Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Ændret styring af metro combivandvarmer

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af majland » 01 okt 2010 12:34

Jeg har planer om at ændre styringen af min Metro 110liter combivandvarmer.

Det skyldes at jeg ikke altid har 60 grader i fremløb på centralvarmen og derfor er nødt til at skifte til eldrift. Den lave fremløbstemperatur er når stokeren ikke kører. Så er fremløbstemperaturen bestemt af solen - og om jeg fyrer manuelt med et par pinde. Det forværres så yderligere om sommeren når VVB'en er eneste forbruger. Så kan fremløbet jo når at blive helt koldt inden der igen kaldes på varme - men det læser jeg med "fjernaflæsning" af temperaturen i akkutanken så VVB styringen ved om der er varme at kalde på eller den blot skal gå direkte til el.

Vandvarmeren har indbygget termostat og overkogningssikring. Og det vil nok ikke være godt at ændre på det (ahs til sikkerheden). Men omskifter relæ'et mellem elpatron og ekstern varmkilde kunne jeg jo godt automatisere ...


Princippet bliver at kende temperatur på fremløb (og akkutank) og temperatur i beholderen. Når forskellen bliver for lille så skifte til elpatronen.

Jeg har ikke haft den skilt ad så måske en af jer der kender den bedre kan svare på følgende:

- Skal have placeret en temperatur sensor i vandvarmeren. Nogen gode ideer til hvor jeg placerer den. I princippet kunne jeg hive proppen af i toppen (den der er beregnet for cirkulation) og sætte en dyklomme i der. Men er der andre muligheder.

- Relæet - Det skal kunne klare 400V og 3Kw, hvilket må være ca 7,5A. Men er den til at komme til ?


Der er vel ikke en af jer der har en skrottet kombivandvarmer som min til en billig penge liggende som jeg kan forsøge med inden jeg piller i huset ?


http://www.metrotherm.dk/upload/metro/B ... 08_012.pdf
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af anderswitt » 05 okt 2010 21:51

der er en ekstar dyklomme i bunden af din vvb. bag ved det runde plast dæksel i bunden så har du din temp.
og strømmen skal du klippe ledningen op til din vvb. så du ikke piller ved det interne du nonterer en termostat som måler temp på fremløbet som tænder for strømmen når den kommer under 60c eller hvad du kører med af temp

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af majland » 05 okt 2010 22:13

Rart at vide at der er en dyklomme til formålet.

Men det kan ikke gøre det blot at tænde/slukke for strømmen til VVB'en. Skifter jeg til elpatron skal der også lukkes for centralvarmevandet. Ellers vil elpatronen også varme det op ...

Dernæst er der problemet at jeg om sommeren ikke har nogen fremløbstemperatur at måle på i huset. Der er intet flow når vvb'en ikke kalder på varme.

Overvejer rent mekanisk at bruge den eksisterende trykomskifter. En lile servo som anvendt til rc modelhobby må kunne bringes til at aktivere den.

Men jeg er så langt at jeg har en arduino kørende med 9 temp sensorer i fyrrumet. Så skal jeg bare have sent det ind i huset til endnu. Plan A var over ethernet da jeg nemt kan trække det ind i fyrrumet (da wimax routeren står i den anden ende af udhuset) men det bliver straks værre at få en arduino med kablet ethernet ved varmtvandsbeholderen, så plan B bliver et RF link.

pt udbyder den temperaturene på dens egen webserver, men planen er at den skal pushe det til en webserver i byen istedet der så skal logge det i en database så jeg kan tegne fine grafer :-)
Last edited by 1 on majland; edited 5 times in total
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Brugeravatar
Holger B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2010 16:27
Mit fyr: Roca fastbrændsel og en KL2 15KW
Areal: 180
Brændsel: træ/piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Sønderbæk

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af Holger B » 05 okt 2010 23:00

Jeg har også en kombi vandvarmer, den har jeg lavet om, så radiatorvandet ikke løber igennem mere, som den ellers er beregnet til.
I stedet har jeg en Varmeveksler på det kolde vand, som skal ind i vandvarmeren og elpatronen er tændt hele tiden.

Det betyder ved forbrug af varmt vand, bliver det kolde vand varmet op i varmeveksleren, inden det kommer i varmebeholderen, så har varmepatronen ikke så meget at lave.
Om sommeren når jeg ikke fyrer, bliver det så bare ikke opvarmet, så patronen må lave det hele.

