Hej stokere,
Vi er et par kollegaer der har startet et projekt op, og vi har et klart mål vi vil nå:
Et ton halmpiller til 999,- Ex moms.
Altså ca. 1249 inkl. moms afhentet og i løs vægt.
Målet er klart, vi vil levere et billigt alternativ til træpiller.
Vi er i øjeblikket i gang med at undersøge markedet, og foreløbigt regner vi med at producere halmpiller med 15-20% rapshalm 79% hvede halm og 1% kridt. Dette skulle sikre en brændværdi over den der opleves i træpiller, og på samme tid undgå de værste problemer ved fyring med halm og korn.
Som flere her på siden, har vi også forsøgt at fyrre med halmpiller i vore stokere, og ofte oplevede vi meget aske som skulle tømmes ud omkring 1 gang i døgnet. Vi er derfor gået i dialog med en producent af stokerfyr for at finde en løsning på dette problem.
Alt i alt håber vi at kunne producere et 100% dansk kvalitetsprodukt, til billige penge, og uden de store ulemper i forhold til træpiller.
Men kan vi sælge det? vi er ude i en investering i millionklassen som skal hentes hjem igen, så det er yderst relevant for os at finde ud af om disse piller overhovedet kan afsættes i den mængde der er nødvendigt for at starte et sådan projekt op. Derfor kunne jeg godt tænke mig at få et par kommentarer fra jer stokerfolk, er i med på ideen?
Er prisen i orden?
Vi har planer om at starte om med en produktion på 2.000 ton årligt hvilket svare til omkring 400 stokerfyr der bruger 5 ton årligt og fyrer med vores produkt, er det overhovedet muligt i Danmark at få så mange vendt over til at bruge halmpiller?
Lad mig høre jeres meninger
MVH
Henrik
PS. Vi ville selvfølgelig også levere på paller i bigbags eller små sække, men vi er ikke kommet så langt at vi kan udregne den merpris det er for os at levere i sække m.m. Men det kommer