Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Varmecyklus i akkutank...

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af Zarge » 09 sep 2010 08:11

Hejsa, så er min 1200ltrs blevet isoleret, og varmet op.
Den har en fin lagdeling og stiger gradvis til 85grader ned gennem tanken.
Men når den køler af/ bliver brugt, så falder temperaturen jevnt i hele tanken, er det normalt, jeg troede egentlig at varmen ville samle sig i toppen, altså modsat af når den bliver fyret op...
Opfører tanke sig normalt eller er der noget galt?

På forhand tak
Tonni Madsen


Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af mejeristen » 09 sep 2010 12:17

Hmm min køles af fra bunden , se evt billederne i mit galleri!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af Zarge » 09 sep 2010 13:38

Okay, hvis jeg tolker dine billeder rigtigt, så falder temperaturen langsomt helevejen op, og så bare hurtigst i bunden, er det korekt?
Jeg troede egentlig at varmen steg op til toppen efterhånden som vandet blev kølet af, så den ligesom blev holdt helt varm, eks 85 grader, men det det er jo vel egentlig logisk nok, hele vandmængden vil vel egentlig blive kølet langsomt af jevnt over hele tanken, så når vandet er kølet til eks 80 grader kan det fra bunden jo ikke stige op og holde toppen på 85... Vist en lille tanke torsk fra min side...
Jeg må hellere vente et par dage og se hvordan tanken opfører sig... :-)

Tak for svaret

Mvh
Tonni Madsen

anderswitt
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 458
Tilmeldt: 30 maj 2010 22:27
Mit fyr: orland 25 super
Areal: 180m2
Brændsel: bøg/ask
Fremviser gerne i postnummer: 4983
Årligt forbrug: 20-30rm

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af anderswitt » 09 sep 2010 18:19

jeg tankte lige på om du er kommet til og piske vandet i tanken så det varme piskes med det kolde
så det hele løber ind til huset med det sammen og kommer afkølet retur

mvh anders

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af mejeristen » 09 sep 2010 20:10

Zarge » 09 Sep 2010, 13:38 skrev:Okay, hvis jeg tolker dine billeder rigtigt, så falder temperaturen langsomt helevejen op, og så bare hurtigst i bunden, er det korekt?
Ja, men der er en lille krølle på den side af sagen, jeg havde INTET forbrug på tanken i den periode hvor billederne er taget. hvis der havde været et forbrug på tanken, ville der ses en ret skarp lagdeling mellem vand på 35 grd og ex. 85 grd



Zarge » 09 Sep 2010, 13:38 skrev:Jeg troede egentlig at varmen steg op til toppen efterhånden som vandet blev kølet af, så den ligesom blev holdt helt varm, eks 85 grader, men det det er jo vel egentlig logisk nok, hele vandmængden vil vel egentlig blive kølet langsomt af jevnt over hele tanken, så når vandet er kølet til eks 80 grader kan det fra bunden jo ikke stige op og holde toppen på 85...
Det "kolde" vand vil under optimale forhold synke ned og lægge sig i bunden og det varme vand i toppen af tanken.
lidt som hvis du tage et glas halvt fyldt med ex madolie og du så forsigtigt hælder vand ned langs siden på glasset, du vil se at det placerer sig nederst og fortrænger olien
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af Zarge » 09 sep 2010 20:28

Humm så havde jeg alligevel ret i min opfattelse af hvordan den skulle opføre sig...B-)
Jeg har heller ikke meget forbrug på, og det er første gang tanken er blevet varmet op siden isolering, så jeg må prøve at se hvordan den opfører sig det næste stykke tid...
Tanken er bygget efter den kære solsmeds anvisninger, så fyr frem og radiator frem sidder på hver sin indgang i toppen (to af de gamle påfyldnings studser) radiator retur ca 20fra overkanten, og retur til fyret i bunden.
Som sagt så er lagdelingen under opfyring perfekt, både med og uden forbrug, så jeg syntes jo det skulle virke.
Fremløb til radiator er lavet med 22mm pex over til min alpha2 som står på auto (4-6watt) over i fordelerrør med 16parallelle 15mm pex til radiatorerne (vvb bliver dog ændret til 22mm når jeg får den flyttet)
Men jeg ved ikke om flowet måske er for stort så det gir omrøring, men det syntes jeg jo ikke det skulle særligt ikke uden forbrug.
Men jeg ved det skutte, nu må vi se...
Jeg skal nok få lagt nogen billeder ind, så det bliver lidt mere tydeligt, håber på at få tid i weekenden...:-)

Mvh Tonni Madsen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af Zarge » 12 okt 2010 17:32

Jeg er efterhånden blevet overbevist om at det må være den 22mm pex der kommer retur fra radiatorstrengen der er skyld i omrøringen i tanken...
Jeg orker ikke at skulle til at lave tanken om, så jeg kom til at tænke på om man måske kunne "snyde" lidt...
Jeg har en 1" muffe svejset i tanken hvor jeg har har monteret min 22mm pex fittings, og jeg kom til at tænke på om jeg kunne lave et stykke 3/4 rør der når tværs igennem tanken, skære 10cm gerind i den ene ende og så skrue en 1"-3/4" nippelmuf på røret og skrue den fast i den eksisterende 1" muffe, nærmest som en følerlomme på steroider ;-)
Og så proppe røret af i den anden ende og bore en række huller hen langs røret, som jeg mindes at ha set i en anden post på et tidspunkt...
Og derefter koble min 22mm pex uden på igen, så den "spuler" gennem røret...
Altså ved det er en nødløsning, men kunne det være en mulighed for at sænke omrøringen i tanken så min lagdeling måske kunne blive bedre... eller vil det ikke virke???

Hvad siger I?

På forhånd tak Tonni Madsen

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af Jens » 13 okt 2010 10:03

Nu du har en 1" studs på tanken, så ville jeg, hvis du har plads til det,som et eksperiment lade din 22mm pex gå over i 1" 1 meter eller mere før tanken, - det burde jo sænke flowhastigheden ind i tanken.
Men om det er nok til at undgå omrøring, ved jeg ikke. Min retur fra radiatorer ind i tanken er 1 1/4" og jeg har ingen problemer med omrøring.
Hvor varm er din returtemperatur? - jo højere, jo større risiko for omrøring, - da varmen jo vil op.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af Zarge » 13 okt 2010 10:23

Måske det skulle prøves... Min retur ligger normalt rimelig højt da jeg ikke bruger min fremløbsshunt for tiden. Men jeg har kørt min retur ind ca 20cm fra toppen så den høje retur skulle vel kun være godt...
Mvh Tonni Madsen

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Varmecyklus i akkutank...

Indlæg af Jens » 13 okt 2010 10:31

Okay, så kan det ikke lige sammenlignes, da min retur er ind i bunden og min returtemp normalt er mellem 20 - 28 grader, og så lidt højere når vvb-en kalder på varmen, der sniger den sig op på 40-50 grader når vvb-en er ved at være varmet helt op.

Men hvis det ikke er alt for besværligt, så var det måske et forsøg værd med det 1" rør før tanken, - det kan ikke skade i hvert fald ;-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar