Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
jakobkoester
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 aug 2010 15:16
Mit fyr: Oliefyr
Areal: 145
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 2,5

Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af jakobkoester » 23 aug 2010 09:58

Hej alle

Med inspiration fra andre tegninger har jeg kreeret vehæftede, som ikke er afsluttet og som skal tilpasses inden den bliver bygget.
Jeg forventer at installere en Woody og solvarmepaneler, med 300 liter akkutank & varmt-vand prioritering.

Udfordringen består i, at jeg har ca. 40-45 meter rør fra fyrrum til huset.

Jeg kan godt gennemskue at sætte gulvvarme-shunten ovre ved fyret, for at gulvvvarme-fremløbet ikke er højere end hvad gulvvarmestyringen ønsker. (for at begrænse tab i slangerne i jorden)

Men; hvordan håndterer jeg brugsvand ? Jeg har pt. en brugsvandvarmebeholder med spiral i huset, som jeg ikke helt kan gennemskue om skal benyttes. (som tegnet).
Jeg kan jo lade brugsvandspumpen (P1) køre, når akkubeholder_toptemp (T2) er højere end brugsvandsbeholderen (T1) - oder was ?

Hvis der er andre der har gode idéer, så er jeg meget nysgerrig :-)

(Og; når jeg får fat i en stor akkubeholder, hvor bør den så monteres?)

Tak fra Jakob
Vedhæftede filer
visio_installation.pdf
(118.38 KiB) Downloadet 171 gange


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af Jens » 23 aug 2010 21:52

Du lader din T1 i vvb bestemme først.
Eks hvis vvb kalder på varme f.eks T1 < 55 grader, så tændes der for strømmen til den termostat som sidder i akku, hvis T2 i akku er > 55 grader, så starter pumpen P1.

Det er næsten det samme, som det du skrev, blot kører pumpen kun hvis der mangles varme i vvb, - at lade det cirkulere hele tiden mens T2 > T1 er spild af varmetab i rørene.

Muligvis har din vvb allerede denne føler, - min vølund sender strøm til en pumpe, når termostaten i den kalder på varme, - og den går så gennem en termostat i akku, således at pumpen kun kører hvis der er varme at hente i akku.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jakobkoester
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 aug 2010 15:16
Mit fyr: Oliefyr
Areal: 145
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 2,5

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af jakobkoester » 23 aug 2010 21:57

Tak Jens :-)
Hvis det er kun er detaljerne mht. styringen, så er det jo nemt.. Har termostat i den eksisterende varmtvandsbeholder, og temperaturfølere monteres på resten under installationen.
Så; hvis mine grundliggende tanker mht rørdiagram ellers er ok, så er det jo "bare" at få VVS-diagrammet til at bygge det.

Er der andet jeg har glemt? Eller bare nogen gode råd.

/jakob

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af Jens » 23 aug 2010 22:13

Øh, det er en noget alternativ anvendelse af en 300 l vvb med solvarme og centralvarmekreds, normalt er centralvarmekredsen jo på øverste spiral, og så er det brugsvand, der er i beholderen. Men du gør helt sikkert i mine øjne klogt i at have din vvb inde i huset, ellers får du alt for lang ventetid på det varme vand, alternativt spilder for meget energi hvis du monterer cirkulation på brugsvandet.

Går ud fra du kun har gulvvarme i huset ?

Hmm, der skal vist lige fintænkes lidt ,-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

jakobkoester
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 aug 2010 15:16
Mit fyr: Oliefyr
Areal: 145
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 2,5

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af jakobkoester » 23 aug 2010 22:35

Kun gulvvarme. Og ja - det er lidt anderledes med varmtvandsbeholderen på så stor afstand.

Jeg kan også bare montere to separate beholdere i laden, hvis det er nemmere at styre.


