Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af Zarge » 18 aug 2010 00:34

Hejsa ud over mit eget anlæg, så hjælper jeg en kammerat med at strikke et anlæg sammen til ham.
Han er tit væk en dag eller to af gangen (bor alene) og har derfor anskaffet sig en kombikedel hvor han kan fyre med pind når han er hjemme, og en oliebrænder kan tage over når vandet er ved at blive for koldt.
Planen er nu at han skal ha en ombygget 1200ltr olietank på som akku, og den regner jeg med at montere med en laddomat, som normalt. Det jeg så har spekuleret på... Hvis man nu svejser yderligere en retur til fyret i toppen af tanken, og så montere en magnetventil på begge returrør, ude af fase (en åbner når den anden lukker) og så samler disse i et Tee inden laddomat. og lader en T-G termostat i kedelvandet styre disse.
Hvis vi nu siger at oliefyret er sat til eks 50 grader, og T-G til 60:
Min kammi er hjemme, smider pind i dyret, temperaturen stiger over 50, oliefyret slår fra, temperaturen stiger over 60, T-G slukker for den øverste ventil, og åbner for den nederste, laddomat sørger nu for opladning af tanken...
Senere når bålet er brandt ud, så falder temperaturen i fyret til under 60 grader, den nederste ventil lukker og den øverste åbner... argh :evil: og laddomaten hiver varmtvand fra tanken, og bytter om på ventilerne igen...Humf har lige fundet et problem... :oops: Syntes ellers lige det var så smart, for når fyret hiver fra toppen af tanken så vil returen/vandet jo være så varmt at oliefyret ikke slår til inden tanken er tømt... Godtnok skal tanken så også varme kedlen op, men det er så hvad det er... Men hva fan gør jeg for at undgå at T-G går over i "brænde mode" uden at der reelt bliver fyret med pind... Kunne selvfølgelig lave noget med en trykkontakt der skal trykkes på når man begynder at fyre og en holdekreds der falder når T-G bliver kold først gang efter... men vil helst ha noget der er automatisk... Hvad med en røgtermostat istedet for T-Gen, bliver røgen mon ikke varmere når der fyres med pind, end med olie, eller hva (har ikke erfaring med et oliefyr)
Nogen forsag, og er der andet jeg har overset?

På forhånd tak Tonni Madsen


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af Jens » 18 aug 2010 11:27

Forslag, som måske ikke er helt fintænkt, men du lige kan overveje :-)

Laddomat lader du være styret af røgtemperatur, så er der kun cirkulation gennem kedlen, når der er ild i den.

Ventil på retur fra toppen af tanken er en motorventil, som er "normally closed", dvs lukket hvis der ikke er strøm til den og ventilen på retur fra bunden af tanken skal være "normally open", altså åben uden strøm.

Og så lader du strømmen til oliefyret styre ventilerne, dvs oliefyret tænder og der sendes strøm til de to ventiler, som skifter stilling, så retur til kedel tages fra toppen af tanken.

Når der så fyres med pind i kedlen, så er oliefyret jo slukket og derfor tages retur til kedlen fra bunden af tanken, ventilerne har jo skiftet til normal udgangsstilling, da oliefyret slukkede.

Oliefyret tænder så på en termostat i toppen af tanken, når den eks er under 45 grader.

Tror det burde virke, men det kan du jo lige fintænke lidt over ;-)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af pelle » 18 aug 2010 15:53

