Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Besvar
Audiknud
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jun 2010 01:55

Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Indlæg af Audiknud » 04 jun 2010 03:39

Hej.
Vi har et anlæg med 60 rør på sydvendt tag. Kort efter tilkoblingen sidste efterår løb det en solskinsdag løbsk for os med det resultat at isoleringen på kobberrør 8-10 m ned fra fangerne og mellem de 2 manifol smeltede. Ny isolering er monteret, vand påfyldt og systemet udluftet. Vi har ikke kunnet få det til at vise mere end ca. 45-50 gr. ved manifol og vor 300 l. vvb. kommer max op på 40 gr. efter en god solskinsdag i denne uge.
Kan isoleringen i manifol evt. være smeltet og være årsagen??
Manifoldene er varme uden på men ikke mere end man kan holde hånden på, er det ok?
I forbindelse med udskiftning af defekt rør har vi haft et andet rør afmonteret for at se om det kunne være kobberfedtet der var deformeret, men det var både blødt og så ud som da rørene blev monteret. Vi har nemlig hørt at et anlæg kun giver ca. 50% ydelse uden kobberfedtet.Så heller ikke her nogen fejl.
Vi har fået en fin informativ vejledning omkring justering af flowet hos vvs eksperten, selv om anlægget ikke var købt hos dem, men heller ikke det har hjulpet.
Håber 1 af stokerpro's brugere kan hjælpe.
På forhånd tak.


Brugeravatar
pille bruger
Supporter
Supporter
Indlæg: 9827
Tilmeldt: 14 nov 2008 17:57
Mit fyr: RTB
Areal: 160
Brændsel: piller + 30 rør solfanger
Dagligt forbrug: 10 kg.
Årligt forbrug: 3400 kg.
Geografisk sted: Svendborg
Givet likes: 81 gange
Modtaget likes: 275 gange

Re: Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Indlæg af pille bruger » 04 jun 2010 07:33

Du skriver "vand påfyldt"

Når frostvæsken koger, kan den danne klumper eller blive tyk som sirup.
Derfor vil det være en god ide at skylle alle rør og pumpen godt igennem.
Best regards
Michael fra StokerCloud Service http://www.nbe.dk/sadan-fungere-stokercloud/
Find manualer her https://www.nbe.dk/manualer-nbe/
Tekniske vejledninger https://www.nbe.dk/tekniske-vejledninger/

Audiknud
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jun 2010 01:55

Re: Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Indlæg af Audiknud » 04 jun 2010 16:06

Hej.
Jeg har nu ikke nævnt noget om frostvæske for det var og er rent postevand der er og var påfyldt.
Anlægget blev købt hos Bjarne i Langeskov(sol-eco) som er debattør andre steder på stokerpro og han anbefalede at vi ikke brugte frostvæske da anlægget havde indbygget frostsikring og det virkede også fint her i vinters.
Vi har haft anlægget tømt for vand her i foråret samtidig med at den automatiske udlufter på taget blev erstattet af en manuel. Det var samtidig 3 gang vi ændrede på udluftning og ikke udluftning på taget.
Jeg vil lige tilføje at vi har haft 3 forskellige vvs. folk inde over vort system og fået 3 forskellige anvisninger på hvordan det skulle tilsluttes korrekt + leverandørens anvisning, men lige lidt har det hjulpet.Er vor oplevelse meget normalt inden for den slags, eller har vi bare været uheldige?? Dette var blot en sidebemærkning.

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Indlæg af andersen2009 » 04 jun 2010 16:48

Hej.

Er det måske en mulighed, at dine rør ikke yder optimalt efter det har kogt..???
Hvis du har mulighed for det, så tag et rør ud og stil det op af en stol (ca. 45 grader vinkel) i solen og se om kobber-spidsen på røret bliver varmt efter nogle minutter... Det går normalt rigtig stærkt med at blive varme.!


Kenneth

Audiknud
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jun 2010 01:55

Re: Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Indlæg af Audiknud » 04 jun 2010 18:16

Hej Kenneth.
Tak for dit råd.
Det prøver jeg lige og vender tilbage.
MVH.
Knud.


Audiknud
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 6
Tilmeldt: 04 jun 2010 01:55

Re: Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Indlæg af Audiknud » 09 jun 2010 04:34

Hej.
Nu har jeg haft et rør afmonteret og jeg må sige at kobberspidsen på røret blev meget varm. i hvert fald så varm at jeg ikke havde mod til at holde mine fingre på den.
Vi kører med et tryk på ca. 2 bar. Er det korrekt??
Vi bor på Østfyn i Marslev og i dag tirsdag d.7/6-2010 var temperaturen på taget ca. 50 grader og vor vvb nåede kun ca. 46 grader varmt vand. Er det mon normalt ??
På forhånd tak.

Brugeravatar
andersen2009
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 421
Tilmeldt: 30 aug 2009 18:08
Mit fyr: Roca kedel
Areal: 166
Brændsel: træpiller, korn og 135 rør-solfanger
Fremviser gerne i postnummer: 5874
Dagligt forbrug: 20
Årligt forbrug: 4 tons
Geografisk sted: 5874 Hesselager

Re: Anlægget har kogt,kan manifol have taget skade??

Indlæg af andersen2009 » 09 jun 2010 06:30

Dir tryk er fint nok, jeg køre selv med 1.6 bar på koldt anlæg (nat) og ca.2.0 bar om dagen i drift.


Du mener nok tirsdag d.8/6-2010 ikke..??? 7/6 gav mit anlæg heller ingenting, men det regnede jo helt også helt vildt..!!!! vi fik ihvertfald 60 mm vand her og ikke meget sol kom igennem skyerne.

Men taler vi om d.8/6.10, så er der virkelig noget i vejen med dit anlæg..!!!
Jeg bor selv på østfyn (hesselager) og min VVB kom op 60 grader 2 gange og 51 grader i akkutanken(1800 L) målt på midten (den var 36 grader tirsdag morgen).

Prøv at ringe til sælger/leverandør og hør om ikke du kan lokke ham til at kigge forbi og se på dit anlæg..??!! Det lyder ikke til at dine rør har taget skade, hvis de bliver så varme, så hurtigt.

VH
Kenneth


Besvar