Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
palau
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af palau »

Hejsa

Jeg kan se der er rigtig megen god viden samlet herinde, så jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med mit "problem".

Mit anlæg består af en Alcon-kedel med en Gejs stoker. Det kører upåklageligt. Men "desværre" bliver jeg ved med at løbe ind i gratis/billigt brænde, og derfor vil jeg gerne opgradere mit anlæg, så jeg bedre kan udnytte alt det gode brænde. Samtidig havde naboen lige en 1200 L. olietank til overs, og så ligger det jo lige for at få lavet noget akkumulering. En anden nabo vil gerne hjælpe med at sætte det hele op, men ingen af os har desværre det store kendskab til hvordan det præcis skal gøres. Derfor håber jeg nogen herinde kan lave en beskrivelse og/eller et diagram som vi kan gå frem efter.

Det jeg er ude efter er en løsning der er simpel og billig. Jeg kan godt leve med at ofre lidt effekt, hvis jeg kan spare nogle ventiler og pumper. Mit første indfald var en løsning med naturlig cirkulation, men jeg er ikke klar over om der overhovedet kan lade sig gøre at kombinere det med den blandesløjfe der jo er nødvendig for ikke at tærre min kedel op alt for hurtigt. Jeg forrestiller mig også det kunne være en god ide at kunne lukke af for akkutanken i de perioder, hvor det kun er stokeren der kører.

Det nuværende anlæg har som sagt en blandesløjfe med hvad der ligner en stor radiatorventil med en føler placeret på returen. Der er (selvfølgelig) også en cirkulationspumpe. Anlægget står i et udhus og boligen er i to plan.

Så hvis nogen har eller vil lave et diagram, og meget gerne med detaljer omkring studsernes placering på tanken, så er det helt kanon.

Spørg, hvis der er noget jeg har glemt at oplyse ;-)

Mvh
Palle

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af mejeristen »

Til en begyndelse kan du prøve at søge i Ernst Drastrups diagrammer, her på forummet, og se om der er noget du kan bruge!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
palau
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af palau »

@mejeristen

Jo, jeg kan godt se Ernst Drastrup strør om sig med guldkorn. jeg kan bare ikke lige finde noget der passer 100 % til mig, og jeg kan desværre ikke selv regne de sidste 10 % ud.

Jer er blandt andet i tvivil om følgende:

1) kan jeg kombinere naturlig cirkulation og brugen af en blandesløjfe, eller kræves der endnu en cirkulationspumpe?

2)Så vidt jeg kan udlede af Ernsts mange indlæg, så skal returen fra huset gå ind i toppen af akkutanken lige under fremløbet fra kedlen. Det er ikke nødvendigt at anvende en studs bestående af et langt rør med huller i siderne for at bevare lagdelingen. Returen fra tank til kedel skal (selvf.) placeres i bunden.

3)Det er OK at bruge 1" rør, men fx 5/4 er en fordel.

4) Jeg kan ikke gennemskue om en AVTA-ventil eller lignende er en "need to have" eller en "nice to have".

5) Bør jeg kunne lukke for tanken, når jeg kun bruger stokeren, eller er det minimalt hvad det koster i piller at have tanken med der også?

Nogen der kan be- eller afkræfte noget af ovenstående? Alle kommentarer er velkomne.
Et diagram med kommentarer ville være guld!
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af mejeristen »

Ad. 1: ØH
Ad. 2: korrekt
Ad. 3: afhænger vel af kedlens ydelse, længden af røret, Pumpe/selv cirk.
Ad. 4: kommer an på hvad du vil opnå
Ad. 5: Tror godt det kan betale sig at "køre" uden om akku tank ved pillefyring


Tror du kommer længst hvis du selv kommer med et forslag til et diagram, det er noget nemmere for forummes brugere at hjælpe dig!
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af pelle »

Hej
Her er et allerede afprøvet system. Kan ikke skrive nogen tekst på tegning. Det tillader denne skod pcer ikke :evil: Men, prøver at forklare.
Du ved godt, når du fyrer med træ i kedlen kommer temp. let op over hvad stoker er sat til. Det prøver vi at udnytte, så du ikke skal dreje på haner eller noget som helst. Det klarer de elektriske termostat kontakter.
Lad os sige at stokeren sættes til 63 gr. som fremløbs temp.

Den føler til termostat kontakt der sidder oven på akkutanken er så i strømløs, da den er sat til at tænde ved en temp. der er højere end stoker kører med. dvs. at trevejsventilens port op til akkutank er lukket når den er strømløs, det samme gælder pumpen der suger fra tanken.
Den term. kontakt der sidder på kedlen tænder og slukker for pumpen, under shunt. Den er sat til at tænde ved temp. over feks. 50 grader. Føleren sidder ovenpå kedel. Det er den pumpe der er aktiv som centralvarmepumpe når du bruger stoker.
På returen fra huset sidder der en kontraventil ind til akkutank. Den gør at når du bruger stoker kan der ikke suges fra akkutank. Så varmen fra stoker går kun lige igennem toppen af akkutank og videre ind til hus og retur fra hus går udenom tank og til kedlen.

