Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Hvad skal trykket være

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Brugeravatar
Jan_Al
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 486
Tilmeldt: 09 okt 2008 19:54
Mit fyr: KSM 175-13
Areal: 154
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 6430
Dagligt forbrug: ca. 20Kg.
Årligt forbrug: Sæson 09/10= 6,4T
Geografisk sted: Als, Sønderjylland
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af Jan_Al » 17 jul 2010 12:05

Til gengæld forstår jeg ikke det med pumpen. Jeg her helt med på, at der også er et
tilsvarende tryk på sugesiden af pumpen. Men hvis løftehøjden ingen betydning har,
hvorfor så lave pumper med forskellige løftehøjder?

Pumpen skal vel stadig kunne flytte (løfte) vandsøjlen for at få systemet igang, eller er
der noget jeg ikke er helt med på?
Hvis du f.eks. har et "stort" rørsystem og måske med "mange" kontraventiler på, så skal pumpen kunne overvinde det modtryk som du har, uden at du får et større flow. Husk at cirkulationspumpe også bliver kaldt for en negativ-pumpe: Jo større tryk, det mindre flow.


Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af Flemming DJ » 18 jul 2010 00:06

Morten W> Det vil vel ikke hjælpe at flytte pumpen, for der er jo stadig lige langt fra bunden af anlægget til toppen. ;-)

Michael K> Hvis vi forudsætter, at anlægget er fyldt, vejer det nedadgående vand jo (stort set) det samme som det, der skal flyttes opad, og derfor skal der ikke bruges muskler til at løfte vandet - kun til at overvinde modstand i rørene, bøjninger, indsnævringer og ventiler.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af Ernst Drastrup » 18 jul 2010 10:08

Pumpen er sikkert stor nok, og som de fleste skriver, så skal pumpen jo bare cirkulere væsken rundt i systemet.

Men, - hvis der opstår en damplomme helt oppe, så går det galt, når højden er på 6,5 meter, og pumpen kun kan klare en løftehøjde på 4 meter (for grundfos pumpers vedkommende).

Du skal allerførst have dit anlæg fyldt helt op og godt udluftet (med vandværkstryk, - hvis ikke du har en trykpumpe.) Husk udlufte helt oppe i det hjørne, der hvor røret er på vej ned.
Der vender man altid i et T-stykke og monterer en udlufter i toppen af Teet.

Jeg var engang ude for, at montere to pumper i r... Ups. i enden af hinanden, for at få anlægget fyldt helt op.
Den slags kan være svært, hvis solen brænder på, for så koger skidttet lynhurtigt.
Så, - fyld anlægget godt op om aftenen, når solen ikke brænder på, og luft godt ud med tryk på anlægget og tvangsstarte pumpen, for at få al luften ud.
Jeg er helt sikker på, du har ikke fået anlægget fyldt helt op og udluftet fra starten inden du startede pumpen, og så går det lynhurtigt galt.
Og især ved nye anlæg, kan der samles en del luft de første dage. Måske er der lidt luft i det væske du fylder på, og det skal altså ud med tiden.
Håber du forstår systemet, ellers må du gerne spørge igen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af MortenW » 23 jul 2010 17:54

Anlægget har nu kørt uden problemer, siden min lille krise new19

Jeg har hævet drift-trykket til 4 bar, og pumpen køre på højeste hastighed. Drift temperaturen ligger på 57-60 grader oppe ved fangerne.

Jeg siger tak for de mange gode indspark :P

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af Ernst Drastrup » 13 aug 2010 22:35

Der er også den mulighed, at der kan være snavs i din snavssamler, hvis du har sådan en på.
Inden i snavssamleren, der sidder en lille si, hvor indtrængt pakgarn og lignende kan sætte sig, så døjer pumpen med at sætte flow nok på systemet.

En flowmåler er en vældig god ting, at have på anlægget, den kan du montere før eller efter pumpen det er lige meget. (MEN DER MÅ IKKE VÆRE NOGET MELLEM SOLFANGEREN OG UDTAGET TIL SIKKERHEDSVENTILEN.)

Der findes flere slags flowmålere. En af dem kan samtidigt virke som kontraventil.
Når du har sådan en karl på, så kan det give dig et fingerpeg om, hvormange Kw. du hiver hjem, ved de forskellige pumpehastigheder.

Stil pumpen på trin 1. og aflæs flowet, som f.eks. er 2 liter pr. minut det er det samme som 120 liter i timen, se på termometret måske kommer vandet hjem med 90 grader.????
Så siger du 120 liter x 90 grader, som er 10.800 kilokalorier dem deviderer du med 860 så har du det i Kw.
Det er = 12.558 Watt. altså ca. 12,5 Kw.

Prøv så det samme på pumpens trin 2. nu stiger flowet til f. eks. 5 liter pr. min. = 300 liter pr. time.
Men nu falder temperaturen til ca. 80 grader, så siger du 80 x 300 = 24.000 kcal. : 860 = 27.906 Watt.

