Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

ekspansion i forhold til pumpe

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: ekspansion i forhold til pumpe

Indlæg af Landbo » 20 sep 2010 13:25

Hej Tom.

Kan se du er rendt ind i problemer. Det er ikke shuntens skyld, din stokers temperatur ikke kan komme op på/over setpunktet. Hvis shunten står fuldt åben hele tiden vil kedelvandet have den 'rette' temperatur men der vil ingen varme være til huset. Det er en eller anden fejl på selve stokeren der driller. Prøv at kontrolere forbindelsen mellem styringen og temperaturføleren der sidder i en dyklomme i kedlen. Det vil være mit bedste bud.

Edit: Ups, så lige at stokeren kører 100% hele tiden. Det kan også være du kører med alt alt for meget luft i forhold til brændsel. Kedlen vil i såfald være helt gråhvid indvendigt.

Pøj pøj med fejlfindingen.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Tom_AT
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4113
Tilmeldt: 20 nov 2009 17:09
Mit fyr: Blacksmith Combi Classic 18 / Atmos DC25
Areal: 182
Brændsel: Piller, Flis og brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Geografisk sted: Kvorning, midt mellem Randers og Viborg.
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: ekspansion i forhold til pumpe

Indlæg af Tom_AT » 20 sep 2010 13:41

Hej Leif
Det er det der er lidt pudsigt. For jeg har overhovedet ikke rodet med instillingerne på stokeren eller andet. Tidligere kørte det fint, dog uden termisk shunt, men med en underlig lille ventil direkte mellem frem og retur. Men da min gamle cirkulationspumpe stod af tænkte jeg at så skulle der ske noget nyt. Derfor trak jeg nye rør, monterede en termisk shunt og den nye pumpe.
Forstår bare slet ikke at det nu ikke rigtigt vil køre. Men det ender nok med at jeg ringer efter smeden og betaler mig fra det :-) Jeg er ikke nogen speciel tålmodig mand hehe...

Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: ekspansion i forhold til pumpe

Indlæg af Landbo » 20 sep 2010 19:39

Hej igen.

Ja ok med tålmodigheden. icon_cheesygrin.gif Ok med indstilningerne på stokeren men måske er du kommet til at slå til/rive i ledningerne under kampens hede med rørtangen. Hvis du har iltstyring på stokeren kan du jo læse dig frem til om den køre rigtigt.

Er dog fuldstændig sikker på det ikke er shunten der driller med at opnå korrekt kedeltemperatur hvis der er varme på hytten.

Good luck.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: ekspansion i forhold til pumpe

Indlæg af Ernst Drastrup » 22 sep 2010 21:13

Ved åben ekspansion, er det altid bedst at have pumpen på fremløbet, og den skal sidde efter ekspansionen.

Det hedder Kedel, - ekspansion, - pumpe.
Altså KEP og aldrig omvendt, sagde læren, så kan I vel huske det.
Når pumpen sidder på returen, som du viste, så har den ikke noget vand at drikke af, når termostaterne på radiatorene lukker, fordi solen har opvarmet stuen.
Så kalder man det et vacumanlæg.
Der opstår vacum i systemet, som kan bevirke, at der suges lidt luft ind ved ganske små utætheder.
Utæthederne kan være så microskopiske, at der ikke kan komme vand ud, men der kan komme luft i anlægget.
Og ilt er et anlægs værste fjende.

Derfor skal du, som du har læst, montere pumpen på fremløbet, så den har ekspansionsbeholderens hvilende vandsøjle på sin sugeside. Så har den noget at "drikke" af.

Og som en anden skrev, der må ikke være nogen form for armatur og andet på "stigerøret", - der går fra kedel til ekspansion, og det skal stige hele vejen op. Det må på intet tidspunkt dykke nedad.

Jeg finde lige et diagram, som viser, hvordan du skal strikke det sammen.
Diagram til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(44 KiB) Downloadet 82 gange
Nu er dette diagram godt nok med solvarme, men solvarmen kan du bare se bort fra.
Det du skal kigge på er.: den åbne ekspansion, og hvordan den er tilsluttet.

Solen er min allerbedste ven.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar