Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Hvis du ikke ved hvor du skal stille dit spørgsmål, er du velkommen til at gøre det her
Anders
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:52

DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Anders » 14 aug 2010 11:22

Hej Jeg savner lidt information om DSU 6 fra dansk stoker , som går på tilfredshed og driften generelt. måske også lidt om hvilke træpiller der duer. Har et ældre hus på 180 kvm med hulmursiso og nye vinduer og døre, 10 kvm solfanger som også går på rumvarmen og er tæt på at købe dette anlæg. :wink:


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Jens » 14 aug 2010 20:14

Hej

Med risiko for at gentage mig selv, så er det en støbejernskedel, hvilket i min verden er noget skrammel at gøre rent.

Dernæst er den medfølgende styring, meget simpel uden mulighed for blot det at kunne pausefyre (medmindre der er kommet ny styring, siden jeg købte min i 2007). Dvs at sneglemængde og luft skal indstilles til det aktuelle forbrug, som bekendt kan ændre sig meget fra dag til dag.
Der kan tilkøbes modul til pausefyring (kaldes mellemstarter hos dem), til den ublu pris af 1875,-, men fyret kan stadig ikke selv modulere op og ned efter forbrug :-(
Udnyttelsesgraden er opgivet til 87 %, - jeg vil sige at uden ekstra hjemmelavede røgvendere og en anden styring, så må de have haft en utrolig heldig dag, da de testede den.

MEN hvis man laver ekstra røgvendere (som også er i vejen når den skal renses) og køber en anden styring som kan modulere efter aktuelt varmeforbrug, så kan den komme til at køre med en gennemsnits-udnyttelsesgrad på over 87 % i vinterhalvåret Nov - Apr.
Og så kører den utroligt driftsikkert, har ikke haft et eneste driftstop i den forgangne vinter. Bruger Barlinek-træpiller, men tror den er ret ligeglad.

Men skulle jeg vælge idag, så købte jeg en Scotte eller Woody i stedet, - for det første har de en langt bedre styring og mulighed for automatisk start/stop, hvilket giver mulighed for sommerdrift og som helt sikkert er smart sammen med solvarme.
De er testede til væsentlig bedre udnyttelsesgrader, de er væsentlig billigere - i særdeleshed når du oveni prisen for DSU-en skal lægge nogle tusinde for at få en brugbar styring.
Bare besparelsen i indkøb vil formodentlig kunne dække udgiften til en ny kedel til Scotten, hvis den om nogle år (sikkert rigtig mange) skulle være tæret op.

Så konklusionen må være: Med en anden styring og ekstra røgvendere, så er DSU-en både meget driftsikker og meget effektiv.
Men den er alt for dyr og styringen er alt for primitiv. I 2010 må det være et minimumskrav at styringen er fuldt modulerende efter aktuelt varmeforbrug, og det burde også være et krav at den selv kan tænde (ved godt at det også er en mangel ved flere af de dyre mærker).

Nej, jeg vidste ikke nok om stokere, da jeg købte min og troede at 3-35Kw betød at den kunne modulere indenfor dette område, men nej - den kan stilles til at yde et enkelt sted indenfor dette område, og skal den yde andet, så skal der stilles igen på diverse relæer. (Købte ny styring på nettet efter 14 dage)

Valget er dit, men jeg ville kigge lidt nærmere på Scotte/Woody hvis du kun vil fyre med træpiller, og ellers måske Benekov hvis du overvejer at bruge korn. Men der er mange mærker og det afhænger jo også meget af antallet af kroner du vil investere.
Jeg ville dog forlods fravælge både BB14 (alt for dårlig udnyttelsesgrad) og Bio18 (både dårlig udnyttelsesgrad og støbejernskedel som er træls)
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af pille bruger » 14 aug 2010 21:02

Jens skrev:Hej

Med risiko for at gentage mig selv, så er det en støbejernskedel, hvilket i min verden er noget skrammel at gøre rent.

Dernæst er den medfølgende styring, meget simpel uden mulighed for blot det at kunne pausefyre (medmindre der er kommet ny styring, siden jeg købte min i 2007). Dvs at sneglemængde og luft skal indstilles til det aktuelle forbrug, som bekendt kan ændre sig meget fra dag til dag.
Der kan tilkøbes modul til pausefyring (kaldes mellemstarter hos dem), til den ublu pris af 1875,-, men fyret kan stadig ikke selv modulere op og ned efter forbrug :-(
Udnyttelsesgraden er opgivet til 87 %, - jeg vil sige at uden ekstra hjemmelavede røgvendere og en anden styring, så må de have haft en utrolig heldig dag, da de testede den.

