Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Rørføring til radiatorer... what to do...

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Besvar
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Rørføring til radiatorer... what to do...

Indlæg af Zarge » 17 aug 2010 00:37

Hejsa jeg vil ha skiftet alle rør i hytten, da de er over 50 år gamle, og begynder at blive trætte, ( og dryppe...)samt er placeret temmeligt tåbeligt på tværs af gangen i kælderen (fuld kælder, alle rør er og bliver ført synligt, men skal flyttes ud langs vægen).
Jeg er nu enormt meget i tvivl om hvordan jeg skal gribe sagen an.
Jeg vil skifte det hele til pex rør-i-rør, og første tanke var at strikke de sammen nogenlunde som idag, altså med en hoved streng, og en masse TEE stykker til hver radiator (2 strengs naturligvis)
Efterfølgende er jeg begyndt at overveje simpelhen at trække en streng pr radiator, 15mm pex r-i-r direkte i termostaten, og fordelingsrør med afspæring ( http://www.vvs-eksperten.dk/index/forde ... 5mm-p38290) i den anden ende. Evt med haner mellem hvert fordelings rør, så de enkelte radiatore kan kobles fra i grupper om sommeren (kælder og bruggers etc hvis det bliver lidt køligt i stuen et par aftener så denne kan varmes op uden at slæbe de andre rum med/ændre på program i termostaterne)...
Den sidste løsning er naturligvis meget dyrer, og noget mere besværlig at installere, med 18-20 rør gennem skillevægenne i kælderen. Tilgengæld har jeg ingen samlinger andre steder end ved radiatorene og i fyrrummet, jeg kan lukke hver enkelt radiator af i tilfælde af utætheder/ændringer, og jeg kan justere flowet til hver radiator hvis det bliver nødvendigt. Altså syntes jeg systemet bliver mere "overskueligt" hvis man kan kalde det det når der pludselig bliver 30 haner og en masse rør... ;-)
Jeg ved ikke om det er tåbeligt, og "overkill" Jeg regner samtidig med at skifte et par radiatorer så der kan komme elektroniske termostater på alle radiatorer (i hvertilfælde i stueetagen) med natsænkning ( har idag på alle pånær 3 som er gamle radiatorer med "kuglehanetermostat" og det har gjort det muligt at fyre over om natten, så jeg forventer mig meget af dette i kombination med at jeg får tanken på) , og min alpha2 bliver flyttet til fremløbet, så den kan skrue ned for flowet når radiatorerne lukker, altsammen for at få mest muligt ud at min nye fine akkutank ( som jeg håber at få svejset færdig i denne uge.)
Jeg ved sgu ikke... Jeg har ikke noget imod at ofre pengene, og arbejdet på at lave anlæget med seperate strenge, men er det mon nogen fordel når det kommer til stykket, og kan der ligefrem være nogen ulemper som jeg ikke har overvejet... Kan det evt være et problem at få varme i den fjernest radiator hvis der bliver op mod 40mtr 15mm pex, selvom den er alene på strengen, eller fiser al vandet igennem de andre istedet for, doven som os andre, når de sidder parallelt...( og kan jeg så evt drosle de nærmeste lidt med hanerne, eller bliver det noget rod.)
Det er sådan noget jeg tænker på, har ikke rigtig lyst til at lave så omfattende installation for at finde ud af det... ;-)
Det er naturligvis på ingen måde en fyldestgørende oversigt over min installation, men jeg håber alligevel at I kan gennemskue hvad jeg mener, og har nogle gode indput, da jeg regner med at skulle igang i løbet af ugen, mens jeg har ferie, butikkerne har åbent, og vi kan undvære varme i huset...

Ser frem til indput. På forhånd tak
Tonni Madsen


Brugeravatar
Flunk
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 5377
Tilmeldt: 02 jan 2007 10:20
Mit fyr: Scotte 16 kW med Blackstar BS1016 kedel
Areal: 186 + 160 l VVB
Brændsel: 8 mm Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 3660
Geografisk sted: Sjælland N / Slagslunde
Modtaget likes: 1 gang

Re: Rørføring til radiatorer... what to do...

Indlæg af Flunk » 17 aug 2010 13:09

Jeg ville uden tvivl lave den dyre løsning.
Det giver størst fleksibilitet, og størst mulighed for tilpasninger.
Har du regnet på hvad det kommer til at koste ekstra?
__________________________________________________________

Flunk ( Claus )

Online: http://pillefyr.nordjysk-bioenergi.dk/d ... ?mac=Flunk

søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Rørføring til radiatorer... what to do...

Indlæg af søren ø » 17 aug 2010 17:41

Men det med at drosle hver enkel radiator gøres bedst enten med en forindstillet fremløbsventil eller en såkaldt raditrim på returen. Alt det med kuglehaner er noget rod. Kuglehaner til hver enkelt? Sikkert en fin ide, men tror aldrig du kommer til at bruge det til noget. Når du lukker, har du stadig vandet stående i den og det skal tappes af inde i stuen istedet for at tappe det af i kælderen=potentielt vand på gulvet...
Hvis du alligevel laver så meget om, hvorfor fræser du så ikke rørerne i væggen og sætter en pexdåse, 100 gange pænere resultat.
All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Rørføring til radiatorer... what to do...

