Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

TB Mini

Spørgsmål vedr. TB Mini samt det tilbehør der laves til TB Mini Brændere
Besvar
Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

TB Mini

Indlæg af soc » 10 jan 2007 10:39

Kom frem af busken, og deltag i debatten

8)
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif


Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 10 jan 2007 10:42

Ja ja, men jeg har jo ikke nogle kvaler!!! :-)
mvh
ktm
mvh
ktm

Brugeravatar
soc
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1158
Tilmeldt: 23 dec 2006 16:27
Mit fyr: Benekov vl 50
Areal: 120
Brændsel: gratis solsikkepiller samt smuld
Dagligt forbrug: rigeligt
Årligt forbrug: alt det det kræver
Geografisk sted: Nordjylland

Indlæg af soc » 10 jan 2007 10:49

Vi må finde en date til dig...

Er der virkelig ikke andre tb ejere her...

Kom frit frem
---- soc, også kaldet Stumpen. Nu ved i hvorfor c004.gif

Brugeravatar
Ravnebjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 mar 2007 15:30
Mit fyr: Ikke udfyldt

Indlæg af Ravnebjerg » 13 mar 2007 17:45

Jeg har da også TB-Mini. Har kørt upåklageligt nu i 1 1/2 md. Prøver mig lidt frem med hensyn til hvilken indstilling der giver lavest pilleforbrug. I den sidste måned har jeg været bortrejst, og fyr + radiatorer var indstillet til at holde ca. 13-15 grader i huset, som er ca. 300 m2. Pilleforbrug ca. 10 kg/døgn. Ved normal stuetemperatur i de første 14 dage af feb. kunne jeg holde et forbrug på ca. 30 kg/døgn. Inden jeg begyndte alle mine forsøg var forbruget ca. 45 kg/døgn.
Hvad mener i derude på forumet om mine kortvarige erfaringer.
lad gå i kødet på tp-leverandørerne så vi kan få ordentlige priser
Finn

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 13 mar 2007 17:56

Hvad er det for en kedel du har?
Hvilke piller bruger du?
Det må da siges at være et meget lavt forbrug.
mvh
ktm
mvh
ktm


Brugeravatar
Ravnebjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 mar 2007 15:30
Mit fyr: Ikke udfyldt

TB-Mini

Indlæg af Ravnebjerg » 13 mar 2007 19:05

Det lyder godt, at du synes mit forbrug er lavt, så må jeg jo have ramt noget af det rigtige med indstilling af fyret. Min kedel er en spritny Roca P 30-6, med mulighed for fastbrændselfyring eller pillefyring. Så kan jeg jo skifte som det passer mig og fyre med billigt brænde når jeg har adgang til det eller piller når jeg bliver doven eller er på vinterferie.

Jeg har købt pillerne hos http://www.fyr-selv.dk . Det er tyske træpiller fra http://www.german-pellets.dk .
Det var måske en ide at den indkøbsforening jeg har set omtalt på Forum selv importerer herfra, så man sparer mellemhandleravancen. Da jeg taler udmærket tysk vil jeg da gerne hjælpe til med kontakten hvis foreningen måtte ønske det. Import af 700-1000 tons kan vel nok interessere dem, hvis ikke de har en bindende aftale med fyr-selv. Evt. kunne man også lade et andet tysk firma købe pillerne og så videresende dem til Danmark. Jeg har en god ven i Kiel, som sikkert gerne ville hjælpe med en sådan transaktion.