MEN hvis man laver ekstra røgvendere (som også er i vejen når den skal renses) og køber en anden styring som kan modulere efter aktuelt varmeforbrug, så kan den komme til at køre med en gennemsnits-udnyttelsesgrad på over 87 % i vinterhalvåret Nov - Apr.
Og så kører den utroligt driftsikkert, har ikke haft et eneste driftstop i den forgangne vinter. Bruger Barlinek-træpiller, men tror den er ret ligeglad.

Men skulle jeg vælge idag, så købte jeg en Scotte eller Woody i stedet, - for det første har de en langt bedre styring og mulighed for automatisk start/stop, hvilket giver mulighed for sommerdrift og som helt sikkert er smart sammen med solvarme.
De er testede til væsentlig bedre udnyttelsesgrader, de er væsentlig billigere - i særdeleshed når du oveni prisen for DSU-en skal lægge nogle tusinde for at få en brugbar styring.
Bare besparelsen i indkøb vil formodentlig kunne dække udgiften til en ny kedel til Scotten, hvis den om nogle år (sikkert rigtig mange) skulle være tæret op.

Så konklusionen må være: Med en anden styring og ekstra røgvendere, så er DSU-en både meget driftsikker og meget effektiv.
Men den er alt for dyr og styringen er alt for primitiv. I 2010 må det være et minimumskrav at styringen er fuldt modulerende efter aktuelt varmeforbrug, og det burde også være et krav at den selv kan tænde (ved godt at det også er en mangel ved flere af de dyre mærker).

Nej, jeg vidste ikke nok om stokere, da jeg købte min og troede at 3-35Kw betød at den kunne modulere indenfor dette område, men nej - den kan stilles til at yde et enkelt sted indenfor dette område, og skal den yde andet, så skal der stilles igen på diverse relæer. (Købte ny styring på nettet efter 14 dage)

Valget er dit, men jeg ville kigge lidt nærmere på Scotte/Woody hvis du kun vil fyre med træpiller, og ellers måske Benekov hvis du overvejer at bruge korn. Men der er mange mærker og det afhænger jo også meget af antallet af kroner du vil investere.
Jeg ville dog forlods fravælge både BB14 (alt for dårlig udnyttelsesgrad) og Bio18 (både dårlig udnyttelsesgrad og støbejernskedel som er træls)
Der er vi nu ikke helt enige :shock:
Scotte eller BB14 har næsten samme virknings grad new4
Scotte styringen er bare meget mere nørdet end BB14 styringen.
Begge er 100 % modulerende, og ganske gode anlæg.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Jens » 14 aug 2010 21:21

Er det ikke kun 85 % på BB14 og over 89% på Scotten ??

Indrømmet forskellen er ikke så stor som jeg troede, mente faktisk at Scotten var over 92%, - men det er vist Woody-en på en comfortkedel.

Har så blot hørt at BB14 kan ligne noget en lærling har svejst sammen en mandag morgen efter heftig bytur i weekenden, men det er meget muligt at Opop-kedler ikke er kønnere i svejsningerne.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af pille bruger » 14 aug 2010 21:32

Jens skrev:Er det ikke kun 85 % på BB14 og over 89% på Scotten ??

Indrømmet forskellen er ikke så stor som jeg troede, mente faktisk at Scotten var over 92%, - men det er vist Woody-en på en comfortkedel.

Har så blot hørt at BB14 kan ligne noget en lærling har svejst sammen en mandag morgen efter heftig bytur i weekenden, men det er meget muligt at Opop-kedler ikke er kønnere i svejsningerne.
Jo målingen er korrekt hvis du har instrumenter til at indstille forbrændingen 100 % rigtig.
Og hvor mange har lige det ?
Hvad du har hørt om svejsningerne kan jeg ikke genkende på de kedler jeg har set.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/


Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Jens » 14 aug 2010 22:23

Det sidste med svejsningerne er da glædeligt, så har det måske kun været en enkel mandagsmodel, - min undskyldning til producenterne for at stille dem i dårligt lys ;-)

Med hensyn til virkningsgrad, så mener jeg stadig at 85 % som det bedst opnåelige resultat, er for ringe i 2010. Når min DSU kan holdes over 87% i gennemsnit over vinteren, så burde nye pladejernskedler også kunne det uden problemer.
Det måles med Ista flow og energimåler (a' la Kamstrup måler) og mængden af træpiller føres der regnskab med, så målingerne burde være gode nok.

Det burde iøvrigt være standard udstyr på alle fyr med sådan en energimåler, fordi så kan man netop optimere på forbrændingen, så man får det maksimale ud af pillerne.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Brugeravatar
Fyrteknik
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 612
Tilmeldt: 31 dec 2006 10:55
Mit fyr: RTB

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Fyrteknik » 15 aug 2010 09:00

Når du måler din "virkningsgrad", er det så også med en fremløbs temperatur på 80 grader ?