Brugeravatar
john m
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 813
Tilmeldt: 29 dec 2007 07:53
Mit fyr: 16 kw blackstar
Areal: 170m2+55m2 værksted
Brændsel: træpiller
Dagligt forbrug: 4 -35 kg
Årligt forbrug: ca 6000
Geografisk sted: ejstrupholm
Givet likes: 33 gange
Modtaget likes: 28 gange

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af john m » 24 aug 2010 08:06

Prøv at kigge her i system diagram
http://www.nordjysk-bioenergi.dk/

mvh john
Mvh John
"rigtige mænd kører V8"

jakobkoester
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 20
Tilmeldt: 20 aug 2010 15:16
Mit fyr: Oliefyr
Areal: 145
Brændsel: Olie
Fremviser gerne i postnummer: 4180
Årligt forbrug: 2,5

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af jakobkoester » 24 aug 2010 08:10

Det er skam også Systemdiagram (anlæg med vvb fra topspiral (instant)) på www.nordjydsk-bioenergi.dk der har inspireret mig..

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af Flemming DJ » 27 aug 2010 12:05

En enkelt kommentar: Som jeg ser det, gi'r det ikke meget mening at snakke om varmtvandsprioritering, når du kun har den ene spiral til solvarme. I det tilfælde er det mere "enten-eller", og så skal du over 60 grader i akkutanken/solvarmevæsken for at kunne lave varmt vand (måske en sjat mere af hensyn til ledningstabet ml. bygningerne).

Det vil sikkert virke fint om sommeren, men kan nok gi' problemer i ydersæsonen, hvis planen er at holde pillefyret slukket.
Selvfølgelig har du el-patronen som backup i VVBen, men den sku' jo helst ikke bruges ret meget. :wink:

Det mest effektive kunne måske være at trække varmen til brugsvandet ud af akkutanken via en varmeveksler, og bruge begge spiraler til solvarme. Altså en lagdeling, hvor du hælder solvarmen ind, hvor den gør mest gavn, alt efter temperatur i fangeren. Så vil fyret sjældnere starte op (forudsætter automatik/selvtænding), eller du kan holde det slukket i en længere periode.

Og du fik din varmtvandsprioritering tilbage. :)

Håber, du kan følge mig. 8)

Jeg har ikke forholdt mig til antal og kobling af solfangerne, men der er jo også en topgrænse for temperaturen, hvor effektiviteten bli'r utroligt lav, så man kan jo ikke bare serieforbinde dem i uendelighed for at få varmere væske.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Solvarme & pillefyr - med 40 meter til huset

Indlæg af majland » 27 aug 2010 13:10

Minder rigtigt meget om mit anlæg. Jeg har dog kun 2 rør over gårdspladsen og blandesløjfen til gulvvarmen i huset. Men jeg har også radiatorer i huset der har glæde af en højere fremløbstemperatur end gulvvarmen (Se mine andre indlæg for mere detaljeret beskrivelse)

Men hvorfor en spiral til brugsvandkredsen i laden ? For mig at se burde det vel bare bruge det samme centralvarmevand ? Der mangler ihvertfald en ekspansionbeholder på det kredsløb.

De 300 liter er nok også alt for lidt - Du får sikkert ikke nogen særlig lagdeling i den. Jeg har en 500liters der er ~1,80 høj. Men har også en spiral i bunden. Det gør at alt vandet skal varmes op inden der er nået der er varmnt nok i toppen til at varme brugsvand.

Et par måneder med solvarmen har givet konklusionen at jeg ikke har varme nok til brugsvand - og slet ikke når jeg også vil have komfortvarme i gulvvarmen i badeværelset.

Min plan med styringen bliver noget med at bruge centralvarmevandet til at forvarme med og så give det sidste på elpatronen. Pt kører jeg med 30grader fremløb fra hus til udhus og det løber kun i gulvvarmen mens vvb'en kører elpatron - Men der skal kun lidt styring til at lade den skifte selv ...
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe


Besvar