Indlæg af Zarge » 17 aug 2010 22:39

Hejsa tak for indputtene indtil videre :great: :great: :great: .
FLUNK: Det vil naturligvis blive noget dyrer og også fylde noget mere i kælderen, men det er jeg ligeglad med, jeg vil bare være sikker på at jeg ikke har overset noget som kan betyde at anlæget ikke kommer til at køre ordenligt bagefter...
SØREN Ø: Ved det godt, det var også mest for at ha muligheden for at lukke lidt for flowet til den radiator der står med 5mtr rør, hvis vandet hellere vil igennem den end den der kommer til at stå med 70mtr rør...
Men jeg ved ikke om der kan opstå den slags problemer når alle radiatorerne sidder parallelt, med en alm Alpha2 som jeg regner med skal stå på auto.
Og den med at vandet jo skal tappes af hver enkelt kreds ved problemer havde jeg ikke lige tænkt på... :wink: point taken.
Kom lige til at tænke på... kunne det være smart at smide en sådan på istedet for den førnævnte fordeler... http://www.vvs-eksperten.dk/index/g-v-f ... 2bar-p3294 Ved godt den er tiltænkt gulvvarme, men den giver vel bedre indstillings muligheder hvis det viser sig at blive nødvendigt, og er jo også lidt fancy med flowmåler pr kreds /radiator...
Står dog ikke hvilke studser der er på men det er jo nok desværre 20mm... Regner med at lave det hele i 15mm da det langt billigere, og vel nok kan klare det når der kun bliver en radiator pr streng, eller?
Tænkte på at bruge pre isoleret 15mm RIR http://www.vvs-eksperten.dk/index/15mm- ... uni--p1982
For selvom alle rør kommer til at ligge under loftet i en opvarmet kælder så går det vel ikke at bruge RIR uden isolering, eller...?
Ang pexdåser, så vil det betyde at jeg skal ha gang i rillefræseren i alle rum i stue etagen, det har jeg ikke meget lyst til når jeg kan "nøes" med at svine i kælderen... :oops: Men ellers en go ide. Fik hos vvs-ekspertern (kan ikke finde sættet på hjemmesiden) fremvist et sæt med et par hvide plastrør, og en skjuler til at klikke over fittingen ved termostaten, til at skjule pexen, det finder jeg en noget mere "mig venlig" løsning icon_cheesygrin.gif
Kom endelig med flere indput, ombygningen er lidt for stor til at jeg ha lyst til at være bagklog... :roll:
Forresten kan det virkelig passe jeg skal op i en 200ltrs ekspantion med en almindeligt 2etagers installation, og en 1200ltrs akkutank...

På forhånd tak Tonni Madsen

Flemmingth
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1034
Tilmeldt: 20 mar 2010 20:25
Mit fyr: MGM Comfort 15 + Passat Ventum VG-40
Areal: 210
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Roust, 6818 Årre
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 34 gange

Re: Rørføring til radiatorer... what to do...

Indlæg af Flemmingth » 18 aug 2010 17:34

Traditionelle frem- og retur hovedledninger er jo fordelerrør - blot væsentlig længere end dem du har set hos VVS-Eksperten, så Alpha'en kan ikke "mærke" forskel.
I auto regulerer Alpha'en efter trykforskellen mellem tryk- og sugeside. Falder trykforskellen (radiatortermostat åbner) skruer Alpha'en op - og omvendt, så om radiatorerne 5 eller 40 meter PEX borte har ingen betydning i praksis (teoretisk er der selvfølgelig en lille forskel på om vandet skal gennem 5 eller 40 meter).
Hvis forbruget er så stort, at Alpha'en ikke kan følge med, vil de nærmeste radiatorer selvfølgelig få mest vand, men den situation tror jeg ikke du kommer i.
Jeg har selv en Alpha 25-40 til 150+60 m2 100 år gl. hus, og har aldrig oplevet varmemangel i fjerneste ende.
Men - hvis du ikke vil have sauna i kælderen, og tro du har gulvvarme i stue etagen, skal du have de mange meter PEX godt isoleret. Til gulvvarme regner man med 3-4 meter PEX / m2 gulv (såvidt jeg lige husker) ved 30-35 gr. C. Hvor mange meter PEX er det lige du får lagt, og med hvilken temp. ?
Med varm hilsen
Flemming Thomsen
Hvad kan udskydes til imorgen, skal ikke laves idag - thi imorgen er det måske overflødigt


søren ø
Supporter
Supporter
Indlæg: 1018
Tilmeldt: 01 jan 2007 21:06
Mit fyr: Benekov pl27
Areal: 180
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: midtfyn
Kontakt:

Re: Rørføring til radiatorer... what to do...

Indlæg af søren ø » 18 aug 2010 18:04

All men are created equal, but only the bravest become firefighters.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Re: Rørføring til radiatorer... what to do...

Indlæg af Zarge » 21 aug 2010 10:01

Så blev beslutningsfasen afkortet... En af mine 2,5" hovedstrenge i kælderen begyndte at dryppe igår...
Så nu er jeg ved at flå hele skidtet ned...
Det bliver en 15mm pexstreng pr radiator, direkte fra termostat til fordelerrør ved akkutank.
Ekspedienten hos vvs-eksperten var godtnok ved at få kaffen galt i halsen da jeg kom for at afhente 500mtr pex... icon_cheesygrin.gif

Men tak for hjælpen
Mvh Tonni Madsen


Besvar