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af majland » 05 okt 2010 23:11

Holger: egentligt en fin og simpel løsning

Men udover at jeg ikke kan få plads ved VVB'en vil jeg få centralvarmevandet til stå og cirkulere. Det er jo om sommeren spild af solvarme at cirkulere centralvarvandet igennem 25meter rør når VVB'en er varm. Så skal der alligevel extra styring til.

Jeg skal nok beskrive den løsning jeg når frem til
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Brugeravatar
a.baatz
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 68
Tilmeldt: 16 nov 2007 16:50
Mit fyr: SK stoker
Areal: 208 + 122 + 20
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5863
Dagligt forbrug: 25-30 gennemsnit
Årligt forbrug: 8 tons
Geografisk sted: Rolfsted, fyn

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af a.baatz » 06 okt 2010 15:18

Hej Holger. Når dit kolde vand er blevet varmet op i varmeveksleren ryger det videre over i VVB, men derovre står det og bliver koldt igen, når der ikke er forbrug, og så skal elpatronen til at varme det op igen? Har jeg ret i min antagelse? Kan du lave en skitse over diagrammet?
Intet er umuligt - der er bare noget der er sværere end andet..

Brugeravatar
Holger B
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 25
Tilmeldt: 16 apr 2010 16:27
Mit fyr: Roca fastbrændsel og en KL2 15KW
Areal: 180
Brændsel: træ/piller
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Geografisk sted: Sønderbæk

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af Holger B » 06 okt 2010 16:28

Hej, så prøver jeg en tegning.
Vedhæftede filer
Vandvarmer.jpg

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af anderswitt » 06 okt 2010 17:54

forstår nok ikke lige din plan men en motor ventil vilde ku lukke for fremløbet umilbart vilde holgers løsning virke
men vandet bliver nok bare koldt igen vilde jo også kun virke når der er flow i vandet

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af majland » 06 okt 2010 18:27

Jeg har idag en aktuaterstyret ventil skudt ind på centrralvarmen til VVB'en - Den er styret direkte af VVB'ens termostat. Afhængigt af trykknappens position kalder termostaten enten på varme fra centralvarmen ellers elpatronen. Så når jeg ved jeg har varme nok fra centralvarmen trykker jeg den ind - når jeg ved jeg ikke har varme nok trykker jeg den ud.

Det er egenligt bare det jeg vil automatisere. Men jeg har ikke set den omskifter fysisk endnu - og ved derfor ikke hvor nemt det er at gøre den "styrbar" eller om jeg skal have et relæ på. Det er bare en 1-polet omskifter der skifter de 230V til enten varmelegeme eller elpatron. Det er jo kun 7,5A der skal skiftes

Havde jeg akku tanken ved siden af var det meget nemt. En termostat i tankens top. Er der varmt vand aktives relæet.
Eller den lidt mere avancerede. En differenstermostat på tankens top og i VVB'en. Bliver temperaturforskellen for lille luk ventilen på tilløbet og skift til elpatron. Så vil jeg også kunne forvarme VVB'en med 40grader centralvarmevand.

Det er egenligt ovenstående jeg vil programmere mig ud af når følerne ikke kan nå direkte...


Så jeg må få kigget op under beholderen og se om omskifteren er løs eller den er bygget sammen med termostaten. Uanset løsning skal der nok i starten være en manuel override hvis der nu er fejl i programmet og jeg er langt fra hjemmet... Det vil ikke være populært med koldt vand og jeg først kommer hjem 3 dage senere ...

Holgers princip er fint når der "altid" er flow fra fyr til radiatorer når der er varme at hente.
Jeg har også behov for at hente varme til VVB'en når der ikke er flow videre til radiatorer etc. Husk at jeg har solfangerne der også skal bidrage til VVB'en. Derfor vil fremløbet selv om sommeren risikere at blive for koldt efter et par dage med gråvejr. Der skal VVB'ens el også supplere.

Men nu tænder jeg snart op i fyret på træpillerne - så jeg skal bare have løsningen klar inden påske :-) Og jeg har en motorventil på fremløbet fra udhuset så jeg kan simulere koldt vejr og sænke fremløbet til f.eks 40grader.
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Ændret styring af metro combivandvarmer

Indlæg af anderswitt » 06 okt 2010 19:45

okay den kontakt er en skifte kontakt som slår varmelegmet fra og tilslutter externt men vvs-grossisten har en termostat som skifter 230v du kan have to på som start temp og en til stoptemp hvis det var det du er udefter


Besvar