Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Spørgsmål vedr. solvarmeanlæg
Solfanger, Solvarmepanel, Vakuum
Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 01 jun 2010 21:25

Fortsat tak for svar, jo flere sider man besøger jo flere mulige løsninger :)

Og mit skrivebord bugner med VVS tegninger og skitser - håber at jeg snarest kan komme til bunds og uploade ny tegning, selv om jeg dog syntes der er mange små vinkler og principper der dukker op og skal med :D

På mange måder bliver jeg hele tiden ved med at rende i begrænsninger pga min nuværende gas installations opbygning og så det ene 2 rørs over mod udhuset hvor sol anlægget skal være. Havde man da bare det hele i samme rum :D


Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 02 jun 2010 06:20

Så tror jeg har den !

Skal lige have det tegnet ren og beskrevet "programmet" til at styre det... Er vist ude over husets IHC til det her og vil have fat i en lille Siemens LOGO PLC eller lign :)

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Flemming DJ » 02 jun 2010 10:49

For lige at kaste endnu mere forvirring ind: Prøv evt. at downloade dette lille program til beregning af "solhøst" - der er forskellige anlægslayouts at vælge imellem (kan ses som pdf-filer i dialogboksen, hvor du skal vælge anlæg). Det mest udbredte danske kombianlæg (brugsvand +rumvarme via veksler (men ingen akkutank) har nr. 2).

http://www.elle-kilde.dk/altener-combi/ ... 030515.zip
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Brugeravatar
Ernst Drastrup
Supporter
Supporter
Indlæg: 1514
Tilmeldt: 12 feb 2008 10:37
Geografisk sted: Arden
Modtaget likes: 7 gange
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Ernst Drastrup » 02 jun 2010 11:08

Hej Brian
Og tak for de pæne ord.

Jeg har de bedste erfaringer med firmaet Q-PRO, som importerer vacumrør fra Kina og sælger dem til kunder her i dk.

Deres vacumrør er, efter min mening, de bedste, der er freme på det danske marked.
Jeg kan således kraftigt anbefale, at du køber 120 stk. af deres rør.

Sådan 120 rør kræver en akkumuleringstank på 1800 liter, idet et rør skal have en akkumulering på ca. 15 liter.

Lav dit anlæg, så gaskedlen altid kun trækker de allerøverste liter i akku-tanken.
Monter både fremløb og retur til gaskedlen oppe i det øverste i tanken, lad så solvarmen trække resten af tanken.

I toppen monterer du en ganske alm. DTO termostat, som så styrer gaskedlen alt efter, hvad du indstiller DTOen på.
Du kan kigge lidt efter et diagram til Lea og Ronnie. Eller diagrammet til Søren P.
Diagram til Lea og Ronnie 7. Okt. 09.doc
(45 KiB) Downloadet 118 gange
Diagram til Søren P. den 8. Juni 07.doc
(38.5 KiB) Downloadet 100 gange
DTOen er godt nok ikke tegnet på disse diagrammer, men den skal jo bare placeres i toppen af tanken.


Jeg ønsker dig held og lykke med det gode projekt.
M.v.h.
Ernst
Første smed med solvarme i dk.
-- Min bog om Solvarme --

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 02 jun 2010 19:29

Flemming DJ » 02 Jun 2010, 10:49 skrev:For lige at kaste endnu mere forvirring ind: Prøv evt. at downloade dette lille program til beregning af "solhøst" - der er forskellige anlægslayouts at vælge imellem (kan ses som pdf-filer i dialogboksen, hvor du skal vælge anlæg). Det mest udbredte danske kombianlæg (brugsvand +rumvarme via veksler (men ingen akkutank) har nr. 2).

http://www.elle-kilde.dk/altener-combi/ ... 030515.zip
Køre Linux/Ubuntu så kan ikke lige nu men vil smide det på min arbejds pc snarest.

Tak !


Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 02 jun 2010 19:34

Hej Ernst

Tak for tegninger, men de byder desværre på samme problem som andre på nettet ;) Nemlig det faktum at jeg skal have hele sol fanger inst delen i udhuset(fanger, buffer tank osv), og så koble dette på mit gasfyr/VVB i stuehuset via et dobbelt rør(frem/retur).

Jeg kan med andre ord ikke lige sådan smide 3-4 rør mellem bygningerne for at dele forskellige vand systemer.