Husk at alle virkningsgrader er målt ved 80 grader og det har særdeles en stor betydning ved en støbejerns kedel som ikke er særlig godt isoleret
Jan Pihl
Indehaver af Fyrteknik
Certificeret RTB - Woody - Ekoheat - Denviro - Vølund - Gejs - Baxi forhandler.
Salg - service og reparation af alle stoker og pillefyr overalt i Danmark.

Anders
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 2
Tilmeldt: 14 aug 2010 10:52

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Anders » 15 aug 2010 11:00

Tak for din melding Jens,hvilket jeg syntes er meget brugbart til mine overvejelser :great: . Jeg hæfter mig ved driftssikkerheden som jeg er parat til at ofre lidt ekstra på og ved at skulle opgradere styringen for at få den udnyttelsesgrad på 87% som er stillet udsigt . Hvad er det for en styring og har du haft en dialog med producenten om det? I øvrigt så skifter jeg til Pillfyr fordi jeg har haft et Baxi fastbrændselsfyr af pladejern som var tæret igennem og det er som udgangspunkt derfor jeg syntes godt om støbejernskedlen hos en DSU 6 , desuden er jeg som "fastbrændselsfyrer" vant til at arbejde med sagerne og derfor ikke særligt afskrækket af det arbejde der følger med. Er der nogen gode forslag til pillebeholder som ikke koster 5000.- som hos DSU´en .Duer den til 2500.- fra Bio 18´en ?
Konen har fødselsdag så jeg må hellere slutte og komme tilbage til forum igen i morgen :)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Jens » 15 aug 2010 11:10

Godt set J.P. - min fremløbstemp er kun 65, hvilket nok er medvirkende til det gode resultat på over 87%.

Tror så den største gevinst kommer fra en lavere røggastemperatur og ikke på grund af den mangelfulde isolering.

Hvis du iøvrigt har ret i at støbejernskedler er dårligt isoleret, - så er det da blot en ekstra grund til at fravælge dem. Og der er ellers grunde nok i forvejen.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: DSU 6 er der kommentarer til Stokeren

Indlæg af Jens » 15 aug 2010 12:00

Anders > Der er to meget vigtige detaljer, for at nå op på de 87 %

1. Der er skal to ekstra røgvenderplader i, som er trælse og i vejen, som skal tages ud når der skal renses og ved optænding, og som fuldstændig spærrer for udsyn til bålet.
Uden disse røgvenderplader lægger virkningsgraden i mit tilfælde nede på lidt over 75 %

2. Jeg har stålskorsten, så jeg kan køre med en røgtemperatur nede mellem 80 og 120 grader, uden problemer med kondens. Det tror jeg ikke går i en muret skorsten, hvis det er det du har.

Dialog med producenten er ikke rigtig en mulighed, han er såmænd meget hyggelig at snakke med, men har et temperament uden lige, og er bestemt ikke modtagelig for kritik, så ryger han lige i det røde felt. Han var villig til at købe styringen tilbage (pris ukendt), men derved bortfaldt al garanti på anlægget.
Der var ingen tvivl om at jeg var en idiot, når jeg ikke kunne få hans anlæg til at køre ordentlig, - og den fine nye alpha pumpe og en shunt til fremløb til huset, det duede bare slet ikke.
Det havde han selvfølgelig ret i, for når styringen hverken kan modulere eller gå i pause, så kræves der jo et jævnt forbrug for at det kører ordentlig. Men sådan er ens varmeforbrug jo sjældent, og med en anden styring, så kan det også fint lade sig gøre.

Jeg synes stadig det er alt for dyrt, og der skal bøvles alt for meget og ofres ekstra kroner, inden det kører ordentlig. Og det er dig som står med alle problemerne, for med det samme du begynder at modificere lidt hist og pist, så fralægger producenten naturligvis alt ansvar for det (hvilket jo også er rimeligt nok).

Og selv om han siger at støbejernskedlen er ligeglad med returtemperatur, så kører den bedst med en kedelshunt, så retur holdes over 45 grader, hvilket også forhindre at askeskuffen sejler i kondensvand.

Jeg kender ikke driftsikkerheden på en Scotte/Woody, men det er vel det mest solgte pillefyr herhjemme, og der er da ikke så mange som klager over problemer herinde, blot pillerne er af rimelig kvalitet. Og du kan vel købe næsten 2 Scotter for det DSU-en koster med ekstra styring osv.
Det er selvfølgelig fint at en støbejernskedel måske kan holde 50 år, men inden den tid er der forhåbentlig kommet noget nyt som er meget mere effektiv.

Og det jeg savner mest er vel næsten at den kunne starte selv, det ville gøre livet en del lettere, - især hvis man vil bruge den om sommeren.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !


Besvar