Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Pede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 jun 2010 09:02

Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af Pede » 02 aug 2010 19:43

Hejsa,

Jeg er nu MEGET tæt på at bestille et solfanger system, til et hus hvor der bliver brugt tæt på 20.000 om året på varme.

1. Men har nu hørt at solfangere i praksis kun kan varme brugsvand op, IKKE vandet til opvarmning af huset. Altså at vandet ikke når meget over 30 grader. Det jeg har i radiatorerne idag er på omkring 60C. Giver dette overhoved mening da både forbrugsvand og radiospirallen mig bekendt går gennem samme VVB.

Jeg har dog også læst et sted at væsken som går gennem solfangeren skulle nå op over 100C grader?

Så, kort sagt: Kan man opvarme huset med solfangere på taget, eller er der kun lige nok til at man kan tage et varmt bad sidst på dagen??

2. Er det sandt at man kan trække varme ud, selvom der er overskyet? Altså at varmen suser igennem skyerne og ind i rørerne, med kun et lille tab?

3. Hvis man virkeligt kan opvarme huset med solvarme, og et sæt koster 11.000, og man bruger for 20.000 om året (huset er dårligt isoleret), så lyder det jo næsten for godt til at være sandt!? er det det??


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af pille bruger » 02 aug 2010 19:59

Før du går videre er det en rigtig god ide at besøge en der har et anlæg tilsvarende det du kigger på.
Alt efter hvor mange rør du sætter op kan du hente energi ud af solen, og alt efter hvordan du indstiller
styringen kan du bestemme udgangs temperaturen på solfangeren.
Den kan nemt komme over 100 grader, men det giver jo ikke meget varme i varmtvandsbeholderen.
Rørsolfangere virker også når det er overskyet, men de giver mest når der er fuld sol.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Pede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 jun 2010 09:02

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af Pede » 02 aug 2010 20:34

Tak! :)
1. Hvordan skulle jeg finde nogen som har det anlæg jeg kigger på? Og hvordan har folk det med at blive opsøgt? :)
2. Hvis det let kan blive over 100 grader så så burde det da ellers kunne overføre en del varm til VVB? men du lyder ikke så optimistisk, hvorfor gør du ikke det??
3. Mht til hvor meget de kan give på en overskyet dag, taler vi så 20% eller 80% af en skyfri dag?

Mange tak for svaret :)

Jens
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1078
Tilmeldt: 15 jan 2007 23:26
Mit fyr: MGM 15 Comfort + Passat Atmos m. akku.
Areal: 275
Brændsel: Træpiller + brænde i Atmos'en
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: 6 t + brænde
Geografisk sted: Sydvestjylland
Givet likes: 75 gange
Modtaget likes: 60 gange

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af Jens » 02 aug 2010 21:03

Uden nogen form for ekspertise ud i solvarme, så kan jeg se noget som trækker lidt fra i regnestykket med de 11.000,- kontra de 20.000,- , - og det er den triste kendsgerning, at langt det meste af din varmeregning på de 20.000,- kommer fra vinterhalvåret, hvor solen ikke skinner særligt meget, - og kan derfor ikke erstattes af solvarme.

Dertil kommer så at et anlæg med kun 18 rør næppe kan varme meget andet end brugsvandet op, vel at mærke om sommeren.
Mener der er en bruger herinde, som virkelig får et tilskud fra solen til rumopvarmning også i forår og efterår, men han har altså også 135 rør, - og det er jo unægtelig en lidt anden pose penge, man skal op med for det.
Mvh Jens

Hvis du ikke ændre kurs, - så risikere du at ende der, hvor du er på vej hen !

Pede
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 7
Tilmeldt: 06 jun 2010 09:02

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af Pede » 02 aug 2010 21:28

God point. Jeg overvejede også om man skulle bruge de 11.000 på isolering af taget istedet for solvarme.

Hvad mener folk når de siger man kun kan opvarme brugsvandet? Det hele ender vel i VVB (varmvandsbeholderen) - og der kan man da ikke skelne mellem forbrugsvand og radiatorvand?

Jeg tror min plan er at starte med 18-30 rør, og så en gang om året eller når jeg har lidt extra på kontoen og har set at det første sæt rør virker, at købe et sæt mere. Så kan man måske vinde et måned mere i forår/efterår for hvert sæt man køber.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9830
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af pille bruger » 02 aug 2010 21:56

1. Hvordan skulle jeg finde nogen som har det anlæg jeg kigger på? Og hvordan har folk det med at blive opsøgt? :)

Du er da velkommen til at kigge ind, ellers kig i profilen, og send vedkommende en pb. icon_cheesygrin.gif

2. Hvis det let kan blive over 100 grader så så burde det da ellers kunne overføre en del varm til VVB? men du lyder ikke så optimistisk, hvorfor gør du ikke det??

Fordi det er pga. ringe cirkulation i solfangeren.

3. Mht til hvor meget de kan give på en overskyet dag, taler vi så 20% eller 80% af en skyfri dag?

Det er de ikke nogen der kan give et præcist svar på. :wink:
Pede skrev:God point. Jeg overvejede også om man skulle bruge de 11.000 på isolering af taget istedet for solvarme.

Hvad mener folk når de siger man kun kan opvarme brugsvandet? Det hele ender vel i VVB (varmvandsbeholderen) - og der kan man da ikke skelne mellem forbrugsvand og radiatorvand?

Hvis solfangeren ikke er stor nok tilføres der kun en begrænset mængde varme.
Derfor er der ikke overskud nok til også at forbruge til opvarmning.


