Atmos fyr

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Atmos fyr

Indlæg af svæver »

Hej skal lige hører omder er er nogen der har gjort sig nogle erfaringer med affaldstræ(paller) i et atmos gfyr
Gode som dårlige.

/og i den forbondelse har jeg 3 akku af 500l der skal kobles på 2 af dem med brugsvandstanke i, kan man "kortslutte " een af dem? og bruge den tank til ren akku? og er serie eller parrell kobling bedst?
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos fyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Jeg har fyret masser af palletræ af i min Atmos DC22S. Der er der for så vidt ingen problemer med, blot skal der justeres lidt på forholdet mellem primær og sekundær luft, ved hjælp af det lille spjæld der lukker for primærluften via "justerpinden" bag på kedlen. Min erfaring er at knastørt palletræ brænder så livligt og nemt at dette spjæld skal lukkes lidt, ca 2-3 mm for at gøre primærbålet mindre. Ovenstående er hvis man ellers har fyret med hårdt træ såsom bøg eller eg.

Jeg er ikke helt klar på hvad du mener med at "kortslutte" men om de skal kobles i serie eller parallelt er det samme som religion, der er nogle der tror at det ene er bedst, og der er nogle der tror det andet er bedst. Jeg havde selv dette oppe og vende for noget tid siden og fik gode forklaringer på hvorfor at begge måder fungerer bedst. Jeg har så i mellemtiden solgt de 3 tanke jeg havde og købt en stor i stedet, så der har jeg ingen erfaring med dette i min egen installation. Men vores allesammens guru herinde (Ernst) tror på løsningen med parallel drift og han har tendens til altid at have ret :-)

/John
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Atmos fyr

Indlæg af svæver »

Det jeg mente med at "kortslutte" var : det er lidt overkill( selv med to teenage drenge i huset) at have 260 liter varmtvandsbeholder + en metro varmtvands beholder på 110 liter som sidste led i den kæde.'
altså koble dem sommen med radiatorvandet.
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Atmos fyr

Indlæg af svæver »

Hej igen John

Hvor lang tid og indfyringer tager det at varme in akku op ? og hvor meget vand er der?
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos fyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Det med at forbinde brugsvandsbeholderen inden i akkutanken med akkutankens vand ved jeg ikke noget om, der må en som f.eks Ernst på banen.
Mht opvarmingstid så afhænger det meget af hvor stor husets forbrug er den pågældende dag, men en typisk efterårsdag som i dag tager det 3 fulde fyringer at bringe en 2500L akkutank op til 80 grader

/John

Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Atmos fyr

Indlæg af svæver »

hej John

Takker for svaret, det lyder jo godt især da jeg planlægger en 32 Kw- men hvad brænde bruger du og hvor lang tid tager en "fyring"
eller retter 3
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Atmos fyr

Indlæg af John Skov Jensen »

Lige pt er der 60 rm stablet bøg, 50 rm gran og ca 10 rm palletræ på lager. Det jeg fyrer med nu er 100 år gamle spær af gran/fyr. Det har siddet under et tag i over 100 år i en gammel bygning jeg har fået jævnet med jorden og fjernet og må anses for at være så tørt som træ kan blive, med mindre man har rigtig god tid og lader det tørre længere endnu :-)
Men faktisk syntes jeg ikke det udvikler helt så meget brændbar gas som alm gran der har tørret i 2 år. Måske kan det næsten blive for tørt, eller?? Jeg ved det ikke, men det tager ca 2,5 til 3 timer at futte en godt pakket kedelfuld af.
Bøgen er til , når det bliver mere koldt så kan der være flere kalorier i en kedelfuld.
Palletræ er til weekenderne når der er mulighed for at fyre lidt oftere og ikke kun morgen og aften som i hverdagene

/John
jorgenboesgaard
Stoker I
Stoker I
15
Indlæg: 14
Tilmeldt: 23 mar 2009 01:13
Mit fyr: Knudsen ovn Vulkano m.Gris + Roca P30-7
Areal: 208
Brændsel: Brænde + koks + olie som back up
Fremviser gerne i postnummer: 4952
Årligt forbrug: 750kg koks 100l olie
Geografisk sted: 4952 Stokkemarke, Lolland

Re: Parralell el serie kobling af accu tanke

Indlæg af jorgenboesgaard »

Parrall el. serie kobling af accu tanke.

I januar måned var jeg på besøg hos mine svenske venner, de var ved, at få instaleret en brænde keddel samt accu tanke, i stedet for deres udelukkende vand båren el. varme.

Jeg fik en god lang snak med smeden som instalerede systemet, han anbefalede, at montere en (1) så "høj" accu tank som muligt, der hvor lofthøjden sætter en begrænsning på højden af tanken, monteres der flere tanke i serie, fordelen ved, at montere dem i serie er, at de derved forbliver som en høj tank, derved får du hurtigere varme på anlægget.

Jeg lavede straks mit anlæg om, da jeg kom hjem fra sverige, fra paralel til serie forbindelse, Det tager nu kun ca. 15 min, at få varmet den første tank op fra ca. 40 til 85 gr. i toppen og derved nok til, at forsyne anlægget med varme.
I samme forbindelse monterede jeg også en trevejs zone ventil, samt 2 termostater, en på keddel og en på første tank i midten, 3 vejs zone ventilen er sat ind på retur røret fra radiator shunt ventil og ind på indgangen af keddel, mellen keddel og ladeventilen, når keddel og tank temp er nået op på 60 gr. omdiageres det kolde retur vand fra radiator shunten, ind i bunden af kedlen, fordelen ved dette er, at du udnytter "rest varmen" der er i kedlen når ilden er brændt ud, dette gør at jeg har fået ca. 1,5 times mere varme ud af tankene, den varme der var i kedlen fra 95/90 - 60 gr. ville ellers gå tabt i skorstenen.
Brugeravatar
Exsmeden
Stoker V
Stoker V
15
Indlæg: 176
Tilmeldt: 29 nov 2008 15:50
Fremviser gerne i postnummer: 6200
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 114 gange
Blevet takket: 3 gange

Re: Parralell el serie kobling af accu tanke

Indlæg af Exsmeden »

jorgenboesgaard » 02 Dec 2010, 16:42 skrev:Parrall el. serie kobling af accu tanke.

I januar måned var jeg på besøg hos mine svenske venner, de var ved, at få instaleret en brænde keddel samt accu tanke, i stedet for deres udelukkende vand båren el. varme.

Jeg fik en god lang snak med smeden som instalerede systemet, han anbefalede, at montere en (1) så "høj" accu tank som muligt, der hvor lofthøjden sætter en begrænsning på højden af tanken, monteres der flere tanke i serie, fordelen ved, at montere dem i serie er, at de derved forbliver som en høj tank, derved får du hurtigere varme på anlægget.

Jeg lavede straks mit anlæg om, da jeg kom hjem fra sverige, fra paralel til serie forbindelse, Det tager nu kun ca. 15 min, at få varmet den første tank op fra ca. 40 til 85 gr. i toppen og derved nok til, at forsyne anlægget med varme.
I samme forbindelse monterede jeg også en trevejs zone ventil, samt 2 termostater, en på keddel og en på første tank i midten, 3 vejs zone ventilen er sat ind på retur røret fra radiator shunt ventil og ind på indgangen af keddel, mellen keddel og ladeventilen, når keddel og tank temp er nået op på 60 gr. omdiageres det kolde retur vand fra radiator shunten, ind i bunden af kedlen, fordelen ved dette er, at du udnytter "rest varmen" der er i kedlen når ilden er brændt ud, dette gør at jeg har fået ca. 1,5 times mere varme ud af tankene, den varme der var i kedlen fra 95/90 - 60 gr. ville ellers gå tabt i skorstenen.
Kan du ikke lave en skitse af den måde du har strikket dit anlæg sammen på??
På forhånd tak :great:
M.v.h.
Exsmeden
Suporter på
1: Scotte Blackstar 10KW 110l combi Vvb Huset er på 180 m2
2: Woody Mini 10Kw 150l combi Vvb Huset er på 240 m2
3: MCZ EGO Pilleovn.
Brugeravatar
svæver
Stoker VII
Stoker VII
17
Indlæg: 256
Tilmeldt: 04 jan 2007 18:16
Mit fyr: nu med Atmos dc32+1500 liter vand
Areal: 250

Re: Atmos fyr

Indlæg af svæver »

Ja så kom der gang i det, 1500liter iskoldt vand(ny påfyldt), 3--tre fyrfulde og det hele var ca 80 grader :lol:

Men, prøvede at følge vildledningen til førstegangs fyring-- okay en atmos kan koge :shock:
Termometer på fyr 70 grader skulle have den op på 90,og som der står i bogen lukkede jeg for mine kuglehaner
Ups termometer på fyr 80 og lortet kogte???, nå op med hanerne , og der kom jeg lige til at se på termometerne på laddomaten +100, så spjæld blev ikke lige justeret ind.

Dag 2 tanke 40 grader, 2 fyrfulde alt på 85 grader, men for hulen det er svært at få ild i sådan en Atmos-fif modtages gerne.

Hvordan er jeres fordelerspjæld mellem primær og sekundær luft justeret?


/jørgen
Fri som fuglen, 1000 m oppe.
Svæveflyvning er det sjoveste man kan foretagesig----med bukser på----.
EB

Besvar