hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optimal en

Diskussion og spørgsmål vedr. kedler, installationen og skorstenen
Akkumuleringstank, VVB, Trækstabilisator
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optimal en

Indlæg af Zarge »

Hejsa for at ridse kort op:
Min gamle installation: fra fyret går alt vand igennem en 3-vejsventil som kobler al vand igennem vvb hvis temp er over 65grader, og udenom hvis under.
Dette virker fint om vinteren, varmt vand hustigt uanset hvor meget varme huset "kræver" og da den kobler uden om vvb nar temo falder, så holder vvb sig varm længe.
Så umiddelbart visker dette godt (ved godt at vvb stiger til fyrvands temp, men det genere mig ikke.)
Mit problem er dog at jeg syntes det kniber gevaldigt med varmt vand om sommeren...
Når vvb er nede omkring 30-35 grader (en metro 110ltr) så fyrer jeg op i fyret, den stiger forholdsvis hurtigt til 75-80 grader da huset jo ikke kræver varme i disse tider...
Men, der går mellem 1-2 timer inden vandvarmeren er gennemvarm (ca 70 i toppen og 65 i bunden)
Som sagt bliver fremløb fra fyret tvunget igennem vvb før den når radiator, altså sidder denne i serie med radiatorkreden.
tilgangen til vvb er naturligvis samme temp som fremløb fra fyr (eller et par grader lavere, alle rør er endnu uisoleret) og fraløbet fra vvb er ca 10 grader lavere, men naturligvis stadig "varm".
Jeg har en alpha2 pumpe til at sidde på returen, og jeg tænker på om problemet måske er at når radiatorene ikke kræver varme så giver pumpen for lavt tryk, og vandflowed derfor er for lavt gennem vvb...
Jeg står overfor en størrer omligning af anlæget ( læs: alle rør skal skiftes, et par radiatorer skal skiftes, jeg skal ha koblet en akkutank på, ha ændret stigrør og ekspantionstank, ha flyttet vvb etc... altså skal ant andet end fyret endres/flyttes)
Derfor vil jeg gerne ha lavet det rigtigt denne gang...
Altså varme i huset er jo dejligt.. men varmt vand har uden sammenligning højeste prioritet... hvordan skal dette strikkes sammen?

På forhånd tak Tonni Madsen

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af mejeristen »

hvis jeg har forstået dig rigtigt så løber vandet fra fyret sådan her om sommeren:

fyr --> VVB --> radiator --> retur til kedel : rigtigt??

Hvis det er tilfældet, hvordan får du så flow fra kedel igennem vvb hvis radiatorerne er lukket?? (går udfra at du har et 2-strengssystem)

Ovennævnte vil kun virke om vinteren når der er et varmeforbrug på radiatorerne
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
15
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Har takket: 12 gange
Blevet takket: 9 gange

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af mejeristen »

Nu bor du godt nok langt væk, men du er velkommen til at komme forbi og se mit anlæg, det virker upåklageligt.

Ville gerne vise dig et diagram her, men paint(shop) er ikke min bedste ven og min scanner er død
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af Ernst Drastrup »

Din v.v.beholder skal helst have sin egen returledning hjem til kedlen.
Den må gerne gå på den retur, der kommer fra radiatorene.
Har jeg ikke sendt et par diagrammer til dig.??
God arbejdslyst
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af Zarge »

Mange tak Mejeristen... Ikke utænkeligt at jeg kunne få lyst til det en dag... du er vel ikke tilfældigvis hjemme til hverdag ( der er jo mange der går ledige for tiden, desvære) Kommer nemlig tit vidtomkring på arbejdet, og det kunne jo være det var i den retning en dag... :-)

Ernst, jo det har du skam, men det var ang tilslutning af akkutank, der har jeg forresten lige et par tillægsspørgsmål, men dem tar vi senere...

Sådan som jeg forstår det så skal (læs: normalvis gør man sådan) vvb installeres som en seperat kreds parallel på radiatorkredsen, og sådan var det da jeg overtog huset, men problemet var bare at hvis det var koldt når jeg kom hjem, så "stjal" radiatorkredsen al varme og det tog flere timer inden vvb begyndte at blive varm... Og som tidligere skrevet, så vil jeg MEGET gerne undgå dette, det var derfor jeg placerede vvb først på strengen... Dette virkede også fint i vinters, og jeg havde ikke lige tænkt så langt at når rediatorene blev lukket til sommer så ville flowet forsvinde... Det gør det nu heller ikke, men det falder naturligvis meget kraftigt, jeg har en gammel fætter af en radiator med kuglehane lignende "termostat" (en af dem der skal skiftes..." som jo aldrig bliver lukket helt, og det er nok den der tillader lidt flow. Jeg har idag åbnet denne på fuld knald (sidder faktisk på sin egen lille kreds parallel med den enentlige radiatorkreds) så mon ikke det skulle gi fut i vandet... Jeg kom først på det idag, så jeg får det først afprøvet når jeg fyrer op iaften :-)
Men jeg tænkte på om jeg kan lave det som jeg gør idag, altså med en trevejsventil, og tvungen gennemløb af fremløb gennem vvb, men så bare lave en "kortslutning af frem og retur med en kugle hane lige efter vvb, som kan tilkobles ved "sommermode"?
Jeg skal ha koblet en akku på, så det bliver den der skal forsyne varmen, så det skulle ikke blive et prioblem for fyret at den "kun" har vvb at varme på, og ikke hele kredsen.
Kan I følge mig?
Ved godt at den almindelig montering af vvb burgte fungere, men jeg har en frue der nærmest går i bad i kogende vand, så den stakkels vvb skal ha alt det den skal leve af... ;-)

salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af salemander »

hvad med at sætte en trevejs ventil ind i kredsen sådan at der bliver lukket af for radiator kredse når at der er behov for varmt vand derved tvinger du alt varmen ind i gennem varm vands beholder når at varm vands beholder så er varm åbner trevejs ventilen til radiator kredsen igen.
Nu ved jeg ikke hvilken varm vands beholder du har men hvis det er en metro med varmelegeme så kan mange af dem styre en trevejs ventil ellers vil det kunne laves meget nemt med en kp 77 termostat evt kunne man supplere med en ekstra termostat monteret på kedlen/akkutank sådan at tre vejs ventilen ikke åbner når tanken/kedlen ikke er under en hvis temp
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af Ernst Drastrup »

De fleste v.v.beholdere er tilkoblet nøjagtigt på samme måde som en radiator.
Og den kan nemt styre sig selv, når du på returen fra beholderen monterer en FJVR radiatorventil, så stiller du bare denne på en passende temperatur, når så fruen går i bad, så kommer der en del kold vand i beholderen. det påvirker termostaten, som nu åbner for returen og tillader centralvarmevandet at cykle gennem kappen, hvis det er en kappebeholder, eller spiralen, hvis det er en beholder med varmespiral.

Jeg kan ikke anbefale en KP77, da den også vil åbne, hvis temperaturen bliver for høj.
Den har jo en midterstilling, hvor ventilen er lukket, så åbner den både, hvis temperaturen bliver for høj eller for lav. (Men der er måske noget jeg misforstod.).??
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af salemander »

hvad er det for en temp du mener der bliver for høj varm vands temp?? for varm vands temp kan ikke bliver højere end det du sætter kp77 på da den vil lukke for varm vands beholder og åbne for radiator kredsen.Den ekstra termostat skal sættes i serie med den anden således at trevejs ventilen ikke kan åbne når at temp er under feks 45 grader på kedlen /akku tanken
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af Ernst Drastrup »

OK. Det har du jo helt ret i.

Den mulighed havde jeg slet ikke i tankerne.
Det er jo en genial løsning du er inde på her.
Undskyld jeg blandede mig.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --
Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Blevet takket: 7 gange
Kontakt:

Re: hummm... muligvis er min placering af vvb ikke så optima

Indlæg af Ernst Drastrup »

Hej Tonni
Du kan godt bruge enten den store 2" påfyldningsstuts eller den 1½" udluftningsstuts der også sidder på sådan en tank.
Hvis du kommer vandret hen over tanken med fremløb fra kedel, så skal du gå ind på midten af et Tee stykke.
Den nederste ende af teet går ned i tanken, den øverste ende går opad til ekspansionsbeholderen.
Se på diagrammerne, hvordan der er lavet varmelås i forbindelse med ekspansionen.
Monter ekspansionsbeholderen klods op ad "stigerøret", og isoler stigerøret godt sammen med eks-beholderen, for nu bliver beholderen ikke varmet op nede fra kedlen. det er kun stigerøret der bliver lige så varm som kedlen.

Men ved alle andre anlæg, hvor der ikke er varmelås på, da vil beholderen altid have samme temperatur som kedlen, og det er uøkonomisk. Der sker altid en selvcirkulation i sådan et lodretstående rør.
Stigerøret må endelig ikke afproppes i toppen, det skal være åben ovenud.

Du må gerne have en retur hjem til kedlen helt oppe, skal vi sige 5 cm. under toppen af tanken.
På denne måde "slæber" du kun nogle få liter af tanken med, når pillefyret kører.

Har du solvarme på, kan solen opvarme tanken, (alt efter hvilken diagram du anvender)..

Du kan med fordel have to stk. returer på hjem til kedlen. Den ene helt oppe og den anden fra bunden,
på den nederste monterer du en AVTA med løs føler, og føleren monterer du helt nede på returen lige før kedlen.
Hvis så du giver kedlen en ordentlig spand kul, og kedlen producere flere varmekalorier end du bruger i radiatorene, så stiger returtemperaturen i tanken, det bliver føleren opmærksomt på, og nu åbner AVTA-ventilen sig en anelse, og udvider akkumuleringsvolumen automatisk.
Det er et rigtig godt system.
Denne AVTA regulerer også retur-temperaturen hjem til kedlen, så du kan holde denne på 60 grader eller derover, alt efter, hvordan du har indstillet AVTAen.
Kig på diagrammet til Flemming Brauner. Det virker rigtig godt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Besvar