Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Woody er den holdbar eller hvad ??

Spørgsmål vedr. Woody samt det tilbehør der laves til Woody pillefyret
Besvar
Michaelv1972
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jul 2010 18:38

Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Michaelv1972 » 17 jul 2010 10:06

Hej alle. Jeg står overfor at skulle skifte mit gamle hjemmelavede stokerfyr ud. Men hvad pokker skal man vælge ?? Er lidt lun på en Woody, dog mest pga prisen. Som det er nu er jeg vant til at skulle fyre daglig, så mht rengøring hver 7-14 dag er det ikke noget der afskrækker mig. Det eneste jeg faldt over da jeg så den var at sneglen og gearet virker lidt spinkelt. Men der er måske ikke de store problemer med dette ?? Har også set på en KL stoker men har hørt fra skorstensfejeren at det ikke var verdens mest pålidelige stoker... Er der noget om snakken ?? Glæder mig til at høre fra jer....


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Ulrik » 17 jul 2010 10:21

Begge anlæg er i den billige ende. Woody har eltænder og kan køre hele året uden problemer. Det kan Kl ikke, med mindre du hele tiden har et godt forbrug.

Pris og kvalitet hænger sammen. Sådan er det.
Vær opmærksom på den garantiservice der gives nogle steder. Den er ikke som en almindelig forbruger forventer.
MvH Ulrik©

Brugeravatar
miller
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 281
Tilmeldt: 20 mar 2008 14:23
Mit fyr: MCZ Face pilleovn, ellers el
Areal: 160
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4171
Geografisk sted: Herlufmagle

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af miller » 17 jul 2010 11:43

Hej
Jeg har den gamle KLér og den har aldrig fejlet noget. Men, den vinder ingen priser for virkningsgrad og den er noget følsom(syntes jeg) over for smuld,da det ikke altid er lige let at skubbe igennem herden,den kan som Ulrik også skriver,ikke selv tænde og slukke,så sommerfyring til det varme vand er næsten umuligt.
Min erfaring er fra den gamle model,så jeg kan jo ikke sige om KL2 er ligedan(men mon der sket det store)

Miller

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 18 jul 2010 11:41

Michaelv1972 » 17 Jul 2010, 10:06 skrev:Hej Er lidt lun på en Woody .... Det eneste jeg faldt over da jeg så den var at sneglen og gearet virker lidt spinkelt..
Er der det den eksterne snegl, som du tænker på?

Jeg tror ikke, at jeg har hørt om en knækket snegle-spiral, og Linix gearmotoren går da vist sjælent. Det mest almindelig er vist en udskiftning af kondensatoren.

En ny spiral koster 200 kr, en ny gearmotor er koster 500-600 kr, og en ny kondensator 30 kr., så det er vel ikke så galt.

Michaelv1972
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jul 2010 18:38

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Michaelv1972 » 07 aug 2010 07:33

Nu har jeg set på et par forskellige anlæg og er kommet frem til at det bliver en woody.... Er der noget man skal være særlig opmærksom på når det bliver installeret ?? Montøren har sagt at han nok skal hjælpe med opstarten... Skal nok lægge billeder ud af fyrrummet både før og nu... Tak for jeres kommentarer...


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Ulrik » 07 aug 2010 09:28

Næ, afvejning af pille måske. Men hvis montøren hjælper med opstart så skulle det jo ikke være noget problem.
MvH Ulrik©

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 07 aug 2010 10:23

Tja, og måske at afveje igen efter et stykke tid, da sneglen ændre sig efter indkøring. Også skal man vel næsten også lave lidt finjustering, f.eks. efter http://www.mhes.dk/Indkoering_af_NBE_pi ... r_v6_x.pdf.

Nogle (/mange ?) laver vel også lidt for at undgå smuld i den eksterne snegl ved f.eks. at tilsætte en kop madolie i magasinet, når den er ved at være tom (som anbefalet i manualen), eller ved at bore små huller på undersiden af den eksterne snegl...

Ved opstillingen skal du også have taget stilling til, om du vil køre med 'varmvands-prioritering' (en zoneventil= f.eks. en tre-vejs-ventil)...

Men som skrevet, så vil montøren jo sikkert tage en snak om det hele, så tillykke med det kommende anlæg :)

Michaelv1972
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 4
Tilmeldt: 13 jul 2010 18:38

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Michaelv1972 » 08 aug 2010 12:36

Jeg har godt hørt om det trick med madolie, men kan man ikke køre beholderen tom og så støvsuge det sidste smuld op ?? Ellers var det da smart hvis der var et bundmagasin man kunne tømme i stedet for. Og mht piller er det vel også meget forskelligt hvor meget smuld der kommer ??

Frank_Rasmussen
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1488
Tilmeldt: 07 feb 2009 16:36
Mit fyr: Woody rød-sort kedel (Version 6.61)
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4652
Årligt forbrug: Ukendt, nok 5 tons
Geografisk sted: Stevns (Nej, det er ikke på Møn)

Re: Woody er den holdbar eller hvad ??

Indlæg af Frank_Rasmussen » 08 aug 2010 13:28

Det er ikke smulden i bunden af beholderen, som er problemet, selvom du sikkert har ret i, at det ikke skader at støvsuge bunden af magasinet, hvis man har overskud til det (Det er vist i øvrigt også anbefalingen i manualen, at man laver en årligt tømning af magasinet).

Det er smulden i den eksterne snegl som ved smuld-fyldte træpiller, kan gå sneglen til næsten at kløjs i det. Madolie i bunden af magasinet får smulden til at klæbe sammen, så den eksterne snegl kan rense sig selv.

Selv bruger jeg metoden med 4-5 mm borede huller i undersiden af den eksterne snegl og en påhæftet kabelbakke nedenunder og en spand i enden, da metoden vist kræver mindst arbejde...

PS: Man kunne måske skære en lem i bunden af magasinets runde stå-ben, så man kan støvsuge igennem den?


Besvar