Jeg tror min plan er at starte med 18-30 rør, og så en gang om året eller når jeg har lidt extra på kontoen og har set at det første sæt rør virker, at købe et sæt mere. Så kan man måske vinde et måned mere i forår/efterår for hvert sæt man køber.
God ide
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Sol-eco
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 50
Tilmeldt: 05 apr 2007 20:50
Geografisk sted: Langeskov Fyn

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af Sol-eco » 03 aug 2010 08:50

Hej

Det anlæg du har kig på, er kun egnet til at levere varmt brugsvand. Samtidig er det et meget lille anlæg som med lidt god vilje vil kunne levere det varme vand du skal bruge i sommermånederne hvis du vel at mærke ikke bruger for meget varmt vand eller har din opvasker koblet på det varme vand.
Det er min erfaring at til et normalt varmtvandsforbrug for en familie på 4 skal der bruges et system på 30 rør og en 300 liters beholder. Så får man ca dækket 50-60% af sit behov for varmt vand. D.v.s at det varme vand klares af solfangeren i perioden start maj til slut august og resten af året giver solvarmen et tilskud. Såfremt man ønsker at lave varmt vand til at opvarme huset også, så kræves der en akkumuleringstank og en varmeveksler, samt noget mere solfanger areal.
Jeg har selv haft 120 rør samt en 2000 liters akkumuleringstank og en 300 liters varmtvandsbeholder. I mit tilfælde betød det at jeg kunne slukke for mit stokerfyr i starten/midten af april og først skulle tænde det igen i starten af oktober.

Da jeg fyrer med stoker har jeg ikke den helt vilde besparelse i kr, jeg sparer vel ca 3 ton brændsel, men til gengæld skal jeg ikke rense/fylde fyr i ½ år, og jeg slipper for problemer med dårlig forbrænding mv. i sommervarmen. Det er også noget værd for mig.
Hvis man ikke vil investere i en akkumuleringstank, så skal man efter min mening ikke forvente at kunne få ret meget ud af overskudsvarmen selvom man har en varmeveksler på. Så skal det i bedste fald betragtes som en overkogs sikring at man kan sende sit overskydende varme i badeværelsesgulvet eller anden del af central varmesystemet.

Som tommelfingerregel kan man regne med en tilbagebetalings tid på et solvarme anlæg til brugsvand på ca. 5-6 år hvis den varme der erstattes er gas eller olie. Er det el så er det nok nede på 3-4 år. De nævnte tider afhænger selvsagt af hvilken pris solfangeren købes til og hvilken ydelse den kan levere.

Det er rigtigt at vakuumrørs fangere sagtens kan varme vand op til 100 grader selv på en overskyet dag, men mængden af vand der kan varmes op til denne temperatur er meget lille. Istedet for at kunne varme 50 liter op er der måske kun tale om 1 liter.
mvh.

Bjarne
Bjarne Damsgaard

Forhandler af solfangeranlæg
http://www.sol-eco.dk

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af Flemming DJ » 03 aug 2010 20:33

Hvor meget jeg end går ind for solvarme, så vil jeg mene, at man næppe får større besparelse pr. krone end ved isolering. Dog afhængigt af den eksisterende isoleringsmængde, da de første cm er de bedste.

Når det er sagt, så er det da alligevel NOGET af en besparelse, de 40% prisnedsættelse på det anlæg - hvis man da kan regne med det.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af majland » 09 aug 2010 15:07

Enig med Flemming. Tilbagebetalingstiden på efterisolering er meget kortere end solvarme.

Og om 20000kr til varme er er meget eller lidt afhænger helt af huset... Vi bruger vel op mod 15000kr og har så kørt med elvandvarmer hele sommeren.... - Der er vel også et par tusinde kroner.

Nu har jeg så snart en månend haft 10m2 solfanger og 500l akku tank. Og det har ikke kunne dække vores brugsvandsbehov. så indtil jeg får lavet noget styring på det så må vi manuelt slå elpatronen til når det kniber (som idag) hvor temperaturen efter morgenbadningen var nede på 40grader...

Men så har jeg da 500l 40grader vand der er fint at hælde i gulvet i badeværelset. Når det er "rigtig" varmt har vi ikke behov for varme derude- Men på gråvejsdage er det rart med lidt tilskudsvarme til at få tørret håndklæderne og gulvet i en fart. Så spildt er varmen ikke ...

Imho Isoler først, kig dernæst på den primære varmekilde ....

Alternativt skal varmtvandsbeholderen alligevel udskiftes så skift til en der er forberedr for solvarme
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

hudle
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 662
Tilmeldt: 17 feb 2009 21:28
Mit fyr: Scotte 20 KW+ 45 rør solvarme
Areal: 320
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6950
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: 10 ton
Geografisk sted: Vestjylland
Modtaget likes: 2 gange

Re: Økonomien - erfaring fra nogen som HAR et kørende?

Indlæg af hudle » 09 aug 2010 17:52

kig på q-pro.dk.. der er god vejledning og ring evt til dem og få en snak... men som andre skriver hvis der ikke er isoleret så kan du have så fint anlæg af alt mulig men får ikke noget ud af det... så isoler først og så kig på det andet bagefter.. jeg har købt et anlæg med 45 rør og 300 l vvb... det skulle bliver rigtig godt
Ejer af www.Klostermultiservice.dk - Salg af minilæssere samt fliserensning og algebehandling. Rodfræsning Klarer vi også :-)


Besvar