Sidste test, - stil pumpen på trin 3. så stiger flowet til f. eks. 7 liter pr. min. x 60 = 420 liter i timen, men nu kommer vandet kun hjem med ca. 70 grader.
70 grader x 420 liter = 29.400 kcal. : 860 = 34.186 Watt.
Dette regnestykke viser tydeligt, det er ikke helt ligemeget, hvilken trin pumpen står på og hvor stor flowet er.

Et flowmeter er faktisk ikke til at undvære.
Uden sådan et, kan man bare stikke en finger i vejret og sige.: - pumpen skal nok stå sådan og sådan.???????????
Man er helt på herrens mark.

1 kilokalorie det er den varmemængde der medgår til at opvarme 1 liter vand 1 grad, og det er målt helt nøjagtigt fra 14,5 grad til 15,5 grad.

1 Kw. = 860 kilokalorier.

Fortrykket på trykekspansionsbeholderen skal helst være lidt over højdeforskellen mellem trykekspansionen og toppen af solfangerne.

Hvi du har en forskel på ca. 6 meter, må fortrykket på trykekspansionen gerne være på 7 m.v.s. altså 0,7 bar.
Og din sikkerhedsventil må gerne være på 5 bar.

Om yderlige spørgsmål måtte ønskes, er jeg altid til tjeneste.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af MortenW » 16 aug 2010 14:48

Hej Ernst

1000 tak for et meget flot svar. Jeg går ud og køber en flowmåler.

Ang. trykekspansionen. Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår dit svar "fortrykket". Jeg har ikke noget manometer monteret på tryksekspations beholderen. Kan du evt. linke til et billede el. så jeg kan se hvor manometret skal sidde?

Tak endnu engang :)

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af Ernst Drastrup » 16 aug 2010 20:34

Morten W.
Nu har jeg tegnet sådan en størrelse, som man normalt køber samme sted, som der man køber trykekspansionen.

Hvis du har 6,5 meter fra trykekspansionen op til øverste top af solfangeren, så skal trykekspansionsbeholderen gerne være på ca. 0,7 Bar., Så når anlægget er påfyldt væske, så skal beholderen helst stadig være tom, når solen så påvirker fangerne, så udvides væsken 4 % og trykket overstiger "fortrykket", den overskydende væske trykkes ned i trykeksdpansionen.
I tilfælde af pumpesvigt, og væsken går i kog, så skal det være sådan, at al væsken der står oppe i de plane solfangere trykkes baglæns ned i trykekspansionen.
Når solen går ned, og fangerne afkøles igen, skal trykekspansionen gerne selv kunne trykke væsken tilbage op i fangerne.
Det er lidt anderledes med Vacumrør, der er jo ingen væske i fangerne, der er kun væske i det 22 mm. kobberrør oppe i toppen af vacumrørene, så det fylder ikke ret meget.
Armatur til trykekspansion 16. August 2010.doc
(23.5 KiB) Downloadet 81 gange
Jeg håber du forstår systemet bedre nu, ellers må du gerne spørge igen.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af Flemming DJ » 17 aug 2010 09:39

Fortrykket i en (lukket) ekspansionsbeholder kan måles med en lufttryksmåler til en bil. :wink:

Så vidt jeg husker fra installationen af vores anlæg, skulle fortrykket have 0,5 bar oveni højden til toppen af fangeren omsat til bar. D.v.s. ved 6,5 meter: 0,65 + 0,5 = 1,15 bar.

Men, jeg er sikker på, Ernst har styr på det. Ville bare nævne det. :)

Trykket i ekspansionsbeholderen har i øvrigt ikke sammenhæng med driftstrykket i anlægget. Det må være fordi, der altid vil være et højere tryk p.g.a. fortrykket. :?
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
MortenW
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 615
Tilmeldt: 04 apr 2010 17:54
Mit fyr: Blackstar 10Kw. Styring 7.0.
Areal: 134
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5240
Geografisk sted: Odense - Fyn
Givet likes: 36 gange
Modtaget likes: 6 gange

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af MortenW » 18 aug 2010 09:13

Min tryg ekspansionsbeholder er på 1.5 bar. Fortrykket var kun på 0.2 bar da jeg tjekkede det. Så det er jo for lavt, kan jeg regne mig frem til.
Spørgsmål: Må jeg selv pumpe luft i ekspansionsbeholderen, så fortrykket kommer op på 0.7 bar?

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Hvad skal trykket være

Indlæg af Ernst Drastrup » 18 aug 2010 11:52

Normalt er der en inaktiv luftart (en form for gas) på undersiden af membramen.
Men mange pumper selv alm. luft gennem den lille ventil der er på den.

Måske er der noget med, at den gummimembram der ligger indeni, kan tage skade med årene ved alm. luft.??
Og det er derfor der anvendes en slags gas.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --


Besvar