Endvidere er min gasinstallation lavet, incl bypass mm og det vil jeg gerne bygge videre på...

Jeg vil tro at jeg kan smide min egen skitse op i morgen så kan vi diskutere den :)

Brugeravatar
majland
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 596
Tilmeldt: 24 jan 2007 11:25
Mit fyr: Twinheat M20, 1998 - Skrottet
Areal: 218m2
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9632
Dagligt forbrug: 16-48
Årligt forbrug: 4-5.5 ton
Geografisk sted: Bjerregrav [9632]
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 11 gange

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af majland » 02 jun 2010 21:33

Mit setup (som jeg er ved at installere*) er lidt lig dit. Varmtvandsbeholder i huset og solvarme i udhuset. Til forskel har jeg også fyret i udhuset.

I første omgang har jeg droppet "avanceret" styring af varmen fra hus til udhus. Jeg nøjes med:

En alpha2 pumpe i udhuset der blot kører konstant. Tager huset ikke fra er forbruget minimalt. (Der komme også lige en motorventil der blander ned til 60grader da jeg har 2 gulvvarmekredse der kun er styret af en returventil. Ligeledes har jeg ikke skoldningssikring på vvb'en så den må heller ikke blive for varm)

På tilgangen til vvb'en sat en honeywell ventil fra http://vvfs.dk/produkter/produkter.htm#ventil med deres egen aktuator. Min metro vandvarmer har direkte et udtag til at kalde på varme externt fra. Så med en knap på fronten kan jeg nu skifte mellem elvandvarmer og centralvarmen (tidligere har jeg manuelt drejet en ventil for at skifte til sommer drift) På sigt skal den omskifter skiftes ud så jeg kan skifte ud fra temperaturen i akkumuleringstanken. Det er jo ikke meget ved at den klader på varme hvis tanken ikke er varm nok ...

* har fået panelerne på taget, og skiftet til alpha pumpe og sæt en styret ventil på varmtvandsbeholderen. Nu mangler resten i fyrrummet bare. Og det kan kun gå for langsomt. Elvandvarmeren kører og elmåleren snurrer til jeg får gang i solvarmen ...

Kører fyret varmer det toppen af akku tanken med mulighed for at bruge solvarmen som forvarmning

Se også http://stokerpro.dk/viewtopic.php?f=121 ... ler#p73210
1998 Twinheat M20 - Skrottet :-(
2010 10m2 Solvarme http://mariendalvej.dk/tag/solvarme
2012 6.9Kwp Solceller http://mariendalvej.dk/tag/solceller
2021 13kW Bosch Varmepumpe

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Flemming DJ » 02 jun 2010 22:44

Coralreef » 02 Jun 2010, 19:29 skrev: Køre Linux/Ubuntu så kan ikke lige nu men vil smide det på min arbejds pc snarest.

Tak !
Var så lidt. :great:
Ja, det kører godt nok under Windows.

Det skal lige nævnes, at vores opsætning efter CombiSuns beregninger sku' medføre godt 4000 sparede kilowatttimer om året, men holder min statistik, når jeg fremskriver den til et fuldt år, står vi til at høste min. 5500 kWt her det første år. Medmindre, vi bli'r tvunget til at stoppe festen for gulvvarmen, når det bli'r rigtig sommer, så anlægget "står stille" nogle timer hver dag. Lige nu vrider jeg det jo for hver en watt. :D
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk

Coralreef
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 106
Tilmeldt: 20 feb 2007 15:08
Mit fyr: Vaillant gasfyr
Areal: 245
Brændsel: Gas
Fremviser gerne i postnummer: 7171
Geografisk sted: 7171 ULdum
Kontakt:

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Coralreef » 03 jun 2010 10:34

Hej alle

Så er min plan tegnet ren og jeg har skrevet styreformen/programmet ned i ren tekst. Jeg laver det hele med en PLC så jeg har frie muligheder for fremtiden.

Nyt diagram vedhæftet og styreformen beskrevet nedenfor. Jeg har ikke tænkt så meget i haner, snavssamler, vandpåfyld og den slags, men istedet holdt det simpelt med det minimum af kontraventiler, ventiler, pumper osv jeg anslå som nødvendigt.

Så er det bare op til jer at komme med alle de ting og tilfælde jeg har glemt icon_cheesygrin.gif !

