Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Trækstabilisator

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
ARas
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 69
Tilmeldt: 10 dec 2008 21:59
Mit fyr: Baxi 2,5 m. ilt-styring
Areal: 230
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 30-35
Årligt forbrug: ?? (8)
Geografisk sted: Syd-Sjælland

Trækstabilisator

Indlæg af ARas » 21 sep 2010 21:59

Er der nogle der har erfaring med en trækstabilisator.
Her tænker jeg på om der er nogen som har startet med at køre uden stabilisator og efterfølgende monteret en?
Var der en besparelse i brændslet?
Blev forbrændingen mere stabil?


Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10377
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Trækstabilisator

Indlæg af thy » 21 sep 2010 22:37

ja
ja

det siges 8% over hele året

jeg brugte 30kilo om dagen den vinter jeg instalerede den gik ned på 24kilo (det blæste i den periode)
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

Brugeravatar
Walder
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 187
Tilmeldt: 25 feb 2008 17:25
Mit fyr: Gasfyr
Areal: 158
Brændsel: gas
Fremviser gerne i postnummer: 4320
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0

Re: Trækstabilisator

Indlæg af Walder » 22 sep 2010 18:20

Skulle iltstyrringen ikke kunne kompencerer for det?

Walder :oops:

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Trækstabilisator

Indlæg af Brandsen » 22 sep 2010 20:36

Halløj i forum,

Nej, iltstyringen sørger bare for at forbrændingen hele tiden er optimal, dvs. luftmængden contra det aktuelle brændsel man fyrer med.
Trækstabilisatoren sikrer et mere konstant træk gennem skorstenen, sådan al den gode varme røggas ikke bare suges ud til gråspurvene, og samtidigt reagerer trækstabilisatoren omgående på vindstød, hvorimod det tager lidt længere tid for iltstyringen at opdage o2 procenten har ændret sig.
Jeg fik selv en langt mere rolig forbrænding ved montering af trækstabilisator på min Baxi 2.5 med iltstyring, og kan se at stabilisatoren uafbrudt står og vibrerer, da den er kalibreret til 10 Pa, og faktisk uanset om det blæser eller ej.
Naturligvis åbner spjældet væsentligt mere ved kraftige vindstød, men selv i forholdsvis stille vejr står spjældet og vibrerer, hvilket jeg tager som bevis for den er korrekt kalibreret.
Reduceret forbrug ? Det er jeg ret sikker på, men kan ikke kvantificere nærmere, da jeg ikke målte tilstrækkeligt omhyggeligt på før- og efter-forbrug.
Stabilisatoren kostede kun kr 300,- så uanset om den sparer meget eller lidt, så giver den en mere stabil forbrænding, så jeg vil sige at en trækstabilisator er et 'must' for alle stokerfyr. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Henrik
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 156
Tilmeldt: 24 feb 2010 19:10
Mit fyr: Mgm junior
Areal: 140
Brændsel: GB first class
Fremviser gerne i postnummer: 6622
Dagligt forbrug: 4
Årligt forbrug: 4600
Geografisk sted: Vejen

Re: Trækstabilisator

Indlæg af Henrik » 22 sep 2010 20:49

Hva med på en gasogen kedel/atmos vil det være en fordel med en trækstabilisator?


houmann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 07 sep 2010 14:52

Re: Trækstabilisator

Indlæg af houmann » 22 sep 2010 21:07

Hvor kan man købe en trækstabilisator for ca. 300 kr?

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Trækstabilisator

Indlæg af Ulrik » 22 sep 2010 21:15

Henrik » 22 Sep 2010, 20:49 skrev:Hva med på en gasogen kedel/atmos vil det være en fordel med en trækstabilisator?
Det vil ATID være en fordel med en trækstabilisator. Men den skal indstilles forskelligt afhængigt af hvilket anlæg der er koblet på skorstenen.
Det anbefalede skorstenstræk findes i brugermanualen.

houmann skrev:Hvor kan man købe en trækstabilisator for ca. 300 kr?
Hvor kommer beløbet på 300 ind i billedet?
MvH Ulrik©

houmann
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 13
Tilmeldt: 07 sep 2010 14:52

Re: Trækstabilisator

Indlæg af houmann » 22 sep 2010 21:19

Brandsen » 22 Sep 2010, 20:36 skrev:Halløj i forum,

Nej, iltstyringen sørger bare for at forbrændingen hele tiden er optimal, dvs. luftmængden contra det aktuelle brændsel man fyrer med.
Trækstabilisatoren sikrer et mere konstant træk gennem skorstenen, sådan al den gode varme røggas ikke bare suges ud til gråspurvene, og samtidigt reagerer trækstabilisatoren omgående på vindstød, hvorimod det tager lidt længere tid for iltstyringen at opdage o2 procenten har ændret sig.
Jeg fik selv en langt mere rolig forbrænding ved montering af trækstabilisator på min Baxi 2.5 med iltstyring, og kan se at stabilisatoren uafbrudt står og vibrerer, da den er kalibreret til 10 Pa, og faktisk uanset om det blæser eller ej.
Naturligvis åbner spjældet væsentligt mere ved kraftige vindstød, men selv i forholdsvis stille vejr står spjældet og vibrerer, hvilket jeg tager som bevis for den er korrekt kalibreret.
Reduceret forbrug ? Det er jeg ret sikker på, men kan ikke kvantificere nærmere, da jeg ikke målte tilstrækkeligt omhyggeligt på før- og efter-forbrug.
Stabilisatoren kostede kun kr 300,- så uanset om den sparer meget eller lidt, så giver den en mere stabil forbrænding, så jeg vil sige at en trækstabilisator er et 'must' for alle stokerfyr. 8)


Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Trækstabilisator

Indlæg af Brandsen » 22 sep 2010 22:01

Halløj i forum,

Er helt enig med Ulrik, trækstabilisator bør altid monteres !

Jeg købte min hos den lokale smed, der i sin tid leverede min Baxi og lavede selve installationen med trykekspansion og VVB, i mine 60 m2 fyrrum og opvarmet værksted, da han efterfølgende var på besøg for at 'udvide' mit projekt med 600 m varmeslange og blandesløjfe til 120m2 extra opvarmet areal. Han skar oven i købet hul i røgrøret med sin plasmaskærer. Kanon med plasmaskærer, inden gløder eller gnister på den fine blå Baxi lakering fra en vinkelsliber. 8)
Nej, selv om jeg er glad for min Baxi, ville jeg ikke give kr 1.500 for en Baxi trækstabilisator :D
Så prøv at køre forbi din lokale VVS'er og hør om ikke han har en universal stabilisator liggende til fornuftig pris.
Ellers kan man få en hos f.eks Hedestoker til knapt kr 400,00, naturligvis inclusive 25% mormor.
... og hvis man gider google lidt, kan de sikkert findes endnu billigere ét eller andet sted. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Trækstabilisator

Indlæg af Bigfoot » 23 sep 2010 11:52

hmm.... noget siger mig at man burde overveje at montere sådan en stabilisator. Det er bare røgrøret der skal have en snitter, så den kan komme i der eller hvordan?
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.


Besvar