Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af thoken » 06 sep 2010 22:13

Hej!
Hvis det er en Metro vvb, så hænger den på et stykke fladjern, der er boltet i væggen bagved beholderen. Dvs. hvis du skal have den demonteret, skal du bare afmontere alle rør, samt el(hvis det er en combi) og derefter løfte beholderen op og ud!

Hvis du alligevel skal have den flyttet, så er det nemmest at rense den, når den er demonteret!

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Brugeravatar
Claus Birth
Supporter
Supporter
Indlæg: 1307
Tilmeldt: 28 dec 2006 14:09
Mit fyr: Baxi, MultiHeat 1,5 m. iltst.
Areal: 160+60m2
Brændsel: Træpiller, blæst ind
Fremviser gerne i postnummer: 4140
Dagligt forbrug: godt 25kg.
Årligt forbrug: ca.9 ton
Geografisk sted: Lammestrup, Midtsjælland
Givet likes: 14 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Claus Birth » 06 sep 2010 22:41

Hvis det er en Metro VV på f.eks. 110 l. er der et næsten fladt bærejern monteret på væggen øverst minus ca. 1o cm.. Der skulle være to "flapper" der går i indgreb med VV for at holde den.
Løsn rørene og løft den to-tre cm. opad og den skulle være fri af væggen.

Hilsen

Claus Birth :great:
Det er ingen skam at gøre tingene rigtigt. Uvidenhed fritager ikke for ansvar.
Selvgjort er ofte velgjort.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Zarge » 06 sep 2010 22:53

Mange tak for svarene, havde ikke lige fanget at det var så simpelt, bare undret over at jeg ikke umiddelbart kunne finde nogen skruer...;-)
Men ang rengøring, sjaske den ind i kalkfjerner og igang med en børste eller hvordan?
Mvh Tonni Madsen

Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Fer » 07 sep 2010 11:43

Som jeg har forstået det, så vil kalken ligge som flager i bunden som man kan skovle ud med hånden. Derefter kan man forsigtigt banke spiralen ren med et stykke træ eller lign.

Den sidste smule der sidder der kan tages med kemikalier, kan vist ikke svare sig at gøre noget ved. Det kommer med det samme igen.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Henrik Pedersen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 8
Tilmeldt: 02 jul 2009 17:20
Mit fyr: Twin heat CPI 12
Areal: 210
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 5-6T
Geografisk sted: Fyn

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Henrik Pedersen » 08 sep 2010 21:58

Når du nu alligevel er i gang, hvad så med at smide en eller anden form for regulering på vvb'en, en returventil er billigste løsning. Har altid fået at vide at vvb temp bør ligge mellem 55 og 60 grader, min 55 for at undgå legionella, og maks 60 for at undgå unødige kalkaflejringer, da kalken skulle udskilles lettere af vandet ved højere temperaturer.

MVH rørsmeden


Brugeravatar
Fer
Supporter
Supporter
Indlæg: 1019
Tilmeldt: 25 maj 2010 21:22
Mit fyr: Biotech Top Light
Areal: 237 + 25
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: Forventet 8 tons.
Geografisk sted: Nr. Tvede
Modtaget likes: 1 gang

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Fer » 09 sep 2010 07:11

Jeg har regulering på i den forstand at jeg har et termometer som mit fyr så prioritere efter.

Jeg vil dog sætte temperaturen ned til 60 grader efter den er blevet renset. Lige nu er den sat til 70 grader for at have varmt vand nok.
--
Mvh Tommy Fer
Biotech Top Light

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Zarge » 09 sep 2010 21:04

Hejsa jeg har jo mit bøvl med at lave varmt vand nok, og er særligt nervøs for at det går galt når der kommer noget gang i radiatorerne til vinter...
Så jeg var ved at tænke på om man måske kunne lave noget varmtvandsprioritering...
Jeg tænkte... Hvis nu man tager fremløbet fra akkutanken, umiddelbart efter pumpen og fremløbsshunten (65grader), og kobler den direkte til fremløb til VVB, og afgangen fra VVB til en 3vejsventil med en føler i VVB.
Når VVB er over eks 50grader lukker 3vejsventilen afløbet fra VVB videre til fremløb til raddiatorene, men hvis temp i VVB liver under 50grader, så lukker ventilen afløbet direkte til retur til tanken for at hæve flowet i VVB for at få lavet noget varmt vand hurtigt...
Tidligere har jeg haft al vand tvunget igennem VVB, virkede fint om vinteren, men når der ikke var gang i radiatorene forsvandt flowet, og ingen varmt vand...
Derfor tænkte jeg om dette kunne være en løsning...
Hvad siger I lyder det som en plan... eller totalt tåbeligt...