Det var ikke nogen god tegning. Har fået ny pcer.
Nå, men naboen der er vvs-uddannet plejer at tilslutte brændefyr/stoker med akkutank på denne måde.
TG-termostat til akkutank stilles til feks. 70 gr.hvor den starter pumpe og trevejsmotorventil. Når der fyres med træ, kommer temp. hurtig op på 70 gr. så trevejsventil slår over på akkutank. Den anden Tg-termostatkontakt stilles til feks 55 grader. Så starter pumpen ved shunt. Shunt er feks. en esbe 6o grader.
Nu kan hele tanken fyres op med træ. Når kedlen er brændt ud falder kedel temp. hurtig til under 55 grader pga en klapkontraventil ved shunt der tillader selvc. fra kedel til tank.( Det er jo nøgagtig det samme som der sker i en laddomat)
Når der så fyres med olie eller stoker ( stilles set-punkt til feks 63 grader) så kommer temp. ikke op på 70 grader. Så trevejsventil aktiveres ikke og returen går udenom tanken. ( læg mærke til kontraventilen. Nu kan der ikke suges fra tanken) Pumpen på fremløbet er heller ikke i drift. Da temp. på kedlen er over 55 grader er det pumpen ved shunt der fungerer som centralvarmepumpe.
Det er ikke en måde jeg har set før, men sådan gør de der hvor han arbejder..
tegning.JPG
mvh
Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af Zarge » 18 aug 2010 16:07

Humm... lige et hurtigt spørgsmål... JEg kan ikke finde en 3velsventil som kan håndtere 2 indgange, og 1 udgang... De er alle med 1 ind, 2 ud... Er jeg blind eller...

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af Ernst Drastrup » 18 aug 2010 17:53

Nej du er nok ikke helt blind.
Men prøv at vende trevejsventilen, så har du pludselig to indgange og en udgang. Thats all.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af pelle » 18 aug 2010 18:14

Undskyld, zarge. Du har ret. Nu har jeg vendt den. :oops:
Jeg har sat pile på. Så du kan se vandretningen. Bypass ved shunt er lukket i af klapkontraventil pga pumpetrykket. når pumpen stopper efter endt fyring . Selvc det igennem det igennem det rør, så restvarmen fra kedlen kommer op i tanken.
Men, det er sådan de laver det. Det skal så være energi A pumper.

tegning.JPG
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af pelle » 18 aug 2010 21:51

Hej
Glemte lige.. DTO fra oliefyr, placeres allerøverst på akkutank. Den starter 6 grader (mener jeg) under det den er sat til og slukker ved den temp. den er sat til. Sættes temp. på den til feks. 60, går oliefyret jo ikke igang inden top akkutank er kommet ned på 54 grader. Men, så får han også et anlæg hvor der ikke skal stilles på eller åbnes og lukkes for noget som helst.
OK . Er han hjemme flere dage og bare ønsker at fyre med træ. Så slukker han for oliefyret . og det ville være godt at sænke temp. skalaen på den tg-term. kontakt til pumpe og trevejsventil ned til 40 grader. Så man ikke risikerer pumpen til centralvarmeanlægget går i stå.
mvh Pelle
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af Zarge » 18 aug 2010 22:26

Ernst er du sikker på det? Jeg mener da bestem at der var noget med at den jeg har til at sidde der er en kugle der kører frem og tilbage, og det er noget med at det er trykke på indgangen der får kuglen til at lukke tæt når motoren har flyttet den over foran den ene af udgangene... Og det vil vel ikke virke hvis den får trykket baglens... Men jeg er da ikke sikker, der er måske flere modeller?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af Ernst Drastrup » 19 aug 2010 15:08

De billigste og enkelste flowmåler virker på den måde, som jeg tegnede den.

Men som jeg også skrev, så findes der mange andre slags.
Den type du beskkriver synes jeg ikke jeg har set.
Kan du ikke komme til at tage et nærbillede af den, og lægge det her ind på stoker.???

Engang jeg besøgte tandhjulsfabrikken nede i Randers, da viste chefen mig, hvordan de gennemborede et stykke messing og borede nogle småkanaler ind forskellige steder, sådan sagde han, nu bliver der påmonteret elektrisk udstyr, og så vises flowet digitalt.
Den kiggede jeg en hel del på, men fandt slet ikke ud af, hvordan den virkede.
Mange både varmemålere og vandmålere er lavet næsten efter samme princip, sagde han, dem lavede de også mange af der nede.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Tilslutning af kombikedel til akkutank....

Indlæg af Zarge » 19 aug 2010 17:36

Hej Ernst, hvis det var til mig så snakker jeg om en 3vejs motorventil, ikke en flowmåler...
Hvis det var svar på en af de andre indlæg må du undskylde jeg blander mig ;-)
Mvh Tonni Madsen


Besvar