Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Automatisk regulering af røgtemp.

Alt vedr. hjemmebyg og geniale opfindelser
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Automatisk regulering af røgtemp.

Indlæg af Ulrik » 14 mar 2007 09:28

Hej

Igår fik jeg en genial idé som sikkert er tænkt på før.

Idéen går ud på at lave en automatisk tilpasning af bypass ventilen.
Det skulle foregå således at man via styringen kan indstille den ønskede røgtemperatur.
En lille hydraulikpumpe skulle så kunne lukke og åbne bypassventilen afhængigt af hvor høj røgtemp er.

Jeg ved ikke om i kan følge mig, men det vil både være brugbart ved kornfyring hvor røgtemp helst skal være 140 og ved alle andre brændsler.
Når driften er lav, skal bypass åbnes mere og når den er høj skal den lukkes.

Det vil uden tvivl være en stor besparelse ved at bruge dette.
Det ville også kunne bruges i tilfælde af for meget træk i skorstenen.
MvH Ulrik©


Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 14 mar 2007 11:04

hej
god ide til korn, men istedet for hydralik station osv kunne man bruge et linak stempel bruges bla. i skrive borde og senge og handicap hjælpemidler, jeg har et langt et til 12 volt som skal være tip cyl på en vogn til havetraktoren.. :D
men om der er noget sparet ved det tvivler jeg på for når du lukker mere varme ud af kedlen kalder den jo på varme før en normal kedlen vil jo blive "afkølet" ved lav drift men om det så kan hentes hjem ved høj ved jeg ikke
styrringen må jo næsten skulle virke som den til stokeren så det burde være nemt for en der ved hvor sådan nogle små print og modstande skal sættes sammen.. :lol:
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10371
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Indlæg af thy » 14 mar 2007 11:36

Hva med en alm brændsels kedel styring til luft... kunne den om bygges til at side et sted og så med kæde trække op og i
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 14 mar 2007 11:58

Brian B skrev:hej
god ide til korn, men istedet for hydralik station osv kunne man bruge et linak stempel bruges bla. i skrive borde og senge og handicap hjælpemidler, jeg har et langt et til 12 volt som skal være tip cyl på en vogn til havetraktoren.. :D
men om der er noget sparet ved det tvivler jeg på for når du lukker mere varme ud af kedlen kalder den jo på varme før en normal kedlen vil jo blive "afkølet" ved lav drift men om det så kan hentes hjem ved høj ved jeg ikke
styrringen må jo næsten skulle virke som den til stokeren så det burde være nemt for en der ved hvor sådan nogle små print og modstande skal sættes sammen.. :lol:
Hej Brian

Nu er hele idéen bag tanken netop IKKE at lukke for meget varm luft ud, men derimod at holde en max temp uanset om fyret kører 100% drift eller det stormer uden for.
Tanken er netop at vi ikke går og justerer vores bypass konstant.
Vi indstiller den selvfølgelig individuelt således at røgtemp passer ved gennemsnitlig fyring som måske er 40 - 50%
Når vi så har et højt forbrug og fyret har behov for at gå op i drift, så hæves røgtemp jo også. Det kan ikke undgås medmindre man samtidig justerer bypass tilstrækkeligt.

Jeg er ikke i tvivl om der er noget sparet. Jeg er heller ikke i tvivl om at det vil hæve den gennemsnitlige virkningsgrad på anlægget.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
Brian B
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1051
Tilmeldt: 23 dec 2006 09:12
Mit fyr: Alcon 3A Pellx P21
Areal: 150
Brændsel: RW
Årligt forbrug: 8 ton
Geografisk sted: Aabybro

Indlæg af Brian B » 14 mar 2007 13:05

hej
det jeg mener er at når fyret køre feks 30 % er røg temp måske under 140 grader og så vil den auto røg temp styrring åbne bypassen og lukke noget mere varme ud i skorstenen der ved taber du jo noget varme som går direkte i skorstenen men det er jo bedre for kedelen
men det kan jo være jeg misforstå dig helt
Mvh Brian
26 stk himin HG-250S og kostal piko 7.0
Nu med renseblæs på pellx


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 14 mar 2007 14:18

Du misforstår ikke :) Jeg ser det bare som en fordel at kunne styre den den vej.
Men måske vil besparelsen primært ligge i skorsten og kedel.
MvH Ulrik©

pinball
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 124
Tilmeldt: 10 jan 2007 19:00
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: vestsjælland

Indlæg af pinball » 15 mar 2007 19:55

Det vil være det bedste for kedel og skorsten og tab troer jeg ikke der bliver meget af da høj ydelse vil resultere i at bypass spjæld vil åbne helt for passage gennem røggaskøler og lav ydelse vil resultere i det modsatte men ved lav ydelse er der ikke meget tab i forvejen desuden vil man kunne komme tættere på smertegrænsen med røggastemparaturen.
Jeg har fiflet med ideen på mit fyr da det er nemmere og lave på en twinheat da det (bare) er en spjældmotor fra ventilation der skal til, det kniber bare med og finde en simpel styring der kan håndtere det.
Er der en der har en simpel ide til styring.

JOP
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 126
Tilmeldt: 26 jan 2007 03:12
Mit fyr: Hjemmeflik med pavitronic 2320
Areal: 142
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: 5T
Geografisk sted: Midtjylland

Indlæg af JOP » 15 mar 2007 20:56

Har du et spjæld i din kedel hvor du kan styre hvor meget af røgen der skal passere en ekstra afkøling ?

Hvis sådan et spjæld findes og kan kontroleres af en styring bør det vel styres efter skorstenens temperatur.
Jeg mener grunden til at vi overhovedet skal have noget temperatur på røgen er for skorstenens skyld for at vandindholdet ikke skal kondensere og danne løbesod.
Som jeg husker sagde skorstensfejeren noget med at bare der var 50C det koldeste sted i skorstenen så var det ok.
Hvis man nu havde en føler det koldeste sted og styrede dit spjæld ud fra det så må det vel være optimalt.

Eller hvad ?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Indlæg af Ulrik » 15 mar 2007 22:02

JOP skrev:Har du et spjæld i din kedel hvor du kan styre hvor meget af røgen der skal passere en ekstra afkøling ?
Ikke så det passerer en ekstra afkøling, men så noget af røgen tager en genvej ud af kedlen således den ikke bliver afkølet så meget.

Når vi taler kornfyring, skal røgtemp være 140 gr for at de skadelige gasser er brændt af. Det skal blot måles ved røgafgang i kedlen.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
multimek
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 492
Tilmeldt: 22 dec 2006 19:37
Mit fyr: Multi
Areal: 170
Brændsel: Piller + Div
Dagligt forbrug: 12-15
Årligt forbrug: 5,5 - 6
Geografisk sted: vestjylland nord for varde

Indlæg af multimek » 16 mar 2007 23:01

Hej
Det i søger er faktisk allerede lavet, spjæld virker/drejer via en bimetal fjeder som reagere på hvor varmt røgen er

PS Ulrik du kan se en på søndag jeg har en liggende
Mvh. Per A. Buch
Certificeret tekniker og supporter
Ved Asaa-Multi-Service.

co-Admin på Asaa Multi Services Forum
Hjemmeside: http://www.asaa-multi-service.dk/


Besvar