På forhånd tak
Tonni Madsen

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Zarge » 20 sep 2010 09:55

Hejsa, havde igår bunden af min metro, der lå et par cm kalkperler i bunden, ellers så både tank og spiral ud som ny. Jeg frakoblede varme rørene, og koblede en vandslange på fremløb for at se om der var flow gennem spiralen.
Vandet plaskede fint ud gennem returen, så der er masser af flow gennem spiralen...
Jeg tænker nu på om der kan ligge en belægning inde i spiralen som "isolere" så varmen ikke kommer ordenligt ud i vandet. Nu har jeg jo set hvordan de gamle vandrør så ud da de blev hevet ned, og flere af dem havde en sort belægning på flere mm indvendigt, og selvom den umiddelbart er fint flow igennem spiralen er det jo ikke nemt at bedømme om de 3/4" er lidt indskrænket...
Jeg ved ikke om jeg stiller for høje krav til min vvb, men efter jeg samlede den igen, og fyldte den med koldt vand, gik der ca 2 timer inden termometret som sidder i øverste følerlomme (ca 47cm fra bunden, altså i midten af den knap 90 cm høje tank) viste 62 grader.
Jeg har ingen styring på den for tiden, og akkutanken lå på 70-75 graden, og alle radiatorer var lukket.
Jeg syntes det er lang tid, men ved ikke om det er normalt, har ikke kunnet finde nogen oplysninger om hvor hurtigt det bør gå...
Syntes egetligt det er lidt underligt, på en elvvb står der hvor mange litter den kan lave i timen eller lignende, og det kunne producenten vel også sagtent skrive på denne her, og så bare skrive en forudsætning på 70/45 eller lignende ligesom på en radiator...
Men hvad siger I, er det mig der er vanskelig, skal den renses, eller skal den skiftes...

På forhånd tak Tonni Madsen

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af Flemming DJ » 20 sep 2010 11:47

Zarge, du skrev bl.a.:
Vandet plaskede fint ud gennem returen, så der er masser af flow gennem spiralen...
Jeg tænker nu på om der kan ligge en belægning inde i spiralen som "isolere" så varmen ikke kommer ordenligt ud i vandet. Nu har jeg jo set hvordan de gamle vandrør så ud da de blev hevet ned, og flere af dem havde en sort belægning på flere mm indvendigt, og selvom den umiddelbart er fint flow igennem spiralen er det jo ikke nemt at bedømme om de 3/4" er lidt indskrænket...
Vores gamle (liggende) kombivandvarmer var monteret med ½-tomme forskruninger, og den virkede såmænd fint med det flow.
Kørte som gennemstrømning uden termostat, monteret som en radiator, sku' jeg mene. Var vel en lille time om at varme op til 57 grd., når den blev tømt. El-patronen kan dog ha' hjulpet til med opvarmningen.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
thoken
Supporter
Supporter
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 21 nov 2007 10:21
Mit fyr: scotte/dor 10 kw
Areal: 140 m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 5500
Årligt forbrug: 3,5 t
Geografisk sted: Fyn
Givet likes: 98 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Hvad kan man forvente af en 110 liters VVB

Indlæg af thoken » 20 sep 2010 14:45

Hej!
Kalken sidder jo udvendig på varmespiralen, altså i selve beholderdelen. Som jeg tolker dit indlæg har du kun haft åbnet for spiralen, og det er jo centralvarmevandet, der løber i den, og der er jo ingen kalk i det. Du skal have pillet flangen af bunden på beholderen, og renset snavset ud.

mvh thoken
Domptør for en scotte! Tidligere tb mini- kriger!
Scotte 10 kw,V7 styring, keramisk eltænder fra q-Pro, kompressorrens, vvb-prioritering (Metro 110l), trækstabilisator, alpha pro pumpe.
Solcelleanlæg: 5,85 kw, med 2x3kw KLNE invertere.
http://stokercloud.dk/dev/thoken.html


Besvar