Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Diagram - virker det?

Alt om fastbrændsel, brændekedler osv
Atmos, Vigas, Solo Innova, Bonus og alt andet om brændekedler
Besvar
palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Diagram - virker det?

Indlæg af palau » 20 sep 2010 21:51

Hej

Jeg skal have sat noget akkumulering på min Alcon 6 m. Gejs stoker, så jeg kan fyre mere effektivt, når jeg fyrer med fastbrændsel. Ernst Drastrup og andre har allerede givet en hånd med under udarbejdelsen af et diagram. Dengang havde jeg egentlig droppet ideen om at kunne køre uden om akkutanken under stokerkørsel, da det så temmelig bøvlet ud. Men efter at have læst noget mere om emnet, har jeg måske alligevel fundet en simpel løsning. Derfor ville jeg meget høre om der er nogen herinde der lige vil kaste et blik på mit diagram og komme med en vurdering, så jeg kan finde ud af om det er noget der virker. Jeg er især interessseret i at høre om den "grønne" streng vil kunne fungere som den skal under stokerkørsel, når der er monteret en 3-vejs kugleventil i hver ende af den. Og hvordan vil det fungere, når Termovaren står og suger stort set lige efter cirkulationspumpen? Vil det give problemer?

Tak for jeres input.

/Palle
Vedhæftede filer
Fyrrum(8).png


Brugeravatar
Cykellapper
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 27
Tilmeldt: 08 aug 2008 09:44
Mit fyr: Multi 22
Areal: 335
Brændsel: piller/træ
Fremviser gerne i postnummer: 7600
Dagligt forbrug: 20-50 kg.
Årligt forbrug: ca 10 ton
Geografisk sted: Struer
Modtaget likes: 2 gange

Re: Diagram - virker det?

Indlæg af Cykellapper » 20 sep 2010 23:04

Du er nok nødt til at tegne/forklare lidt mere om, hvordan du vil styre det af (termostater, temperaturfølere mm). Jeg har også svært ved at se hvordan termovar'en skal virke. Hvilken streng er afgang fra den?
Preben Mortensen
(Cykellapper)

kongsted
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 242
Tilmeldt: 28 aug 2009 10:49
Mit fyr: Baxi Bonus 30 + PSWF2000 (tryk eksp.)
Areal: 145
Brændsel: Fastbrændsel
Fremviser gerne i postnummer: 6650
Årligt forbrug: 10/11: 24m^3
Geografisk sted: 6650
Kontakt:

Re: Diagram - virker det?

Indlæg af kongsted » 01 okt 2010 10:46

Arbejder selv med samme problematik. Dog kører jeg primært fast, og sekundært piller.
Løsningen hvor du stadig kører fremløb gennem akkutanken holder under alle omstændigheder den frostfri :-)

Samme ide kunne måske laves på fremløb (dvs. total frakobling af akkutank). Så er du bare oppe på 4 ventiler hver gang der skal omstilles.

Tilbage til dit spørgsmål: Jeg har ikke set det virke endnu, men teorien er meget god ;-)

palau
Stoker III
Stoker III
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Re: Diagram - virker det?

Indlæg af palau » 01 okt 2010 21:54

He, he, ja der er jo ikke noget som teori :-)

Jeg tror egentlig ikke at det betyder det store at køre fremløbet gennem akkutanken, da det kun er nogle få ekstra liter vand der skal varmes op, da ind- og udløb fra tanken sidder helt oppe i toppen. Grunden til at jeg har tilføjet den grønne streng på returen er, at jeg forestiller mig, at jeg på den måde vil kunne opnå, at stokeren går på pause, når huset er varmet op, uden først at varme hele akkutanken op først.

Jeg kunne dog godt tænke mig en vurdering af, om cirkulationspumpe og Termovar kan sidde så tæt på hinanden. Der sker vel "et eller andet", hvis cirkulationspumpen pumper mindre end Termovaren. Måske man bare kunne slukke cirkulationspumpen og overlade hele arbejdet til Termovaren?!?


Besvar