Ok. du ønsker så at fyre med træ. Enten er stoker igang eller også er den ikke. ligemeget. Du tænder op i kedlen. temp. kommer hurtigt over 50 grader og pumpe starter . ved 60 grader åbner shunt. Varmen smutter op i fremløbet til akkutank. Føleren mærker en temp. på 64-65 grader og termostat kontakten tænder pumpe ( det er så den der er aktiv som centralvarme pumpe) og trevejsventil. Nu er porten til bund af tank åben og den anden port er lukket og akkutank varmes op. Reture fra huset går ind ved akkutanken. Efter endt fyring kommer temp. i kedlen under 50 grader ( eller den temp. skal måske stå lidt højere. det må man lige prøve sig lidt frem med.) og pumpen slukker. Der er tegnet en bypass med en klap kontra ventil på. Den, klapkontraventil holder pumpetrykket lukket under fyring. Når pumpen er slukket kan restvarmen fra kedlen selvc. op i akkutank. klapkontraventilen monteres på et vandret rør, sørg for klappen hænger nedaf.

I perioder hvor du kun fyrer med træ, kan du bare sætte term. kontakten til pumpe og trevejsventil til at tænde ved 40 grader. Der er ingen grund til at pumpen går i stå, så man kommer til at fryse, hvis man ikke lige får fyringen passet..
Der er godtnok tegnet en DTO på fra stoker op på tanken. Det er mere hvis man har selvtænder på stoker eller man har oliefyr.. Den kan du bare se bort fra.
Du kommer nok ikke udenom at der skal to pumper til. en laddomat er jo næsten noget der skal til ved brændefyring. Ok det jeg har tegnet virker ligeså godt som en laddomat. Men, sådan en kan du jo også vælge at sætte på.
Er kedlen på under 30 kw er 1 tommerrør nok.
Det var da noget af en smøre. Håber du kan bruge det til noget. :)


tegning.JPG
Jeg har fundet nogle links. fra det sted der er vist herinde. Mere for at du kan se hvordan tingene ser ud. Hvor du køber stumperne henne, er helt op til dig.



http://www.dvcenter.dk/index/elektrisk-termostat-1964

elektrisk termostater nr. 300003001

http://www.dvcenter.dk/index/kontra-ventiler-1883

kontra ventil nr.430335008 klapkontraventil nr. 430377708

http://www.dvcenter.dk/index/motor-ventiler-1778

trevejs motorventil nr. 461061008

http://www.dvcenter.dk/index/termiske-ventiler-1781

termisk shunt 60 gr. nr. 408300008

mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

palau
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af palau »

Hej Pelle
Det er sgu i orden det der. Mange tak.

jeg tygger lige på det, og så tror jeg, jeg vil følge mejeristens anbefaling og uploade et diagram. Så skulle der være mulighed for at komme lidt tættere på en brugbar plan. Der går nok lige et par dage.

/Palle
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af pelle »

Hej Palau

Takker... Ja, det kan jo laves på flere måder. Den opskrift der har jeg fra min nabo, der før har tilsluttet det på den måde. Han er vvser.. Jeg kan se jeg har glemt at tegne blandeshunt på centralvarmedelen. Det er nok nødvendigt så du kan kontrollere fremløbs temp. når du fyrer med træ. Dette var en måde at lave det på. Du kan også lave selvc. og bruge en avta som shunt..Ligesom i diagrammerne fra ernst..
mvh
pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hjælper det lidt på forståelsen, hvis jeg tegner Pelles Diagram, som jeg plejer at tegne dem.
Diagram af Pelle 31.08.2010.doc
(35.5 KiB) Downloadet 2237 gange
Spørg gerne, hvis Det ønskes uddybet.

Solen er min allerbedste ven.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
palau
Stoker III
Stoker III
16
Indlæg: 64
Tilmeldt: 26 aug 2007 21:19
Mit fyr: Alcon 6 med Gejs Stoker
Areal: 235
Brændsel: Fastbrændsel og piller, m.m.
Dagligt forbrug: Ved ikke
Geografisk sted: Bredsten

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af palau »

Hej

Så har jeg skrevet lidt frem og tilbage med Ernst, og det er der kommet følgende diagram ud af (se vedhæftede).

jeg har droppet mit udgangspunkt med at stokeren skulle kunne køre udenom akkutanken. Jeg synes det bliver for besværligt, og det er jo meningen at jeg ved hjælp af akkutanken skulle være i stand til at fyre noget mere med fastbrændsel, så jeg synes ikke det er besværet værd. Det er trods alt en beskeden ekstra mængde vand der skal hives med rundt.

Termovaren får en føler i røgrøret, så den kan passe sig selv. Jeg regner med der skal være en 72 graders model og at alle rør bliver 1 tomme. Akkutanken bliver stillet så den står højere end kedlen, så der er mulighed for at køre naturlig cirkulation, når kedlen er ved at være brændt ud.

Er der andet jeg bør have med? Er det fx nødvendigt med en eller anden sikring for at fremløbet til huset ikke bliver for varmt?

Tak for input.

(Jeg er klar over at ekspansionsbeholderen sidder åndssvagt, men sådan har den vist siddet altid, og fejeren brokker sig ikke nævneværdigt, så lad os holde den ude af billedet)

/Palle
Vedhæftede filer
Fyrrum(4).png
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Simpel tilslutning af akkumuleringstank

Indlæg af Zarge »

Tja... med mindre det er fortegnet, så sidder den ikke kun åndsvagt, men decideret ulovligt, og meget farligt, men dig om det... ;-)

Mvh Tonni Madsen

Besvar