Beskrivelse

Komponent beskrivelser :
Ps – Pumpe solfanger kreds
Vs – 3 vejs ventil solfanger til enten buffer eller veksler
Tbt – Temperatur føler i toppen af buffer tanken(udtag af varmt vand)
Tbb - Temperatur føler i bunden af buffer tanken(ved spiral)
Vbv – 3 vejs ventil varmt vand til huset fra enten veksler eller buffer.
Pv – Pumpe til levering af varmt vand til huset.
Tvvb – Temperatur i Varmt Vands Beholder(VVB)
Vvvb – Ventil på varmeforsyning til VVB
Vv – Ventil på varmeforsyning til VVB/solfangerkreds
Vb1 – Ventil bypass 1 ved gaskedel, lukker af for returvands(VVB kreds) gennemstrømning i kedel.
Vb2 – Ventil bypass 2 ved gaskedel, lukker af for returvands(varme kreds) gennemstrømning i kedel.
Vb1 – Ventil bypass 3 ved gaskedel, åbner for returvands forbi strømning ved kedel.


Styring af solvarme buffer samt varme derfra til huset
1. Hvis Ts er 5gr højere end Tbb, starter pumpen Ps og Vs kobles ”solvarme -> buffer”.
2. Hvis Tbt > 35gr, starter pumpen Pv og Vbv kobles ”buffervarme -> hus”. Samtidig slukkes strøm til gasfyr, Vvvb er lukket, Vv åben og gasfyr køres i bypass(Vb1 + Vb2 lukkes og Vb3 åbnes).
3. Vvvb åbnes og lukkes efter behov, styret af Tvvb, altså hvis Tvvb < 55gr så åben Vvvb og ellers lukket.

Styring af solvarme - Direkte varmt brugs vand til huset
1. 1. Hvis Tvvb < 55gr og Tbt < 35gr men Ts > 55gr, så starter pumpen Ps og Vs kobles ”solvarme -> veksler”. Derefter starter pumpen Pv og Vbv kobles ”veksler -> hus”, samtidig med at Vv og Vb1 i huset lukkes og Vvvb åbnes. Gasfyret kan her fint køre videre med at lave varme til radiatorer.

Styring af gasfyr generelt
1. Hvis Tbt < 35gr og Ts < 35gr, altså ingen brugbart varmt vand i solkredsen, så køres der gasfyr drift i huset ved at Vvvb og Vv er åbne, der er strøm på fyret og gasfyr køres ikke i bypass(Vb1 + Vb2 åbne og Vb3 lukket).
Vedhæftede filer
Varme installation_v102.pdf
(38.85 KiB) Downloadet 98 gange

Flemming DJ
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 2012
Tilmeldt: 06 nov 2009 13:39
Mit fyr: Opop + Sonnenkraft
Areal: 129 m2
Brændsel: RW Piller
Fremviser gerne i postnummer: 9740
Dagligt forbrug: Solskin en masse ;-)
Årligt forbrug: Ca. 4,1 ton
Geografisk sted: Jerslev J, Vendsyssel
Givet likes: 2 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Solvarme og gas - istedet for fastbrændsel + gas ?

Indlæg af Flemming DJ » 03 jun 2010 11:55

Sagde du simpelt? :lol:

NÅ, men... tror du ikke konen bli'r sur, hvis hun på en lunken solskinsdag med vekslende skydække har gjort hytten ren, vasket gulve og opvask, går i bad, og der så kun er 35 grader varmt vand til at skylle shampooen ud med? Jvf. dette:

"2. Hvis Tbt > 35gr, starter pumpen Pv og Vbv kobles ”buffervarme -> hus”. Samtidig slukkes strøm til gasfyr, Vvvb er lukket, Vv åben og gasfyr køres i bypass(Vb1 + Vb2 lukkes og Vb3 åbnes).
3. Vvvb åbnes og lukkes efter behov, styret af Tvvb, altså hvis Tvvb < 55gr så åben Vvvb og ellers lukket."

Mangler du ikke at kunne levere gas til vvben?

Hvad er din plan for programmet, hvis vvb en dag er varmet fuldt op, huset er rigeligt varmt, og solen banker ind med 80 grader på Ts (som jeg har regnet ud, er TemperaturSolfanger - den mangler i din komponentliste ;) ). HOV, hvad med den dag, hvor buffer OGSÅ er løbet varm - hvis det nogensinde sker.
Mvh Flemming

Bilpleje i Nordjylland: http://duensmobilebilpleje.dk


Besvar