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 13 mar 2007 19:36

Jeg bruger i disse dage ca. 45-50 kg til at opvarme 300 m2 beboelse og 112 m2 værksted.
Det er så på en gammel Salamander, som jo ikke er verdens mest effektive. Det er derfor vældig interessant at høre om dine erfaringer, idet jeg tæller noget på kanpperne om jeg skal skifte kedel, for at få en bedre økonomi.
Mit største problem er, hvis jeg får piller med for meget smuld. Jeg fik i efteråret 16 tons piller, der normalt er af meget fin kvalitet, men i år var forsynet med meget mere smuld. Det giver langt flere driftstop og rensninger :-(
Jeg synes fyr-selv fører en meget høj pris på sine produkter og jeg kan ikke få dit link til den tyske producent til at virke.
Et godt råd: hav en tænder/gløderør og en flammeføler liggende på lager. Tænderen skifter jeg ca. en gang om året og flammeføleren lidt op og ned, alt efter hvor heldig man er. De går altid i stykker fredag eftermiddag kl. 16.00!!!
Jeg er spændt på at høre om dine erfaringer.
mvh
ktm
mvh
ktm

Brugeravatar
Ravnebjerg
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 mar 2007 15:30
Mit fyr: Ikke udfyldt

Link til German pellets

Indlæg af Ravnebjerg » 13 mar 2007 21:33

Hej igen

Linket til German pellets er selvfølgelig
http://www.german-pellets.de ikke.dk, sådan kan det gå når man er vant til at refefrere til danske hjemmesider. Det ligger i rygmarvsautomatikken.
Det er muligt at fyr-selv har lidt høje priser, men pillerne har nu været helt ok, og brændværdien synes jeg ser hel ok ud. Smuldmængden kan jeg dårligt vurdere, men min ven som så til fyret har fortalt, at han kun har renset fyret en gang i løbet af 1 md, og at der næsten ikke satte sig støv på de små glas ved fotocellen på indløbsrøret, så det tyder på en ok-kvalitet mht støv. Hvem køber du tp hos, og hvadbetaler du for dem. Er der god mængderabat. Jeg har ret god plads, så mindst 10 tons kan jeg have uden problemer. Jeg har ingen silo endnu, så p.t. må det være i sække.
Mht din gamle Salamander kedel, kan jeg sige, at jeg umiddelbart valgte at udskifte min gamle Amanda (45 år gl) da jeg i kraft af min civilingeniøruddannelse umiddelbart kunne vurdere, at den ikke var effektiv nok. Det viste sig, at være sandt, da jeg i en periode fyrede med brænde, for at sammenligne forbruget i forhold til den gamle Amanda. Og hvad tror du? Mit brændeforbrug blev reduceret med 25-30%. Det er da noget der kan mærkes, også i indbæring af brænde!!!
Finn

Brugeravatar
ktm
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 335
Tilmeldt: 10 jan 2007 10:29
Mit fyr: Luft-Vand varmepumpe. Thermia Atec
Areal: 300
Brændsel: El
Geografisk sted: Nordvestsjælland
Modtaget likes: 4 gange

Indlæg af ktm » 14 mar 2007 09:38

Den rensehyppighed du beskriver, genkender jeg også fra sæsonen 05/06. Da kunne jeg snildt indfyre et tons piller og så rense fyr og kedel. Denne sæson skal jeg rense mindst en gang om ugen og i særlige uheldige tilfælde oftere.
Jeg kan slet ikke have glassene på, idet de støver eller soder til. Fyret har tendenser til tilbagebrænding, når der er meget smuld i brændslet.
Jeg har klaget og får vist nok en kompensation i løbet af denne uge.

I denne sæson har jeg haft monteret en røgvender og jeg "fedter" med mængdeindstillingen, således jeg kører på ca. et trin lavere end tidligere. Det betyder at fyret aldrig stopper og starter. Sammen med det mildere vejr, har det betydet at mit forbrug i år er faldet med ca 30%.

Jeg har købt Såbi piller tidligere, men nu hedder de Neova. Jeg købte 16 tons i efteråret og gav lige omkring kr. 2.000 pr palle med 960 kg leveret. Det var med lidt mængderabat.

Hvis jeg bare turde tro, at jeg kunne opnå yderligere en besparelse i penge og arbejde, ville jeg også skride til en udskiftning, men jeg kan ikke holde tanken ud om, at det ikke vil ske alligevel :-)

mvh
ktm
mvh
ktm


Besvar