt ny bruger, - der starter med denne tråd som sit første indlæg :wink:

Jeg har svært ved at tage det seriøst længere..... :oops:

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: nye black star ???

Indlæg af Frank_Rasmussen » 06 okt 2010 19:52

For mig er det helt afgørende ved den nye kedel, at den fås i en 10 kW-størrelse, der passer til os med opvarmede arealer på omkring 150 m2. Jeg ville have ønsket, at den havde været til salg for et år siden, da jeg købte et 16 kW-anlæg, hvor kedlen faktisk kan bruges op til 30 kW...

Der er vel nogle som vil overvej Scotte/Woody alene udfra størrelsen af anlægget.

Som det der står i enhver FAQ (=ofte stillede spørgsmål), jo mindre bio-anlæg, jo bedre...forudsat, at det i max-effekt kan dække max varmebehovet.

Løbesod er vist i praksis ikke noget problem ved pillefyr med trækstabilisator og fornuftig skorsten...

levi

Re: nye black star ???

Indlæg af levi » 06 okt 2010 20:09

Hej Frank, - nu ved jeg jo ikke hvilken anlæg størrelse du har, - men hvis dit anlæg ikke er ældre end du siger, - så kan vi måske finde en billig byttehandel ?

Jeg har ingen problemer i at komme af med et lettere brugt anlæg :)


Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: nye black star ???

Indlæg af Frank_Rasmussen » 06 okt 2010 20:44

Hej Søren,

Det er da pænt af dig; men jeg tvivler på, at du vil give 28-30.000 kr. i bytte for http://q-pro.dk/pillefyr-stoker/woody-l ... llefyr.htm, som det står mig i...på den anden side har det allerede tjent mig ca. 10.000 kr. hjem den først sæson.

Desuden er rør-forbindelserne jo ikke plug-and-play med den nye Black Star-kedel. Det var måske en ide til kommende nye kedler.

Jeg regner med at leve med det eksisterende anlæg min tid ud (d.v.s. måske ca. 30 år til)..

dbmadsen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 11
Tilmeldt: 12 aug 2010 19:06
Mit fyr: Lr Stoker + Gammel salamder kedel
Areal: 275
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9293
Årligt forbrug: 6-7 tons

Re: nye black star ???

Indlæg af dbmadsen » 09 okt 2010 10:22

Hej Frank ...

Hvad mener du med " Desuden er rør-forbindelserne jo ikke plug-and-play med den nye Black Star-kedel. Det var måske en ide til kommende nye kedler."

Dan

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: nye black star ???

Indlæg af Frank_Rasmussen » 09 okt 2010 11:03

Hej Dan,

Jeg tænkte bare, at hvis målene på side 2 af http://www.hedestoker.dk/content/NBE/bl ... %20NBE.pdf passede med andre kedler fra Opop (http://www.opop.cz/), så ville kunne man måske spare udgifterne til VVS-manden, og selv hurtigt og let udskifte til nyt anlæg.

Også ville flere kunde måske i et letsindigt øjeblik tage mod lokkende tilbud fra forhandlerne...

M.v.h. Frank

Brugeravatar
frølårsraketten
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 286
Tilmeldt: 31 dec 2009 04:08
Mit fyr: Aduro H1
Areal: 109 m²
Brændsel: piller fra Helenemøllen
Fremviser gerne i postnummer: 5600
Geografisk sted: Sydfyn
Kontakt:

Re: nye black star ???

Indlæg af frølårsraketten » 09 okt 2010 20:42

Frank_Rasmussen » 06 Oct 2010, 20:44 skrev: ...på den anden side har det allerede tjent mig ca. 10.000 kr. hjem den først sæson.
Hvordan kan du tjene penge på dit fyr? Mangler selv altid gysser - så meget interesseret!

Har på den anden side selv :P sparet :P et par tusser ved at skifte fra en selvstrikket timer- og relæstyring til en ældre NBE-styring...
Med venlig hilsen Pierre
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Aduro H1

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: nye black star ???

Indlæg af Frank_Rasmussen » 09 okt 2010 22:47

Som ordsproget jo siger: "En krone sparet, er en krone tjent"...


Besvar