Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Baxi 1,5 mærkelig slange

Spørgsmål vedr. Baxi samt det tilbehør der laves til Baxi stokerfyr
Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baxi 1,5 mærkelig slange

Indlæg af Landbo » 05 jul 2010 20:56

danni-nielsen skrev:Fik den forklaring fra twinheat at den er med til og forhindre tilbagebrand og røg i magasinet ved at der bliver overtryg deri, det virker kun hvis man har en tæt låge pakning.
Jamen dog, en til. icon_cheesygrin.gif Udsagnet om røg i magasinet er uden tvivl rigtigt, meen tilbagebrand er, set gennem min optik, nok mere tvivlsom.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.


Landbo
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1429
Tilmeldt: 20 nov 2008 20:55
Mit fyr: SK-STOKER 16 Kw med TM-3006
Areal: 170
Brændsel: Flis og andet brændbart.
Årligt forbrug: ????
Geografisk sted: Thy (Vest for Thisted)

Re: Baxi 1,5 mærkelig slange

Indlæg af Landbo » 08 jul 2010 22:54

Hej.

Fik mig endelig taget sammen til at finde forskrifterne om en stokers sikkerhedsindretning. Følgende er sakset fra en publikation udgivet af Brandteknisk institut. Kaldes vist BV 32 (tredie udgave) i daglig tale. Min har nogle år på bagen. Om der forelægger en nyere ved jeg ikke.

Under anlægssikkerhed (7.4) står der følgende: Brændselsmagasinet skal udføres af stål med tætsluttende låg. Låget skal være forsynet med en lukkeanordning, der holder låget tilspændt. Låget forsynes med en kontakt der ved åbning afbryder brændselstilførslen samt forbrændingsblæseren, hvis denne skaber farlig røgudvikling bagud gennem magasinet. Kontakten må kun kunne aktiveres/sluttes, når låget er lukket og fastspændt. Citat slut.

Desværre syntes jeg ikke det rigtigt bringer mig videre. Lovligt må det jo være når det stadig bruges af en del fabrikanter. Personligt vil jeg ikke have en stoker monteret med det system, grundet faren for tilbagebrand og alt det bøvl med at tømme og tøre magasinet når brandsikringen har været udløst.
Mvh. Leif.
Selvgjort er absolut velgjort - når det virker efter hensigten !
Motto: Forsøg altid at lave tingene så enkelt det er muligt.

Brugeravatar
K.J.
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 57
Tilmeldt: 16 okt 2008 22:28
Mit fyr: BAXI Multi-Heat 15kW - 350L
Areal: 308 + Fyrrum
Brændsel: Træpiller 8mm (JBC)
Dagligt forbrug: 50-60 kg. pt.
Årligt forbrug: Ca. 14 ton
Geografisk sted: Salling

Re: Baxi 1,5 mærkelig slange

Indlæg af K.J. » 28 jul 2010 23:08

Hej

Nu er jeg ikke ekspert på området, men jeg har oplevet et par gange, hvor jeg har været en slambert til at få tømt ud whistle.gif , at der i det øjeblik jeg har åbnet magasinlågen, opstår kraftig røgudvikling i magasinet. Dette har jeg tolket som en ilttilførsel der har fødet bålet "bagfra" - om man vil - ergo - så længe magasinlåget er lukket/tæt, er tilbagebrand (teoretisk set) ikke muligt. Og det hænger vel sammen med det overtryk som der omtales fra slangen - som jeg forstår det :great: - eller hur...

Blot et indspark :blush:

God sommer til jer - eller i hvert fald "what's left of it"...

Mvh
KJ
Mvh
K.J.


BAXI Multi-Heat 15kW - 350L, iltstyring, trykbeholdersæt, KW trækstabilisator samt Metro 644 VVB

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Baxi 1,5 mærkelig slange

Indlæg af Brandsen » 29 jul 2010 21:24

Halløj i forum,

Jeg er sådan set af samme opfattelse K.J, at slangen eller røret, afhængig af Baxi model, skal forhindre der trænger røg ind i magasinet, og samtidigt forhindre tilbagebrand. Som jeg skrev i min første kommentar i tråden, forhindrer røret der opstår vacuum i tanken. Man kan næppe tømme en 600 liters tank med tætsluttende låg for brændsel, uden der vil opstå et kæmpe vacuum, og dermed få suget falsk luft ind ét eller andet sted fra, og dette 'sted' skulle jo nødigt være fra brændkammeret via sneglekanalen. 8)
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar